• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • SannaM
    spöke skrev 2014-03-13 16:54:21 följande:
    Jag gillar också Ilon. (Och jag gillar ju Ilon Wikland.)

Har ni funderat på Ivan?

Ivan känns inte rätt. Mer Ivar isf. Fast helst Ilon Svärmor blir dock väldigt besviken om vi sviker Ines...
  • ies
    spöke skrev 2014-03-19 15:05:32 följande:
    Clara, tror jag. Eleonor heter ju (nästan) den nya sessan nu, så Clara eller Klara är nog mer neutralt.
    Sista frågan nu :P

Är Clara mycket vanligt namn? Passar det på mörk flicka? (de flesta i vår mammagrupp är gifta med mörka män och får halvmörka barn:)
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-19 21:20:30 följande:

Ivan känns inte rätt. Mer Ivar isf. Fast helst Ilon Svärmor blir dock väldigt besviken om vi sviker Ines...
    Fast inte Ines på en pojke, eller?
  • spöke
    ies skrev 2014-03-20 10:54:14 följande:
    Sista frågan nu :P

Är Clara mycket vanligt namn? Passar det på mörk flicka? (de flesta i vår mammagrupp är gifta med mörka män och får halvmörka barn:)
    Tycker att Clara passar på alla. Det är internationellt och stiligt.

Clara/Klara låg på plats 13 på förra årets topplista för nyfödda. Så ja, det är populärt.

Statistik för hela befolkningen:

Det finns 13877 kvinnor som har förnamnet Klara. Av dessa har 8951 namnet Klara som tilltalsnamn. Det finns 9634 kvinnor som har förnamnet Clara. Av dessa har 6825 namnet Clara som tilltalsnamn.
  • SannaM
    spöke skrev 2014-03-20 11:41:17 följande:
    Fast inte Ines på en pojke, eller?

Nope!
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-20 14:06:09 följande:

Nope!
    Tänkte väl det. (Det finns dock två män i Sverige som heter Ines. )
  • SannaM

quote=72816107][quote-nick]spöke skrev 2014-03-21 10:23:19 följande:[/quote-nick]Tänkte väl det. (Det finns dock två män i Sverige som heter Ines. )[/quote]

Men Ilon är nästan coolast som tjejnamn!

• spöke
    SannaM skrev 2014-03-23 16:42:53 följande:
    quote=72816107][quote-nick]spöke skrev 2014-03-21 10:23:19 följande:[/quote-nick]Tänkte väl det. (Det finns dock två män i Sverige som heter Ines. )[/quote]
    Men Ilon är nästan coolast som tjejnamn!
    Håller med.
  • Minttu

Hej igen spöke!

Ville bara tacka för tråd och råd :)

Nu har Hilmas och Emmis lillebror Hjalmar kommit ut :) Pappan var skeptisk till namnet men gav med sig så fort han såg den lilla :)

/Mia

• spöke
    Minttu skrev 2014-03-27 07:50:38 följande:
    Hej igen spöke!
    Ville bara tacka för tråd och råd :)
    Nu har Hilmas och Emmis lillebror Hjalmar kommit ut :) Pappan var skeptisk till namnet men gav med sig så fort han såg den lilla :)
    /Mia
    Grattis till lille Hjalmar! Baby
Svar på tråden Spökes namn(t)råd