• Anonym (Smärtor)

Fler med Diskbråck ?

Hej, finns det fler där ute som har Diskbråck ?

Har inte fåt det på svart och vitt ännu, läkaren bara kände och tryckte lite och konstaterade sen Diskbråck, nu väntas en remiss till skiktröntgen och är så nervös även om det kan dröja.

Fick oxå veta att det finns mindre än 50% chans att smärtan skulle försvinna med en operation och kan själv tycka att den är meningslös då men innebär det att man måste gå på smärtstillande hela livet ?

Vad för erfarenheter har ni ?

• Svar på tråden Fler med Diskbråck ?
  • Anonym (blimp)

Har fått svar på min MR nu! Diskbråck S1/L5, L5/l4, L4/L3 och L3/L2 har dessutom något som kallas intraspongiösa diskhernieringar i hela övre ländryggen och nedre bröstryggen. Det är tydligen diskbråck som går uppåt istället för åt sidorna. Har diskdegeneration på en nivå och något som heter hypertrofi av facettlederna och en ryggrad som är böjd liknande en sjukdom som heter Sheurmanns. Min läkare sa att det enda som gäller är träning och jag skulle dricka extra mycket vatten och sova mycket på nätterna så att diskarna kunde suga åt sig vätskan. Jag hade låg vattenhalt i en del diskar.

Inget tryckte på nerver så det var ju bra... Det här är väl en del av åldringsprocessen men det börjar lite väl tidigt på mig... Får se vad som händer nu när jag tränar ordentligt. Tar väl flera månader innan det går att utvärdera.

Usch, känns lite tråkigt för det är inget som man tillfrisknar ifrån direkt. Jag får kämpa på. Har faktiskt lite mindre ont och min rörlighet i ryggen är jättemycket bättre!!

Hur går det för er andra?? 

• Anonym (Smärtor)
    Anonym (blimp) skrev 2010-12-04 15:08:40 följande:
    Har fått svar på min MR nu! Diskbråck S1/L5, L5/l4, L4/L3 och L3/L2 har dessutom något som kallas intraspongiösa diskhernieringar i hela övre ländryggen och nedre bröstryggen. Det är tydligen diskbråck som går uppåt istället för åt sidorna. Har diskdegeneration på en nivå och något som heter hypertrofi av facettlederna och en ryggrad som är böjd liknande en sjukdom som heter Sheurmanns. Min läkare sa att det enda som gäller är träning och jag skulle dricka extra mycket vatten och sova mycket på nätterna så att diskarna kunde suga åt sig vätskan. Jag hade låg vattenhalt i en del diskar.

Inget tryckte på nerver så det var ju bra... Det här är väl en del av åldringsprocessen men det börjar lite väl tidigt på mig... Får se vad som händer nu när jag tränar ordentligt. Tar väl flera månader innan det går att utvärdera.

Usch, känns lite tråkigt för det är inget som man tillfrisknar ifrån direkt. Jag får kämpa på. Har faktiskt lite mindre ont och min rörlighet i ryggen är jättemycket bättre!!

Hur går det för er andra?? 
    Vilka tråkiga nyheter blimp, men nu är det i alla fall fastställt vad problemet är även om det inte går att bota, skönt du inte har så ont och att rörligheten är bättre. Hoppas att all vätska och träning ska göra framtida nytta genom mindre smärta.

Själv väntar man ju tid till RM men det lär tyvärr ta ett tag, (6 mån) ringde läkaren ang vårdgaranti men det var inget som kunde få en att få en tid snabbare :(
  • Anonym (blimp)

Vad trist att du ska behöva vänta så länge på din MR! Ja, det är väl skönt att få veta vad som "hänt" inne i ryggen! Hoppas innerligt att jag ska bli bättre succesivt!!

• Anonym (likadant här)

Måste gnälla lite, idag har det varit en smärtans dag;:(
    Får skylla mej själv gjort två dumma lyft på jobbet . Fast och andra sidan kunde inte pat sitta som hon gjorde.
    Nu kan jag knappt ta mej fram. En gåta hur jag ska klara jobba imorrn.

Har så mycket funderingar om det blir steloperation hur det blir efter?
    Har gogglat massor och hittar mycket info. Alla jag läst om har mycket smärta efter .
    Men vad jag nån veckas smärta jämfört med flera års lidande.

Någon som vet eller känner nån som har gått igenom sådan op??

• Biene

Jag har också flera diskar i ryggen som är dåliga. En kotnivå har jag stelopererat på Spinecenter i Upplands Väsby för 3 år sen. Jag är mer eller mindre återställd, och känner inte av de andra diskarna alls. Kan dock lätt bli trött i ryggen och lyfter inte tungt.

Svarar gärna på frågor om steloperation och hur det gick för mig. Ni kan också inboxa mig om ni inte vill skriva i tråden.

Tyvärr är det så att ryggproblem är bland de vanligaste åkommorna och man måste verkligen stå på sig för att få hjälp. Det tog mig 7 år att få hjälp, men till slut blev det bra.

Lycka till.

