• Anonym (Smärtor)

Fler med Diskbråck ?

Hej, finns det fler där ute som har Diskbråck ?

Har inte fåt det på svart och vitt ännu, läkaren bara kände och tryckte lite och konstaterade sen Diskbråck, nu väntas en remiss till skiktröntgen och är så nervös även om det kan dröja.

Fick oxå veta att det finns mindre än 50% chans att smärtan skulle försvinna med en operation och kan själv tycka att den är meningslös då men innebär det att man måste gå på smärtstillande hela livet ?

Vad för erfarenheter har ni ?

• Svar på tråden Fler med Diskbråck ?
  • Anonym
    Anonym (likadant här) skrev 2010-11-25 19:27:41 följande:
    Så.. nu har jag varit i Ängelholm hos jätte kompetenta ocg duktiga läkare:)

Fick fylla i massor med papper om min smärta och hur jag lever, för att dom skulle kunna göra en så bra behandling som möjligt.
    Han frågade ytterligare frågor och kände på min rygg ajajaja men nödvändigt ju:)
    Sen tittade han på mina röntgen bilder och konstaterade utöver discbrocken en inflammaton också;(.
    Så han kunde förstå att jag hade ont.

han sa att det kunde bli en steloperation, men först så ska jag till överläkaren han som har sista orden.
    frågade också om jag skulle gå med på en op chanserna var 70 att det blir helt bra. Självklart har inte mycket att förlora känner jag.
    Jag har ju många år kvar att jobba.

han skulle se till att min rygg blir helt bra och absolut inte släppa mitt fall som han utryckte det:
    Var ju rädd för att dom inte skulle göra nåt.;(

Så nästa visit blir till Spine and Joint center för vidare behandling
    Grattis!! Vad glad jag blir för din skull, ska hålla tummarna för dig.
    Har en vän till mig som har blivit stelopererad, hon mår jättebra idag, kan jobba som vanligt och är helt smärtfri.

Kramar från mig till digGlad
  • Anonym (likadant här)

TS: Kom ej ihåg va läkaren hette.
    Nej fick ingen op tid ska träffa överläkare först som ska besluta vilken behandling jag ska få.

Svårt att förklara vad spine and join center ,men det är ett helt team som jobbar tillsammans.
    Goggla på det så står det mer utförligt långt att skriva.

Men det är skönt att dom ska gå vidare fast det kan ta lite tid.

Anonym: Tack Vad skönt att din vän blev helt bra nu får jag mycket hopp att man kanske slipper ha ont.
    En lång väg att gå men jag får ha tålamod.
    Ska ringa sjukgymnast och börja träna tills jag få en tid till överläkaren.

• Anonym (blimp)

TS: Inte ska det behöva ta 6 månader för magnetröntgen!!! Var bor du någonstans?Jag fick remiss till MR via min husläkare förra veckan och det tog bara några dagar så fick jag tid. Var och gjorde den i tisdags. (bor norr om Stockholm) Det tog ett tag för mig att få MR. Det är inte det första de gör när man kommer in med ryggproblem. Jag har varit där några gånger nu pga återkommande ryggskott. Men nu tyckte han det var nog tror jag...

Men de röntgade inte ens när jag var inlagd i några dagar pga smärtan så de är inte generösa med det...
    Har din läkare gett dig en remiss så borde det gå snabbare! Försök stå på dig. Kan vara jobbigt att behöva kämpa för att få den hjälp man behöver när man har så ont.... Men kan vara skönt att få det gjort så att du får rätt behandling!!  Stackars dig... så frustrerande ju... 

Väntar på svar från min MR nu...  

• Anonym (Smärtor)
    Anonym (likadant här) skrev 2010-11-26 15:46:49 följande:
    TS: Kom ej ihåg va läkaren hette.
    Nej fick ingen op tid ska träffa överläkare först som ska besluta vilken behandling jag ska få.

Svårt att förklara vad spine and join center ,men det är ett helt team som jobbar tillsammans.
    Goggla på det så står det mer utförligt långt att skriva.

Men det är skönt att dom ska gå vidare fast det kan ta lite tid.

