• kattis51

Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.

Hur skulle ni reagera och resonera? Min sambos dotter fyller år och hon bor hos sin mamma P en liten bit bort från oss. Nu har P bjudit min sambos släkt till sig och tidigare har alltid de kommit till oss, och dottern. Mamman P har tidigare alltid trackaserat oss om allt möljigt, och hon har ett stort kontrollbehov. Jag tycker inte om henne. (Mycket snällt sagt). Nu vill min sambo att jag ska följa med honom dit, men jag tycker att vi kan ha kalaset här hos oss.  Jag är förbannad och känner mig överkörd, sviken Gråter. Ska jag visa och tala om  att jag inte tycker om detta? eller ska jag acceptera detta och gå dit? 
    Jag har 2 barn från ett tidigare förhållande och skulle jag göra samma sak (aldrig), för att jag respekterar mitt Ex nya familj.  När de är hos mig så firar vi dem tillsammans med min familj och min sambo. När de är hos Ex så firar de med Farmor och Farfar. 

• Svar på tråden Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.
  • kattis51
    Shorona skrev 2010-10-28 21:33:28 följande:
    Hur bjöds det in? Är du bjuden eller inte?
    Jo, min sambo frågade henne efter vi fick reda på att min sambos släkt skulle fira hos dem. 
    -Jag har inte blivit bjuden?
    -Nej, men du kan komma på söndag kl... om du kan?

Jag stod en bit bort och hörde detta. Jag stod och pratade i telefonen samtidigt och sen stack hon iväg. 
  • Shorona

Be sambon ringa och kolla vad som gäller med inbjudan. Bara honom eller ni båda.

• Trulis78

Måste bara tillägga när jag läser hur det hela har gått till att jag absolut håller med om att det är osnyggt gjort från din sambos ex. I ett sånt här läge är det väl bara för sambon att bjuda in sin familj till ett eget kalas för dottern och så får dom tacka nej till mammans inbjudan. Men om flickan gärna vill ha med alla på samma ställe så skulle jag ändå välja att svälja förtreten och visa att jag är bättre än så genom att gå dit och hålla god min för barnets skull.

• mamma vera

Det var jäkligt fult gjort att hon bjöd din sambos släkt men inte er!!!

Däremot tycker jag no att du skall trippa dit och se glad ut för barnets skull. Barn är inte dumma ju. Dom fattar ju om det är något konstigt på G, Det är barnet som skall firas och det är dens dag. då kan vuxna glömma sina egna värderingar och irritationer för en dag och sammlas för barnetrs skull!

• kattis51
    jådåsåatt skrev 2010-10-28 21:06:07 följande:
    Jag bjuder alltid min dotters pappa, hans sambo och hans familj när min dotter har kalas. Har faktiskt aldrig ens tänkt på att nån kan bli sur, det viktigaste för mig är att dottern får ett trevligt kalas och får träffa de hon tycker bäst om.
    Jag förstår det, men hur gör ni på julafton då? Firar ni tillsammans då också, för att det är ännu viktigare för barnen?
    Tidigare har vi alltid firat födelsedagar och jul i våra (nya Familj) i 10 års tid. Ena dagen har de barnen och den andra dagen har vi alla barnen. Detta blev snurrigt, men jag hoppas ni förstår Skrattande.
  • jådåsåatt
    kattis51 skrev 2010-10-30 10:53:30 följande:
    Jag förstår det, men hur gör ni på julafton då? Firar ni tillsammans då också, för att det är ännu viktigare för barnen?
    Tidigare har vi alltid firat födelsedagar och jul i våra (nya Familj) i 10 års tid. Ena dagen har de barnen och den andra dagen har vi alla barnen. Detta blev snurrigt, men jag hoppas ni förstår Skrattande.
    Nä, julafton har jag henne alltid eftersom pappan alltid varit bortrest då, han firar jul på nån skidort. För min del hade de gärna fått komma och fira med oss men jag gissar att de inte är så intresserade av det.

Jag förstår att det är drygt att ni inte blev bjudna, jag har lite svårt att förstå varför man gör så. Men hade jag varit dig så hade jag helt enkelt varit en lite bättre människa för flickans skull och gått dit och varit trevlig.
    Jag hatade att mina föräldrars seperation innebar två kalas, fortfarande som vuxen tycker jag att det är skitdrygt att behöva fira allt två gånger för att de inte kan komma överrens.
    Men jag hoppas det ordnar sig, men tänk på att inte sjunka till hennes nivå:)
  • enlitenbitkaka

Ser inte problemet faktiskt? Jag har i alla år under min uppväxt haft kalas hemma hos min mamma. Min pappas sambo, mina syskons mamma, har ALLTID varit inbjuden. Ibland även hennes föräldrar. Likadant vid jul, pappa + hans sambo har kommit över på juldagen och mini-firat med min mamma, min mormor osv.

• Fluffskalle

Ni kanske kan ha det nästa år?

Det är väl bra att P har bjudit in folk hon varit osams med egentligen och barnets farmor och farfar osv känns ganska naturligt att bjuda. Även du är ju bjuden vilket är rätt.

Har haft samma situation exakt (verkar det som) hos oss och jag tycker inte alls att det är konstigt. Däremot tackade jag nej att gå på festen pga att jag var på dåligt humör, vilket jag ångrar i efterhand.

Svar på tråden Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.