• Halkatla

    Hur länge får man sörja?

    Eftersom jag uppenbarligen helt saknar all form av empati så hoppar jag ur en annan tråd och startar en egen, helt förbehållslöst. 

    Hur länge är det OK att stanna hemma från jobbet för att man sörjer? Hur länge är det rimligt att en arbetsgivare håller en plats till förfogande för någon som man inte vet när han/hon dyker upp igen?

    Ni som kan arbetsmarknadslagarna, kom gärna med fakta. Ni som bara har en åsikt, kom gärna med den. Ni som vill gnälla av er på okänsliga mig för att jag har mage att tycka att man efter en viss tid bör försöka släppa sorgen och gå vidare med sitt liv är välkomna att göra det. 

    Är det skillnad på vad/vem man har förlorat? Är det OK att på sörja en livskamrat lika länge som ett barn? En mormor lika länge som ett foster?


    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Svar på tråden Hur länge får man sörja?
  • Birgitta2

    Den akuta sorgen efter ett barn ser ju helt annorlunda ut än sorgen efter en förälder ex.vis. All sorg individuell. Och det är ju upp till försäkringskassa och läkare hur länge de "får" vara sjukskrivna.

    jag såg aldrig din tråd, men det verkar som om du är irriterad över att en arbetskamrat är sjukskriven för sorg, och att arbetsgivaren tycker det är helt ok. Eller har jag missförstått?

  • Kjell2

    Finns inte reglerar i lag hur länge man får sörja. Däremot kan en läkare sjukskriva.

    Sen är sorg något individuellt. En del mår bättre av att vara på jobbet, andra att gå hemma en period. Alltså vårt att säga något allmängiltigt.

    Sörja kan man sen göra hur länge som helst. Även om man jobbar och lever vidare.

  • MåsteHittaPåNågot
    Birgitta2 skrev 2010-10-26 15:04:28 följande:

    Den akuta sorgen efter ett barn ser ju helt annorlunda ut än sorgen efter en förälder ex.vis. All sorg individuell. Och det är ju upp till försäkringskassa och läkare hur länge de "får" vara sjukskrivna.

    jag såg aldrig din tråd, men det verkar som om du är irriterad över att en arbetskamrat är sjukskriven för sorg, och att arbetsgivaren tycker det är helt ok. Eller har jag missförstått?


    Det gäller inte någon som ts känner utan en tråd som någon annan startat där den personen tycker att chefen och arbetskamraterna är hemska som inte förstår och accepterar att den ts inte orkar jobba alla dagar (har gått 5 månader sen hon förlorade bebis i v 27? tror jag att det var) Denne ts är sjukskriven 50% och chefen tycker att hon måste komma och jobba. Halkatla sågs som väldigt empatilös enligt dem som skrev i tråden.

  • Älskarlivet
    MåsteHittaPåNågot skrev 2010-10-26 15:10:57 följande:

    Det gäller inte någon som ts känner utan en tråd som någon annan startat där den personen tycker att chefen och arbetskamraterna är hemska som inte förstår och accepterar att den ts inte orkar jobba alla dagar (har gått 5 månader sen hon förlorade bebis i v 27? tror jag att det var) Denne ts är sjukskriven 50% och chefen tycker att hon måste komma och jobba. Halkatla sågs som väldigt empatilös enligt dem som skrev i tråden.


    Oj, i vecka 27. SJälvklart hemskt men jag förstår ju verkligen arbetsgivaren som vill få tillbaka den anställda.
    Går Försäkringskassan verkligen med på det..... V 27?!.
  • Linda1976
    Kjell2 skrev 2010-10-26 15:05:05 följande:
    Finns inte reglerar i lag hur länge man får sörja. Däremot kan en läkare sjukskriva.

    Sen är sorg något individuellt. En del mår bättre av att vara på jobbet, andra att gå hemma en period. Alltså vårt att säga något allmängiltigt.

    Sörja kan man sen göra hur länge som helst. Även om man jobbar och lever vidare.
    Klokt skrivet.

    Jag kan inte heller säga nåt exakt. Men efter 3-4 månader så kanske jag kan tycka att man "bör" försöka jobba och kanske försöka få hjälp att bearbeta sorgen, om man inte klarar det själv.

    Min mormor dog i december förra året, jag sörjer fortfarande och gråter då och då när jag inser att jag inte kan ringa henne och berätta vad jag nu tänkt berätta tex. Det är ok,, liksom det är ok att gråta i en vecka, sen "skärpa sig" och bara "ha ljusa minnen" av vem som nu dött... 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Älskarlivet

    Individuellt. VIssa mår bättre av att vara på jobb och vissa klarar inte det.

    Beror på vem som går bort och kanske framförallt HUR personen går bort.

  • Kjell2

    Kan tycka att om sorgen gör att man inte fungerar hyfsat normalt så bör man efter i alla fall ett antal veckor försöka få lite proffesionell hjälp.

  • Ejin

    alltså det är ju inte upp till arbetsgivaren att bestämma. Det är ju fk som bestämmer hurvidare personen får godkänd sjukskirvning eller inte..
    Så om personen i förra tråden fått godkännt att vara sjuksriven så ska ju arb.givaren bara gilla läget...

  • MåsteHittaPåNågot
    Ejin skrev 2010-10-26 15:17:39 följande:
    alltså det är ju inte upp till arbetsgivaren att bestämma. Det är ju fk som bestämmer hurvidare personen får godkänd sjukskirvning eller inte..
    Så om personen i förra tråden fått godkännt att vara sjuksriven så ska ju arb.givaren bara gilla läget...
    Halvt sjukskriven, men har sämre dagar då hon inte kan jobba och det gillar inte arbetsgivaren.

    För att svara lite på ts. Sorg är väldigt individuellt. (Och jag är väl förmodligen mer som du och "förtränger" mina känslor enl den andra tråden =) men om en läkare anser att du inte klarar av att jobba pga sorg så att du är sjukskriven så är det väl så, är man inte helt sjukskriven så kan man kanske jobba mer en bättre dag om man har haft sämre dagar (för att ta igen så att säga). Jag har själv problem med kroppen och jobbar inte heltid men om jag en dag inte kommer mig upp ur sängen så jobbar jag igen det när jag mår bättre.

    Sörja kan man göra länge men livet måste ju gå vidare och det är ju människor som är beroende av att man funkar...
  • Halkatla
    Ejin skrev 2010-10-26 15:17:39 följande:
    alltså det är ju inte upp till arbetsgivaren att bestämma. Det är ju fk som bestämmer hurvidare personen får godkänd sjukskirvning eller inte..
    Så om personen i förra tråden fått godkännt att vara sjuksriven så ska ju arb.givaren bara gilla läget...
    Även om man egentligen skulle ha jobbat men ringer på morgonen och säger att man inte orkar jobba för att man sörjt hela natten? Hade det varit samma sak om jag sjukskrivit mig själv för att jag inte orkat komma till jobbet för att jag legat vaken halva natten för att jag sörjt min mamma som dog för ett halvår sedan?

    Är det verkligen rimligt?
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
Svar på tråden Hur länge får man sörja?