Anonym: Tack Vad skönt att din vän blev helt bra nu får jag mycket hopp att man kanske slipper ha ont.
    En lång väg att gå men jag får ha tålamod.
    Ska ringa sjukgymnast och börja träna tills jag få en tid till överläkaren.
    Ska Googla och se vad jag finner . Men du ska först träffa en överläkare, konstigt hur det fungerar i olika komuner, jag träffade bara min husläkare och sen skickade hon en remiss till magnetröntgen. Men det kanske är efter det som överläkaren kommer in ? Har ingen aning alls hur det här fungerar.
    Anonym (blimp) skrev 2010-11-27 16:17:05 följande:
    TS: Inte ska det behöva ta 6 månader för magnetröntgen!!! Var bor du någonstans?Jag fick remiss till MR via min husläkare förra veckan och det tog bara några dagar så fick jag tid. Var och gjorde den i tisdags. (bor norr om Stockholm) Det tog ett tag för mig att få MR. Det är inte det första de gör när man kommer in med ryggproblem. Jag har varit där några gånger nu pga återkommande ryggskott. Men nu tyckte han det var nog tror jag...

Men de röntgade inte ens när jag var inlagd i några dagar pga smärtan så de är inte generösa med det...
    Har din läkare gett dig en remiss så borde det gå snabbare! Försök stå på dig. Kan vara jobbigt att behöva kämpa för att få den hjälp man behöver när man har så ont.... Men kan vara skönt att få det gjort så att du får rätt behandling!!  Stackars dig... så frustrerande ju... 

Jo hon sa det kunde ta upp till 6månader, möjligtvis längre oxå tyvärr, jag bor i Västra skåne, det är kanske annorlunda i stockholm ? Vet inte vart jag mer ska vända mig, jag skulle gå hos sjukgymnast så länge. Jag väntar ju på att få en riktig bekräftelse på att det verkligen är diskbråck man har så det inte är något annat men ja det är mycket frustrerande.
  • Anonym (Smärtor)
    Anonym (blimp) skrev 2010-11-27 16:17:05 följande:

Glömde att önska dig lycka till med ditt svar från MR, hoppas det inte dröjer allt för lång tid till svar, du får gärna uppdatera .
  • Anonym (tt)

en till här med bråck, jag har 3 stycken. Här där jag bor har man bestmt att ej åtgärda dem trots att ajg levt med dem i 13 år och har svåra smärtor. Haken till att inte operera är att jag itne har det vanligaste bekymret strålningar i benet och enligt mina läkare skulle en op troligen göra ryggen värre. jag har även protesterat mot deras beslut och fått en sekond opinion på ett annat sjukhus i annat län, där de sa samma sak. Att har man väl börjat att operera sig så kommer det troligen sluta i fler operationer så småning om och att det itne var särkilt bra. Det avr bara att exprimentera i onödan...och återhämtningen från operation var lång och svår....så jag fick ingen. Går på starka värktabletter då mina bekymmer blvivit värre.....men de hjälper knappt. Ska börja på smärtrehabilitering till veckan och se om de kan hjälpa mig. Har gått hos sjukgymnaster i 4 delar av landet i snart 12 år.
    Ska ge detta en  chans men ingen förbättring så får jag fan ta ett lån och åka till strängnäs istället. Mina läkare här vägrar skicka remiss dit.

• Anonym (likadant här)

TS: Beror nog vilken husläkare man har och vad dom skriver i remissen. Min läkare är toppen och tog mina problem på allvar.

Om du också bor i skåne så försök att komma till Ängelholm dom är super.
    Jag har verkligen tjatat och kämpat och bytt läkare ett par gånger .
    så nu är jag inne i rullarna".

Hoppas ni andra också få hjälp och bli bra

• Anonym (likadant här)
    Anonym (tt) skrev 2010-11-28 06:29:34 följande:
    en till här med bråck, jag har 3 stycken. Här där jag bor har man bestmt att ej åtgärda dem trots att ajg levt med dem i 13 år och har svåra smärtor. Haken till att inte operera är att jag itne har det vanligaste bekymret strålningar i benet och enligt mina läkare skulle en op troligen göra ryggen värre. jag har även protesterat mot deras beslut och fått en sekond opinion på ett annat sjukhus i annat län, där de sa samma sak. Att har man väl börjat att operera sig så kommer det troligen sluta i fler operationer så småning om och att det itne var särkilt bra. Det avr bara att exprimentera i onödan...och återhämtningen från operation var lång och svår....så jag fick ingen. Går på starka värktabletter då mina bekymmer blvivit värre.....men de hjälper knappt. Ska börja på smärtrehabilitering till veckan och se om de kan hjälpa mig. Har gått hos sjukgymnaster i 4 delar av landet i snart 12 år.
    Ska ge detta en  chans men ingen förbättring så får jag fan ta ett lån och åka till strängnäs istället. Mina läkare här vägrar skicka remiss dit.
    BYT läkare en som förstår dina problem:(
    Inte klokt att dom låtit dej gå så länge:(

Men vill dom inte heller testa nerv rotsblockad???
  • Anonym (blimp)

Ts: Tack! :) Jag uppdaterar när jag fått svar! Hoppas du får tid tidigare trots att hon har sagt 6 månader. Ibland har man tur... (kan ju behövas i oturen!!)

