• Anonym (Smärtor)

Fler med Diskbråck ?

Hej, finns det fler där ute som har Diskbråck ?

Har inte fåt det på svart och vitt ännu, läkaren bara kände och tryckte lite och konstaterade sen Diskbråck, nu väntas en remiss till skiktröntgen och är så nervös även om det kan dröja.

Fick oxå veta att det finns mindre än 50% chans att smärtan skulle försvinna med en operation och kan själv tycka att den är meningslös då men innebär det att man måste gå på smärtstillande hela livet ?

Vad för erfarenheter har ni ?

• Svar på tråden Fler med Diskbråck ?
  • Medusan
    Anonym skrev 2010-11-11 14:19:19 följande:
    Har haft diskbråck i över 4 år nu, så här kommer några tips från mig till er.
    Spinecenter 08/50 90 27 00, WWW.spinecenter.se
    Ni kan även ringa Fria vårdvalet. 

Kontakta hjälpmedelscentralen på er VC, och be om hjälpmedel. Ex. Förhöjning till toastol, kildynor i olika former,
    gripklo, strumppådragare mm 

Kram.
    Tack för tips, har tänkt höra av mig till dem. Vad innebär det där med fria vårdvalet?
  • Anonym
    Medusan skrev 2010-11-12 19:41:44 följande:
    Tack för tips, har tänkt höra av mig till dem. Vad innebär det där med fria vårdvalet?
    Du kan söka vård över hela landet, men man får bekosta resor och eventuella övernattningar efter operation.
    Så har jag uppfattat det.
  • tilj75
    Anonym skrev 2010-11-11 14:19:19 följande:
    Har haft diskbråck i över 4 år nu, så här kommer några tips från mig till er.
    Spinecenter 08/50 90 27 00, WWW.spinecenter.se
    Ni kan även ringa Fria vårdvalet. 

Kontakta hjälpmedelscentralen på er VC, och be om hjälpmedel. Ex. Förhöjning till toastol, kildynor i olika former,
    gripklo, strumppådragare mm 

Kram.
    Hej,
    min man är opererad på spinecenter i december förra året. Operationen gick bra, men efter det har han bara blivit sämre och inte fått någon hjälp. Det vi fick reda på för en månad sen är att spinecenter inte har något avtal med landstinget längre vad gäller rehab, det upphörde årsskiftet 09/10. Och det har spinecenter "glömt" att tala om för oss. När han opererades så var det så mycket prat om rehabilitering och träning och allt skulle bli så bra. Vi (min man) har ringt och ringt och frågat efter rehabilitering, hemträning osv men bara fått svaret att doktorn ska ringa tillbaka. De få gånger han fått prata med en läkare så har de sagt att han inte ska träna, ingen sjukgymnastik utan bara stretcha ryggen. Han fick träffa sin kirurg i sept (tror jag det var) och han sa att allt ser bra ut, fortsätt stretcha. Nämnde inte ens rehabilitering eller sjukgymnastik.
    Han ska på ettårskontroll snart, får se vad de säger då.
  • Anonym (Smärtor)
    Anonym (likadant här) skrev 2010-11-12 14:35:35 följande:
    måste bara säga att jag fått tid till ängelholm den 25 nov:)
    Hoppas nu dom gör nåt åt detta och att man inte få åka hem utan nån behandling;(
    ha en skön helg alla i tråden:)
    Så bra , du får meddela oss andra hur det gick sen.
    Håller tummarna för dig och önskar dig lycka till.

Har varit sängliggande ett par dagar, vissa dagar är fruktansvärda.
  • Anonym (likadant här)

usch stackars dej TS hoppas du mår lite bättre<3
    tack  Jag ska uppdatera hur det gick.
    Försöker ligga lågt annars blir jag så besviken om dom inte gör nåt.

• Anonym (blimp)

Hoppas ni haft en bra dag = inte så ont...

Var hos läkaren igen igår. Sjukskriven igen. Fick nu remiss för röntgen och MR + rehabklinik. Får se vad som hänt inne i ryggen. Både skönt och jobbigt att röntga. Tänk om det är massa nya diskbråck eller annat jobbigt... Om man ändå inte kan göra något kanske det är bättre att inte veta hur illa det är?

Kämpar på med träning vilket funkar men smärtan ger inte riktigt med sig. Är ganska rörlig ändå så det är ju bra...

Hur mår ni andra?

• Anonym (Smärtor)
    Anonym (likadant här) skrev 2010-11-18 07:32:28 följande:
    usch stackars dej TS hoppas du mår lite bättre<3
    tack  Jag ska uppdatera hur det gick.
    Försöker ligga lågt annars blir jag så besviken om dom inte gör nåt.
    Ja lite bättre mår jag nu, tack för omtanken, hur mår du själv ? Förstår att du ligger lågt.
    Anonym (blimp) skrev 2010-11-18 22:05:09 följande:
    Hoppas ni haft en bra dag = inte så ont...

Var hos läkaren igen igår. Sjukskriven igen. Fick nu remiss för röntgen och MR + rehabklinik. Får se vad som hänt inne i ryggen. Både skönt och jobbigt att röntga. Tänk om det är massa nya diskbråck eller annat jobbigt... Om man ändå inte kan göra något kanske det är bättre att inte veta hur illa det är?

Kämpar på med träning vilket funkar men smärtan ger inte riktigt med sig. Är ganska rörlig ändå så det är ju bra...

Hur mår ni andra?
    Känner igen hur du menar, ibland önskar man att man inte visste vad problemet är eftersom det aldrig går att bota. Skönt att din träning hjälper lite, så jobbigt med ständig smärta.

Jag mår lite bättre nu men var sängliggande ett bra tag, bara jag rörde en fena så trodde jag ryggen skulle gå av på mitten. Tror snart jag kräver morfin.
  • Anonym (Discus)

Blrv påkörd för några år sedan och fick då dickbråck i ländryggen. Har svårt att lyfta ena benet och ständiga huggsmärtor i ryggen efter olyckan. Konstaterat diskbråck genom ortoped, röntgen och läkare. Känn som att man ska brytas itu vissa perioder.

• Anonym (Discus)
    Medusan skrev 2010-11-09 09:34:04 följande:
    Hans diskbråck sitter på L5/S1och hans symtom är han är bortdomnat på sidan av benet, benet släpar lite, svag i muskler så att det blir svårt att hålla emot med foten.

Dessa "ischiasliknande" besvär försvinner enligt läkaren oftast inte av op och han avråder starkt från op och menar på att op. bara är aktuellt om man har jättestark smärta eller får problem med urin/avföring som en följd av diskbråcket.  Det enda som gäller är träning säger han.
    Har mitt på precis samma ställe som din man! Jag kan inte gå på toa bara en gång för jag kan liksom inte trycka ut allt på en gång utan måste ofta gå dit efter några minuter igen. Kan inte ens hålla emot med foten.
    Fy, jag vet hur han känner!
Svar på tråden Fler med Diskbråck ?