• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • SannaM
    nivatuq skrev 2014-02-12 17:05:32 följande:
    Tack! Jag gillar Tora jättemycket. Har försökt övertala sambon 100 ggr men Nora/Tora ger han inte vika för pga av att det rimmar på så mycket dumt. Jag får försöka tjata lite till

Jag gillar också Tora, men lyckas inte få med min fru på det tåget.

Det är för övrigt så himla kul att läsa den här tråden! Önskar bara att jag hade något att fråga Vi väntar barn i juli men har insett att vi nog inte kommer hitta några nya namn. Mina två favoriter är Ines och Ilon som lillsyskon till Adrian. Ilon är vi dock inte helt överens om så jag kanske återkommer när det närmar sig med lite krishjälp
  • SannaM

Okej, nu har jag en fråga rörande andranamn! Vi väntar barn till sommaren och har ett andranamn som känns självklart om det blir ett barn med snippa (ett släktnamn från både min och min frus sida). Blir det ytterligare en med snopp är det betydligt svårare. Vårt första barn har min brors namn som andranamn, och det känns speciellt av den anledningen att min bror har en grav funktionsnedsättning som gör att han aldrig kommer kunna få några barn eller bilda familj alls. Det är dessutom ett väldigt fint namn som klingar vackert med vårt barns förnamn.

...får vi en son till så känns det aningen tråkigt att han ska få samma andranamn, eller? Grejen är dock att vi inte har någon annan så pass betydelsefull person av hankön i vår släkt vars namn vi vill föra vidare (säg inte det till våra fäder/bröder, haha). Skulle det då vara konstigt/orättvist att barn nummer två får ett andranamn som inte har någon släktkoppling utan "bara" är vackert? 

Ett förslag vi har är det namn som min fru skulle ha fått om hon vore en pojke - det kanske vore något?

Ja, tyck gärna till lite om detta

• enanna

Hej Spöke! Jag har följt med såå många av dina namntrådar och nu får jag äntligen tillfälle att ställe en fråga själv Glad Min sambo har två pojkar, Nico och Marco! Jag har en dotter, Nadja. Namnet Nico råkade faktiskt vara ett som funnits på mina listor på fina namn, och jag tycker definitivt att de här tre namnen passar bra ihop. Nu är i alla fall en fjärde på väg, en gemensam, vad är det första namn du tänker på när du hör "Nico, Marco, Nadja och..."?

Vi vet inte om det är pojke eller flicka!

Har du andra tips än det första som poppar upp? Jag har haft Leo(!), Viktor, Hannes, Simon, Johannes och Mattis på favoritlistan men de är alla av orsak eller annan strukna. På flicklistan finns färre men några riktigt fina är Cecilia, Lovis, Ella, Minna och Julia.

Enda egentliga kravet är att det ska vara ett namn som fungerar både på finska och svenska (även om finnarna inte behöver tycka att det är vanligt så måste de kunna uttala det) och gärna engelska någorlunda. Tusen tack på förhand, och förstås får andra gärna svara om det är ok för Spöke!

• spöke
    nivatuq skrev 2014-02-14 00:09:51 följande:
    Jag tror jag snor Vidar och lägger på min lista! Tack för alla förslag! Är så jäkla kul med namn men när man ska välja ett namn till någon annan som den personen ska bära i så många år, så tvekar man ett par hundra ggr
    Det är bra att man tar sitt uppdrag på stort allvar.
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-14 00:00:39 följande:
    Ja, det är precis den frasen som kommer upp i mitt huvud varje gång! Haha..
    A Lungren skrev 2014-02-15 20:12:40 följande:
    Du har inga fler förslag? De veliga föräldrarna hittade ingen favorit.. Förutom Vide som jag aldrig kommer att få igenom ;)
    Ska det vara nordiskt?

Thuva & Birk
    Thuva & Joar
    Thuva & Sixten

• spöke
    SannaM skrev 2014-02-17 18:27:30 följande:

Jag gillar också Tora, men lyckas inte få med min fru på det tåget.

