• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    ies skrev 2014-03-31 08:22:54 följande:
    Spöke! Har du tips på fina flicknamn som passar till bröder Matheo och Walter?

tack från lilla mammagruppen
    Kanske ett namn med T i (liksom brorsornas namn)...?
    Thelma Tilde Tilia Tilly Victoria Tyra Stella

Eller... ?
    Elise Emilia Laura Alicia Leonie Celia Amelia Clara Alexis Isis Livia Dahlia Flora Ines Noomi Leona Alba Ella
  • spöke
    Nezanli skrev 2014-03-31 14:01:07 följande:
    Åh en namnguru! =)

Vi har fått en liten pojke som är 8 veckor och kallas fortfarande bäbis (bla..)! Nu har vi börjat diskutera Simon och Benjamin. Men vet inte om det riktigt passar till våra namn, Annelie, Johan och storebror Isak. Förslag skulle uppskattas!
    <3
    Hehe, tack tack.

Bäbis är ju sött. Det brukar jag kalla min brorsdotter, men hon tycker att det är lagom kul nu när hon är "stor" (som hon själv säger).

Tycker både Simon och Benjamin passar bra med Isak. Alla är klassiska bibliska namn. 
    Andra fina bibliska pojknamn:
    Jakob Joel Adam Aron David Gabriel Samuel Andreas Lukas Elias
  • Hattifnattan

Hej spöke! Du är så bra på detta med namn! Kan du hjälpa oss med pojknamn. Vi väntar en lillebror. Storebror heter Noel. Vi vill gärna ha ett kortare namn i samma stil. Gillar ej bibliska namn. Tack!

• myperfectlife

Hej där behöver lite hjälp. Vi väntar bebis nummer fem nu och tidigare har vi följt en tråd alltså L och F. Våra barn heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Ska vi fortsätta på tråden eller skulle de vara roligt med något annorlunda. Vi var ett tag inne på Leonel /Lionel och Leonora men de känns lite för likt Leonardo. Jag behöver nog lite namn förslag ifall de inte ska vara i samma tråd 

• spöke
    Hattifnattan skrev 2014-04-03 11:56:34 följande:
    Hej spöke! Du är så bra på detta med namn! Kan du hjälpa oss med pojknamn. Vi väntar en lillebror. Storebror heter Noel. Vi vill gärna ha ett kortare namn i samma stil. Gillar ej bibliska namn. Tack!
    Hattifnattan skrev 2014-04-07 13:32:27 följande:
    Puffar*
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt. Har varit busy-busy på sistone.

Har man redan en Noel bör man undvika Liam, om man inte är ett stort Oasis-fan.

En annan kombo som jag har hört att en del Noel-föräldrar kör med är Leon till brorsan, alltså Noel baklänges. 

Några förslag:
    Noel & Jack
    Noel & Dante
    Noel & Felix
    Noel & Marlon
    Noel & Florian
    Noel & Bastian
    Noel & Tristan
    Noel & Vince/Vincent
    Noel & Casper
    Noel & Nico/Nicolai
  • spöke
    myperfectlife skrev 2014-04-09 22:18:14 följande:
    Hej där behöver lite hjälp. Vi väntar bebis nummer fem nu och tidigare har vi följt en tråd alltså L och F. Våra barn heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Ska vi fortsätta på tråden eller skulle de vara roligt med något annorlunda. Vi var ett tag inne på Leonel /Lionel och Leonora men de känns lite för likt Leonardo. Jag behöver nog lite namn förslag ifall de inte ska vara i samma tråd 
    Leonel/Lionel och Leonora är lite väl lika Leonardo, tycker jag. Blir bara en massa missförstånd. 

Vad sägs om att kasta in ett L och ett F i namnet så får lill*n lite av både och, men ändå en egen begynnelsebokstav?

Flicknamn
    Delfina Ofelia Rafaela

Pojknamn
    Rafael Wilfred Clifton

Annars finns det ju fler F- och L-namn ...

Flicknamn
    Flora Fiona Florence
    Laura Luna Lucy

Pojknamn

Florian Finn Ferdinand
    Louis Luca Lancelot
  • stenmarck

Skrev förut och frågade om namnet Eliora även fast vi hade ett namn (typ) bestämt. Nu har vår flicka kommit och det blev en Adelia som vi trodde. Det hittade jag i en gammal tråd av dig :)

Tack så mycket för det! Kram

• myperfectlife
    spöke skrev 2014-04-11 17:03:34 följande:
    Leonel/Lionel och Leonora är lite väl lika Leonardo, tycker jag. Blir bara en massa missförstånd. 

Vad sägs om att kasta in ett L och ett F i namnet så får lill*n lite av både och, men ändå en egen begynnelsebokstav?

Flicknamn
    Delfina Ofelia Rafaela

Pojknamn
    Rafael Wilfred Clifton

Annars finns det ju fler F- och L-namn ...

Flicknamn
    Flora Fiona Florence
    Laura Luna Lucy

Pojknamn
    Florian Finn Ferdinand
    Louis Luca Lancelot
    Tack så mycket nu är Florence , Lucy, Finn och Luca med på listan. Laura heter jag så de fungerar inte, iden med att namnet ska innehålla lf var riktigt grymt, Wilfred var vint:)
  • spöke
    stenmarck skrev 2014-04-12 05:17:30 följande:
    Skrev förut och frågade om namnet Eliora även fast vi hade ett namn (typ) bestämt. Nu har vår flicka kommit och det blev en Adelia som vi trodde. Det hittade jag i en gammal tråd av dig :)
    Tack så mycket för det! Kram
    Adelia är ett jättevackert namn. Bra val! Hjärta
Svar på tråden Spökes namn(t)råd