Inlägg från: Signatur |Visa alla inlägg
  • Signatur

    GODASTE receptet på typ alaska pollock fisk

    Tycker att det är svårt med alaska polloc och sej. Blir aldrig gott. Det är bättre att satsa på Hoki eller torsk (om man känner att man kan försvara det etiskt).

    Hur som helst, här kommer några tips (inte alldeles nyttiga kanske):

    Johans älsklingsfisk:
    6 msk chilisås
    2 dl kaffegrädde
    ett fiskblock
    mjöl
    salt och peppar
    smör eller margarin
    ev dill och ost

    Smörj en ugnsfast form. Skär fisken i skivor och strö över salt och peppar. Blanda chilisås och kaffegrädde och slå över. Strö ev över lite riven ost.
    I ugnen i 20 min, 225 grader. Strö över dill när det är klart. Servera med potatis.

    Fiskgratäng:
    Spagetti
    1 strimlad purjolök
    1 stor burk champinjoner
    2 påsar Hollandaisesås (Blå band, Knorrsåsen smakar pecka)
    salt och peppar

    Koka spagettin. Fräs purjo och svamp. Varva spagetti och fräset i en ugnsfast form. Skär fisken i skivor och lägg dem på spagettin. Salta och peppra. Slå över den färdigblandade såsen (enligt förpackningen). I ugnen ca 20 min i 175 grader.

    Fisk med glad sås:
    1 paket fisk
    2 msk margarin eller smör
    1 tsk curry (eller mer om man gillar det)
    1 dl vatten eller fiskbuljong
    2 hårdkokta ägg
    2 tomater
    dill
    persilja
    salt

    Skär fisken i 2 cm tjocka skivor. Fräs curryn i matfettet. Salta fisken och vänd bitarna i kryddsmöret. Tillsätt vatten, dill och persilja. Sjud i ca 10 minuter (tills fisken är kokt). Hacka tomaterna och äggen och lägg detta över fisken. Låt allt bli varmt. Servera med pasta.

    (Brukar göra detta på en höft, så måtten är ungefärliga)

    Karl-Alfred fisk:

    Spenat (fryst, hackad)
    2-3 påsar Hollandaisesås (blå band)
    1 pkt fisk
    salt och peppar

    Lägg spenaten i en ugnssäker form. Skär fisken i skivor och lägg den på spenaten. Krydda och häll över såsen. I ugn ca 30 min, 225 grader. Servera med ris.

    (Ugnstiden varierar med om man hinner tina spenat och fisk innan).

Svar på tråden GODASTE receptet på typ alaska pollock fisk