• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    PoL skrev 2014-02-28 20:31:13 följande:
    Hej! Jag skulle uppskatta tips på pojknamn - korta (max 5-6 bokstäver) som funkar lika bra på svenska som engelska
    Om man ska växa upp i en tvåspråkig miljö så tycker jag att det är en fördel om namnet uttalas ungefär likadant på båda språken (så man slipper heta Jeeårg ibland och Djåådj ibland). 

Martin Leo Edgar Ian Elvis Alvin Bruno Fred Max Sam Oscar Ted Lucas Victor Henry
  • BinaBurner
    spöke skrev 2014-02-28 20:25:03 följande:
    Jag tycker Helmi är sött. Betyder pärla.
    Ja, Helmi gillar vi :) Skriv gärna om något mer comes to mind.
  • spöke
    skogstjärna skrev 2014-03-01 21:19:09 följande:
    Har du några fina förslag till Bill och Elsie's lillasyster? en liten liten blond flicka :)
    Bill & Elsie är mjuka namn, så jag skulle gärna kombinera det med ett namn med lite hårdare inslag:

Laura Vega Doris Nora Harriet Marta Miriam 
  • spöke
    BinaBurner skrev 2014-03-02 12:27:14 följande:
    Ja, Helmi gillar vi :) Skriv gärna om något mer comes to mind.
    Aina Hilja SIlja

• PoL
    spöke skrev 2014-03-02 12:08:59 följande:
    Om man ska växa upp i en tvåspråkig miljö så tycker jag att det är en fördel om namnet uttalas ungefär likadant på båda språken (så man slipper heta Jeeårg ibland och Djåådj ibland). 

Martin Leo Edgar Ian Elvis Alvin Bruno Fred Max Sam Oscar Ted Lucas Victor Henry
    Åh, flera bra tips! Tack
  • gottelina

Hej! Jag och maken väntar vårt andra barn från Kina (adoption). Vi har sedan tidigare sonen Ludwig Henry Xindao. Tilltalsnamn Ludwig. Vi har flera bra förslag på både namn och andranamn. Till en flicka har vi numera 2 alternativ. Antingen Irmeli Linnea och så ursprungsnamnet, eller Olivia Irma och så ursprungsnamnet. Irma och Irmeli är efter min mormor som gick bort i höstas och som jag stod väldigt nära och som hette just Irma. Vi kommer inte att välja Irma som tilltalsnamn för vi bor i skåne och det namnet är inte speciellt fint på skånska i mina blekingska öron. ;) Nu till min fråga, finns det någon maskulin form av namnet Irma? Andra namnförslag vi har till pojke är Jacob (det alternativ vi är mest ense om) och Vilmer (min favorit men maken tveksam). En pojke kommer också att få andranamnet Nils efter makens morfar. Ludwig heter Henry efter min morfar.

• spöke
    gottelina skrev 2014-03-05 10:18:07 följande:
    Hej! Jag och maken väntar vårt andra barn från Kina (adoption). Vi har sedan tidigare sonen Ludwig Henry Xindao. Tilltalsnamn Ludwig. Vi har flera bra förslag på både namn och andranamn. Till en flicka har vi numera 2 alternativ. Antingen Irmeli Linnea och så ursprungsnamnet, eller Olivia Irma och så ursprungsnamnet. Irma och Irmeli är efter min mormor som gick bort i höstas och som jag stod väldigt nära och som hette just Irma. Vi kommer inte att välja Irma som tilltalsnamn för vi bor i skåne och det namnet är inte speciellt fint på skånska i mina blekingska öron. ;) Nu till min fråga, finns det någon maskulin form av namnet Irma? Andra namnförslag vi har till pojke är Jacob (det alternativ vi är mest ense om) och Vilmer (min favorit men maken tveksam). En pojke kommer också att få andranamnet Nils efter makens morfar. Ludwig heter Henry efter min morfar.
    Irmeli kan bli tilltalsnamn men inte Irma? Är det inte samma problem med uttalet där?

En maskulin form av namnet skulle kunna vara Irman. Det finns bara 11 män som bär det namnet i Sverige, varav tio bär det som tilltalsnamn.

Andra pojknamn som börjar på Irm- är Irmer, Irmar, Irmin ...
  • gottelina
    spöke skrev 2014-03-05 14:51:13 följande:
    Så Irmeli kan bli tilltalsnamn men inte Irma? Är det inte samma problem med uttalet där?

En maskulin form av namnet skulle kunna vara Irman. Det finns bara 11 män som bär det namnet i Sverige, varav tio bär det som tilltalsnamn.

Andra pojknamn som börjar på Irm- är Irmer, Irmar, Irmin ...
    Ja det blir inte samma betoning. Irma  betonas med en rejäl hård stöt på första stavelsen om du förstår vad jag menar. Sätt sen ett riktigt skorrande tungrots-r till det. Huuuu!!! Irmeli blir inte alls så utan mycket mjukare.

De maskulina varianterna föll inte alls på läppen men tack för förslagen! Tror jag får bearbeta maken väl med Vilmer för jag har verkligen fallit för det namnet.

P.s. Jag lusläste hela tråden innan jag skrev. Alla 167 sidorna. Väldigt intressant! Du sitter på fantastisk kunskap!
  • Y L L E

Kära spöke!

Jag är en flitig följare av den här tråden och mycket imponerad av alla bra tips och råd du ger. Jag är själv en namnnörd, men ännu inte av samma kaliber som du :)

Hemma i min bokhylla finns ett par namnböcker och på telefonen några namnappar men jag har inte hittat någon riktig favorit ännu. Letar efter en bok med bra förklaringar och betydelser, på namn som inte känns alltför "påhittade" alt. som fungerar dåligt i svenska språket och med svenska efternamn. Har du några tips på bra namnkällor? Vilka är dina favoritböcker?

Mina favoritnamn är alla nordiska alt. bibliska och fungerar på alla nordiska språk (är sambo med en man från ett annat nordiskt land). Så gärna någon bra källa för nordiska namn, och helst i bokform :)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd