• kattis51

Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.

Hur skulle ni reagera och resonera? Min sambos dotter fyller år och hon bor hos sin mamma P en liten bit bort från oss. Nu har P bjudit min sambos släkt till sig och tidigare har alltid de kommit till oss, och dottern. Mamman P har tidigare alltid trackaserat oss om allt möljigt, och hon har ett stort kontrollbehov. Jag tycker inte om henne. (Mycket snällt sagt). Nu vill min sambo att jag ska följa med honom dit, men jag tycker att vi kan ha kalaset här hos oss.  Jag är förbannad och känner mig överkörd, sviken Gråter. Ska jag visa och tala om  att jag inte tycker om detta? eller ska jag acceptera detta och gå dit? 
    Jag har 2 barn från ett tidigare förhållande och skulle jag göra samma sak (aldrig), för att jag respekterar mitt Ex nya familj.  När de är hos mig så firar vi dem tillsammans med min familj och min sambo. När de är hos Ex så firar de med Farmor och Farfar. 

• Svar på tråden Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.
  • kattis51

Tack alla för fina råd och tips jag har fått Solig. Jag får börja tänka om och gå på kalaset. Jag vill inte vara sämre, det är bara att ta på sig teatersmilet och vara trevlig. Det kanske jag vinner på i längden.

• Trulis78

kattis: Hoppas att det blir ett lyckat kalas trots allt! Jag tycker att du är stark som lägger dina egna känslor åt sidan en stund för bonusdotterns skull!

• Thuleslapper
    Trulis78 skrev 2010-10-28 21:30:33 följande:
    Hela min uppväxt var det jag önskade mig mest när jag fyllde år att få fira födelsedagen med hela min familj samtidigt. Jag ville fira med mamma, pappa, deras respektive, alla syskon och halvsyskon samt släktingar på en enda gång. När det inte blev så hade jag alltid dåligt samvete för den jag inte firade med, och längtade efter den föräldern med tillhörande familj. Med det i åtanke så skulle jag utan att tveka ha bitit ihop och gått på bonusens kalas hos hennes mamma och hållit väldigt god min och sett till att vara glad för bonusens skull. Jag förstår att det känslomässigt kan vara svårt, men tänker som så att för varje gång man inte bjuder till/försöker lite extra så spär man själv på den dåliga stämningen gentemot exet och hans nya familj och detta gynnar aldrig barnet.
    Jag förstår hur du kände som liten, men jag tycker att barnet nog har det bättre när det får ha 2 kalas: Ett hos mamma med mammans släkt och ett hos pappan med pappas släkt.
    Tänk att få full uppmärksamhet 2 dagar istället för en!
    Är det ett gemensamt kalas känner nog barnet av att någon där inte trivs och kan vara sig själv, barn märker mycket väl om man försöker att vara någon annan än vad man är.

Jag är själv ett skilsmässobarn och hade fördelen att mina föräldrar kom bra överens även efter skilsmässan.
    Men kalas firades aldrig ihop (inte innan jag var vuxen och hade studenten etc...

Är bonusmamma till 2 barn och strax efter att jag flyttade ihop så kom första inbjudan utav biomamman.
    Hon tyckte att vi skulle fira som en stor lycklig familj.
    Det finns inget i världen som skulle kunna få mig till att umgås med denna människa mer än normalt.
    Hon har förstört en familj genom att tycka att hon inte älskar pappan till sina barn.
    I och med detta beslut tycker jag att hon får stå för konsekvenserna, familjen är inte längre en familj utan det är 2 familjer.
    Varför ska man sitta och leka charader att det är mamma, pappa, barn?
    Nej, då är det bättre att barnet firar med mamma, ny gubbe, mormor-morfar, morbror osv och sen ett kalas där barnet firar med pappa+mig, farmor-farfar, min mamma, fastrar med familj osv
  • jådåsåatt
    Thuleslapper skrev 2010-11-03 22:05:38 följande:
    Är bonusmamma till 2 barn och strax efter att jag flyttade ihop så kom första inbjudan utav biomamman.
    Det finns inget i världen som skulle kunna få mig till att umgås med denna människa mer än normalt.
    Hon har förstört en familj genom att tycka att hon inte älskar pappan till sina barn
    WTF? Varför är du bitter för att hon inte älskar pappan till sina barn längre?
    Det var något av det sjukaste jag läst på länge.

Jag älskar inte min dotters pappa, vi kan ändå fira födelsedagar tillsammans. Det handlar inte om några charader eller att vi ska leka mamma-pappa-barn, det handlar om att göra det som är bäst för barnet.
    Skärp dig.
  • 071001

Om ni alltid haft kalaset hos er är det kanske mammans tur att stå för det? Ser inte problemet i det hela ts.

• smulpaj01
    Jag förstår hur du kände som liten, men jag tycker att barnet nog har det bättre när det får ha 2 kalas: Ett hos mamma med mammans släkt och ett hos pappan med pappas släkt.
    Är det ett gemensamt kalas känner nog barnet av att någon där inte trivs och kan vara sig själv, barn märker mycket väl om man försöker att vara någon annan än vad man är.

Jag är själv ett skilsmässobarn och hade fördelen att mina föräldrar kom bra överens även efter skilsmässan.
    Men kalas firades aldrig ihop (inte innan jag var vuxen och hade studenten etc...

Hon har förstört en familj genom att tycka att hon inte älskar pappan till sina barn.
    I och med detta beslut tycker jag att hon får stå för konsekvenserna, familjen är inte längre en familj utan det är 2 familjer.
    Nej, då är det bättre att barnet firar med mamma, ny gubbe, mormor-morfar, morbror osv och sen ett kalas där barnet firar med pappa+mig, farmor-farfar, min mamma, fastrar med familj osv
    Vilken fin biomamma som anser att ni kunde fira tillsammans allihop. Synd att du tjurar och förstör den saken....
  • Zaria

Fast det verkar ju fungera med resten av hans släkt att åka till henne på kalas, verkar bara vara TS som tvekar. Skall man då göra 2 kalas för EN persons skull?

Att inte älska pappan till sitt barn när man separarerat ser jag inte som något konstigt, äslkar du alla du haft sex med? Skulle du tycka det var okej om dina bonusbarns mamma älskade sitt ex fortfarande? Personligen skulle jag tycka det vore ganskla jobbigt
  • Zaria
    071001 skrev 2010-11-04 11:27:42 följande:
    Om ni alltid haft kalaset hos er är det kanske mammans tur att stå för det? Ser inte problemet i det hela ts.
    Inte jag heller, resten av släkten verkar ju tycka det är ok, har det dessutom varit jobbigt innan så kanske det är ett sätt för henne att verkligen FÖRSÖKA få det bättre.
  • kattis51

Ska bara berätta, att jag åkte på kalaset och jag är nöjd och stålt över det Skrattande.  (Jag fixade det).

Svar på tråden Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.