Det är för övrigt så himla kul att läsa den här tråden! Önskar bara att jag hade något att fråga Vi väntar barn i juli men har insett att vi nog inte kommer hitta några nya namn. Mina två favoriter är Ines och Ilon som lillsyskon till Adrian. Ilon är vi dock inte helt överens om så jag kanske återkommer när det närmar sig med lite krishjälp
    Hehe, tack. Jag svarar gärna på alla typer av namnfrågor, måste inte vara förslag för kommande kids.
  • spöke
    Sthlmtjej24 skrev 2014-02-21 19:57:56 följande:
    Jag är nyfiken på namnet Edvina! Gammalt eller nytt? Svenskt eller anglosaxiskt? Enlighten me!
    Ah, redigerade en Wikipedia-artikel om just Edvina/Edwina häromdagen.

sv.wikipedia.org/wiki/Edwina

>> Edwina eller Edvina är ett engelskt kvinnonamn, ursprungligen Ædwine, bildat av ead 'rikedom' och wine 'vän'. Namnet har funnits i Sverige sedan slutet av 1700-talet.
  • spöke
    SannaM skrev 2014-02-24 07:39:22 följande:
    Okej, nu har jag en fråga rörande andranamn! Vi väntar barn till sommaren och har ett andranamn som känns självklart om det blir ett barn med snippa (ett släktnamn från både min och min frus sida). Blir det ytterligare en med snopp är det betydligt svårare. Vårt första barn har min brors namn som andranamn, och det känns speciellt av den anledningen att min bror har en grav funktionsnedsättning som gör att han aldrig kommer kunna få några barn eller bilda familj alls. Det är dessutom ett väldigt fint namn som klingar vackert med vårt barns förnamn.

...får vi en son till så känns det aningen tråkigt att han ska få samma andranamn, eller? Grejen är dock att vi inte har någon annan så pass betydelsefull person av hankön i vår släkt vars namn vi vill föra vidare (säg inte det till våra fäder/bröder, haha). Skulle det då vara konstigt/orättvist att barn nummer två får ett andranamn som inte har någon släktkoppling utan "bara" är vackert? 

Ett förslag vi har är det namn som min fru skulle ha fått om hon vore en pojke - det kanske vore något?

Ja, tyck gärna till lite om detta
    Jag tycker att man kan återanvända samma andranamn om det blir ett gossebarn till. Man använder ju andranamnet så sällan. Och om det är ett namn som betyder mycket för er så är det ju bara en dubbelfin gest. 

Kan tycka lite synd om tvåan om hen inte får ett namn som känns lika viktigt som storebrors namn. Det måste ju inte vara en släkting - kanske någon annan person som har inspirerat er? Alternativet med fruns oanvända pojknamn funkar också toppen. Huvudsaken är att man har en historia att berätta kring båda barnens namn, inte bara det ena.
  • spöke
    enanna skrev 2014-02-24 18:13:05 följande:
    Hej Spöke! Jag har följt med såå många av dina namntrådar och nu får jag äntligen tillfälle att ställe en fråga själv Glad Min sambo har två pojkar, Nico och Marco! Jag har en dotter, Nadja. Namnet Nico råkade faktiskt vara ett som funnits på mina listor på fina namn, och jag tycker definitivt att de här tre namnen passar bra ihop. Nu är i alla fall en fjärde på väg, en gemensam, vad är det första namn du tänker på när du hör "Nico, Marco, Nadja och..."?

Vi vet inte om det är pojke eller flicka!

Har du andra tips än det första som poppar upp? Jag har haft Leo(!), Viktor, Hannes, Simon, Johannes och Mattis på favoritlistan men de är alla av orsak eller annan strukna. På flicklistan finns färre men några riktigt fina är Cecilia, Lovis, Ella, Minna och Julia.

Enda egentliga kravet är att det ska vara ett namn som fungerar både på finska och svenska (även om finnarna inte behöver tycka att det är vanligt så måste de kunna uttala det) och gärna engelska någorlunda. Tusen tack på förhand, och förstås får andra gärna svara om det är ok för Spöke!
    Finska är ju lite Spökes bästaste hobby. Förutom namn så klart.

Pojknamn
    Vi börjar med att stryka alla namn som slutar på o. Två är cute, tre är mer... kennelnamn.  

Förslag:
    Julius
    Justus
    Valentin
    Leevi

Flicknamn
    Tycker Ella, Julia och Minna funkar bäst bland dina förslag. 

Fler:
    Laura (det röstar jag på!)
    Lea
    Elina
    Ellie
Svar på tråden Spökes namn(t)råd