Crazy enough to have fun all the time
  • Anonym (Smärtor)
    Anonym (likadant här) skrev 2010-12-06 18:27:52 följande:
    Måste gnälla lite, idag har det varit en smärtans dag;:(
    Får skylla mej själv gjort två dumma lyft på jobbet . Fast och andra sidan kunde inte pat sitta som hon gjorde.
    Nu kan jag knappt ta mej fram. En gåta hur jag ska klara jobba imorrn.

Har så mycket funderingar om det blir steloperation hur det blir efter?
    Har gogglat massor och hittar mycket info. Alla jag läst om har mycket smärta efter .
    Men vad jag nån veckas smärta jämfört med flera års lidande.

Någon som vet eller känner nån som har gått igenom sådan op??
    "Gnäll" hur mycket du vill, det brukar hjälpa en del faktiskt , Var steloperation det enda din läkare pratade om ? Har nämligen hört om en annan metod, det är ett implantat som ska ersätta den onda disken, "diskprotes", det ska finnas en professor vid namn Björn Strömqvist på ortopedkliniken i Lund som pratade gott om just denna metod än en vanlig operation.

Fick brev hem idag om att vårdgarantin inte gällde MR, ev kommer jag bli erbjuden MR någon annanstans för att minska kötid. Har fått direktnummer till en medicinsk läkare så ska ringa denne imorgon och höra om man själv kan vända sig till något annat sjukhus. Gå här och vänta är så tröttsamt.
  • Anonym (likadant här)
    Anonym (Smärtor) skrev 2010-12-07 04:11:54 följande:
    "Gnäll" hur mycket du vill, det brukar hjälpa en del faktiskt , Var steloperation det enda din läkare pratade om ? Har nämligen hört om en annan metod, det är ett implantat som ska ersätta den onda disken, "diskprotes", det ska finnas en professor vid namn Björn Strömqvist på ortopedkliniken i Lund som pratade gott om just denna metod än en vanlig operation.

Fick brev hem idag om att vårdgarantin inte gällde MR, ev kommer jag bli erbjuden MR någon annanstans för att minska kötid. Har fått direktnummer till en medicinsk läkare så ska ringa denne imorgon och höra om man själv kan vända sig till något annat sjukhus. Gå här och vänta är så tröttsamt.
    Ja ts du har ju rätt att välja vilket sjukhus du vill fria vårdvalet
    Hoppas du får en snabbare tid och slipper vänta.

Som jag har skrivit innan pratade han om träning där i Ängelholm under åtta veckor, nervrotsblockad och om stelop. Men det är överläkaren som ska besluta vilken behandling som passar min problematik.

Han trodde att nervrotsblockad inte skulle hjälpa mej. Op var på tal därför att jag inte har nån disc mellan kotan. Jag få vänta och se vad det kan bliva men förbereder mej för dom olika allternativen mentalt.:)
  • Anonym (Smärtor)
    Anonym (likadant här) skrev 2010-12-07 07:43:15 följande:
    Ja ts du har ju rätt att välja vilket sjukhus du vill fria vårdvalet
    Hoppas du får en snabbare tid och slipper vänta.

Som jag har skrivit innan pratade han om träning där i Ängelholm under åtta veckor, nervrotsblockad och om stelop. Men det är överläkaren som ska besluta vilken behandling som passar min problematik.

Han trodde att nervrotsblockad inte skulle hjälpa mej. Op var på tal därför att jag inte har nån disc mellan kotan. Jag få vänta och se vad det kan bliva men förbereder mej för dom olika allternativen mentalt.:)
    Tack.

Hoppas din överläkare kan komma med ett bra beslut för dig. Bra att du förbereder dig mentalt vad som komma skall. När skulle du börja på din träning ?
  • Anonym (tt)

hej som sagt var så har jag haft mina bekymmer länge.....13 år, snart 14 år. Det som faktiskt gått lite framåt nu är att jag blivit tilldelad en alldeles egen kordinator, som ska hjälpa mig puscha på och driva igenom saker så min hälsa förbättras. Nu har jag kommit in på smärtrehab, efter mycket om och men....ska även gå hos sjukymnast igen (trots dåliga erfarenheter under 13 och och oräkneliga sjukgymnaster) Men jag är inte den som är den, gör verkligen VADSÒMHELST  för att må bättre....så ill givit a go. 
    Nej har inte fått testa nervblockad, är inte så påläst heller om det. Vad är detta för grej då (kan iofs googla) men berätta gärna erfarenheter av det. 

• Thiassi

har själv två diskbråck....har haft i 14 år nu och är 36 idagsläget. Beror nog oerhört på vilken typ av diskbråck man har..Jag personligen kan känna av det ibland t.ex. då jag stått och skruvat under huven på bil i några timmar..DÅ blir jag väldigt svag i den delen av rygen där bråcket sitter.
    Å andra sidan så styrketränar jag 5 pass i veckan tungt utan problem, ute och går en timme eller två i hög takt utan problem, lyfter tungt (men rätt!!) när jag bygger om på huset osv.
    Jag har alltså dubbla bråck men lider egentligen inte av det. Har iosf en bra grundfysik genom många års träning, men ville bara på visa att man kan leva ett högst normalt liv utan smärta fastän man har diskbråck
    Ville sprida lite positivitet med här i tråden 

• Anonym (blimp)

Vad härligt att höra Thiassi!! Det är dit jag vill nå!!! Helt ok att känna av det ibland, bara man som du säger kan leva ett helt normalt liv annars. Fem styrkepass i veckan? Vad bra! Har satsat på tre nu i början men kan inte köra så hårt ännu! Men det kommer väl :) !!! Nu har jag inte tränat sen i fredags och det känns inte bra. Sjuka barn hemma... Snart igång igen!

Tack för lite positiva nyheter! Det behövs lite peppning för oss alla tror jag!!!

Glad 

Har du alltid tränat mycket??  

• Ida Lii
    Jag har ett diskbråck i ländryggen och har fått 2 st nervrots blockader, den sista tredje ska jag få imorgon. Har inte känt nån förbättring , läkaren visste inte ens om jag skulle få den tredje sprutan. Känns skit,man hade hoppats på detta,vet inte hur dom går vidare nu.

Nån som fått dessa sprutor och inte blivit bättre? Vad har dom gjort då? 
    ?°*°?.♥.?°*°?.Ida-Li 070704.?°*°?.♥.?°*°?Gabriel 081223?°*°?.♥.?°*°?.
  • SonjaF

Hej, 13 år är ång tid ungeför lika länge har min son haft sina besvär. Men efter att han ätit Dexofen i 2-3 år fick han veta att han inte kan omvandla dem till kroppseget morfin så därför hjälpte de inte. Vad äter du? Kanske har du samma problem Han fick byta till Metadon och det hjälper bättre men inte riktigt ändå!

• Anonym (Opererad)

Jag är opererad för diskbråck 2005 och är helt återställd idag:) Jag fick åka in akut under mellandagarna för då gick det inte längre (tryckte på ichiasnerven) så jag kunde varken ligga eller sitta eller gå. Låg inlagd i nästan en vecka innan det blev op. Fick allt smärtstillande som man kan få men det hjälpte inte alls. Var uppe på benen nästa direkt efter op. Jag har fortfarande lite känselbortfall i högerbenet (pga att ichiasnerven blev klämd) men det är ingenting som stör mig. Hade jag däremot gått lite längre med detta kunde jag ha fått stora bestående men, men jag fick hjälp i tid.

• ante35

Hej! Läste lite om diskbråck... har själv problem med detta jobbiga.

Det började plötsligt förra året i mars med ont i nederdelen av ryggen. Efter några veckor gick smärtan ner på höger sida av ländryggen och det gjorde även ont runt höften och ner i benet. Fick en tid till mr-röntgen på sommaren och det visade ett litet diskbråck  mellan lumbal- och korsryggen. Det ända jag fick av läkaren var rådet att ta värktabletter och sjukgymnastik. Jag testade det, men är inte för tabletter. Sjukgymnastiken hjälpte bara tillfälligt.

Hade inte olidligt ont men tillräckligt. Det var en molande smärta med strålning ner i benet nästan varje dag.

Jag hittade en bra kiropraktor som jag gick till i augusti och efter några veckor var det nästan helt bra. Jag tänkte att det var borta för gott. Men i slutet av året kom det tillbaka igen. Det känns mest ont vid en punkt in från höften.
    Musklerna i benet är även stela och det strålar ner i benet.
    Brukar symtomen vara sådana? Och vad gör ni för att bli bättre? Läkarna ger ju inga råd precis.

Har bokat en ny tid till kiropraktorn.. det känns hopplöst att det ska gå fram och tillbaka och vill helst slippa värktabletter.

• Gudinnan
    ante35 skrev 2011-01-28 17:39:46 följande:
    Hej! Läste lite om diskbråck... har själv problem med detta jobbiga.

Det började plötsligt förra året i mars med ont i nederdelen av ryggen. Efter några veckor gick smärtan ner på höger sida av ländryggen och det gjorde även ont runt höften och ner i benet. Fick en tid till mr-röntgen på sommaren och det visade ett litet diskbråck  mellan lumbal- och korsryggen. Det ända jag fick av läkaren var rådet att ta värktabletter och sjukgymnastik. Jag testade det, men är inte för tabletter. Sjukgymnastiken hjälpte bara tillfälligt.

Hade inte olidligt ont men tillräckligt. Det var en molande smärta med strålning ner i benet nästan varje dag.

Jag hittade en bra kiropraktor som jag gick till i augusti och efter några veckor var det nästan helt bra. Jag tänkte att det var borta för gott. Men i slutet av året kom det tillbaka igen. Det känns mest ont vid en punkt in från höften.
    Musklerna i benet är även stela och det strålar ner i benet.
    Brukar symtomen vara sådana? Och vad gör ni för att bli bättre? Läkarna ger ju inga råd precis.

Har bokat en ny tid till kiropraktorn.. det känns hopplöst att det ska gå fram och tillbaka och vill helst slippa värktabletter.
    be om operation 
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Fler med Diskbråck ?