Att gå med problem i 13 år pga diskbråck låter INTE kul. Usch vad nedslående. Har du tränat mycket eller vad har hänt under alla dessa år? Jag är inne på 5 år nu men har haft perioder som varit helt ok faktiskt. Jag hoppas på att intensiv träning ska göra mig bättre. Det förstör så mycket att ha kronisk smärta...

Det vanligaste är faktiskt att diskbråck läker ut av sig själv inom några månader. Om man har ok hälsa i övrigt så borde det gå att rehabilitera med lite envishet och låååångt tålamod.  För min del så har säkert barnafödande gjort att ryggen tagit mer stryk än om jag inte hade gjort det. Och träning har det inte blivit mycket med heller pga tidsbrist ( och en massa andra typiska ursäkter...). Lägg till ett års bärande av bebis på ena sidan (min andra var galet klängig och jag kunde bära henne till skillnad från den första, tog igen med råge!) så kan man nästan förstå att en klen rygg till slut ger upp... Nu har jag tränat i 2 månader och jag är inte bra ännu (inte på långa vägar) men muskler har jag fått nya redan och rörligheten är väldigt mycket bättre. Ska ligga i som sjutton nu och göra allt för att läka (inga mer barn nu :)!!!)

• Anonym (Smärtor)
    Anonym (tt) skrev 2010-11-28 06:29:34 följande:
    I 13 år ? Men stackare, byt läkare, så där får det ju inte gå til,bara struntar i dig och vägrar skicka remiss, nej detta ska du inte ta längre. Kan inte vara bra att ständigt gå med värktabletter och som dessutom inte hjälper,nej usch, byt läkare, man blir så arg och ledsen när dom beter sig så nonchalant.
    Anonym (likadant här) skrev 2010-11-28 08:06:09 följande:
    TS: Beror nog vilken husläkare man har och vad dom skriver i remissen. Min läkare är toppen och tog mina problem på allvar.

Om du också bor i skåne så försök att komma till Ängelholm dom är super.
    Jag har verkligen tjatat och kämpat och bytt läkare ett par gånger .
    så nu är jag inne i rullarna".

Hoppas ni andra också få hjälp och bli bra
    Okej , nu vet jag ite vad min läkare skrev i min remiss, kanske ska ringa och fråga, Ska kolla upp det därmed Ängelholm.
    Skönt det är på rullning för dig, hoppas att du oxå blir bra.
    Anonym (blimp) skrev 2010-11-28 15:40:18 följande:
    Ts: Tack! :) Jag uppdaterar när jag fått svar! Hoppas du får tid tidigare trots att hon har sagt 6 månader. Ibland har man tur... (kan ju behövas i oturen!!)

Att gå med problem i 13 år pga diskbråck låter INTE kul. Usch vad nedslående. Har du tränat mycket eller vad har hänt under alla dessa år? Jag är inne på 5 år nu men har haft perioder som varit helt ok faktiskt. Jag hoppas på att intensiv träning ska göra mig bättre. Det förstör så mycket att ha kronisk smärta...

Det vanligaste är faktiskt att diskbråck läker ut av sig själv inom några månader. Om man har ok hälsa i övrigt så borde det gå att rehabilitera med lite envishet och låååångt tålamod.  För min del så har säkert barnafödande gjort att ryggen tagit mer stryk än om jag inte hade gjort det. Och träning har det inte blivit mycket med heller pga tidsbrist ( och en massa andra typiska ursäkter...). Lägg till ett års bärande av bebis på ena sidan (min andra var galet klängig och jag kunde bära henne till skillnad från den första, tog igen med råge!) så kan man nästan förstå att en klen rygg till slut ger upp... Nu har jag tränat i 2 månader och jag är inte bra ännu (inte på långa vägar) men muskler har jag fått nya redan och rörligheten är väldigt mycket bättre. Ska ligga i som sjutton nu och göra allt för att läka (inga mer barn nu :)!!!)

Kan oxå tänka mig att barnafödandet och allt som hör där till gjort sitt oxå, det värsta är att det tar ännu längre att "återhämta" sig,hoppas verkligen du snart kan känna att träningen ger bra effekt även om du kommit en bit på vägen.
Svar på tråden Fler med Diskbråck ?