Trulis78 skrev 2010-10-28 21:30:33 följande:
Hela min uppväxt var det jag önskade mig mest när jag fyllde år att få fira födelsedagen med hela min familj samtidigt. Jag ville fira med mamma, pappa, deras respektive, alla syskon och halvsyskon samt släktingar på en enda gång. När det inte blev så hade jag alltid dåligt samvete för den jag inte firade med, och längtade efter den föräldern med tillhörande familj. Med det i åtanke så skulle jag utan att tveka ha bitit ihop och gått på bonusens kalas hos hennes mamma och hållit väldigt god min och sett till att vara glad för bonusens skull. Jag förstår att det känslomässigt kan vara svårt, men tänker som så att för varje gång man inte bjuder till/försöker lite extra så spär man själv på den dåliga stämningen gentemot exet och hans nya familj och detta gynnar aldrig barnet.
Jag förstår hur du kände som liten, men jag tycker att barnet nog har det bättre när det får ha 2 kalas: Ett hos mamma med mammans släkt och ett hos pappan med pappas släkt.
Tänk att få full uppmärksamhet 2 dagar istället för en!
Är det ett gemensamt kalas känner nog barnet av att någon där inte trivs och kan vara sig själv, barn märker mycket väl om man försöker att vara någon annan än vad man är.
Jag är själv ett skilsmässobarn och hade fördelen att mina föräldrar kom bra överens även efter skilsmässan.
Men kalas firades aldrig ihop (inte innan jag var vuxen och hade studenten etc...
Är bonusmamma till 2 barn och strax efter att jag flyttade ihop så kom första inbjudan utav biomamman.
Hon tyckte att vi skulle fira som en stor lycklig familj.
Det finns inget i världen som skulle kunna få mig till att umgås med denna människa mer än normalt.
Hon har förstört en familj genom att tycka att hon inte älskar pappan till sina barn.
I och med detta beslut tycker jag att hon får stå för konsekvenserna, familjen är inte längre en familj utan det är 2 familjer.
Varför ska man sitta och leka charader att det är mamma, pappa, barn?
Nej, då är det bättre att barnet firar med mamma, ny gubbe, mormor-morfar, morbror osv och sen ett kalas där barnet firar med pappa+mig, farmor-farfar, min mamma, fastrar med familj osv