• Anonym

Bli sjukskriven för migrän?

Hej

Jag lider sedan ca 13 år tillbaka av migrän. Den började lätt när jag var i tidiga tonåren, med en till ett par anfall i månaden. Sedan har den hela tiden eskallerat under åren och för ca ett halvår sedan låg den på 2-3 anfall i veckan. Idag har jag 5-7 anfall i veckan. Alltså vissa veckor varje dag.

Ibland vaknar jag med den på morgonen, oftast smyger den sig på efter jag varit vaken ett par timmar.

Det börjar som trötthet, jag känner direkt på tröttheten om det är migränen som är på G och brukar därför försöka hinna med så mkt jag kan innan den bryter ut. När den väl bryter ut blir jag totalt handikappad. Jag kan inte äta, inte titta, inte prata, inte stå, inte ligga, ingenting. Jag kan bara ligga ner i mörker och blunda.

Jag har under årens lopp varit hos VC många gånger, många mediciner har provats. Både sådana som ska tas varje dag i förebyggande syfte, och sådana som ska tas när ett anfall väl bryter ut. Tyvärr har inga fungerat. Jag har även fått hjärnan röntgad och allt såg bra ut.

Nu orkar jag inte mer. Nu har jag den i stort sett varje dag, och jag orkar inte med jobbet, är borta från jobbet så mkt att jag snart får sparken.

Jag undrar därför om det är någon som fått sjukskrivning pga migrän eller liknande besvär?

Jag orkar inte ha det så här längre.

• Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:13:28 följande:
    Det är nog individuellt som sagt. Jag fungerar inte alls så.
    Dels så slipper jag dom värsta anfallen eftersom jag till slut har lärt mig att ta tabletten i tid. Och dom gånger som jag har varit tvungen att åka in på akuten och fått starka smärtstillande så har jag varit mig själv igen dagen efter. (Har iofs åkt in nattetid båda gångerna.)
    Däremot skulle jag inte klara av att arbeta när jag får mina anfall.
    Det känns som att det finns lika många reaktioner på behandling/anfall som det finns migränpatienter.
    Jag är exakt som några andra.Helt slut efter ett anfall och det spelar inte roll alls om jag tar den i " tid " eller inte. Vad skönt för dig att du kan fungera efteråt:) 
    Jag går i en migrängrupp på sjukhuset, de utreder och kollar olika saker, inte för att det kommer fram till något direkt men man får träffa likasinnande som vet just hur det är.
    En het potatis är alltid de människor som tror att det är bara att ta medicin och sen fungerar man som vanligt. Det är inte många i gruppen som klarar av det. 
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:10:44 följande:
    Åh vad skönt att höra! Jag vet att innan jag fick det klart för mig att det var migrän jag hade (Gick ca 10 år och trodde att mina anfall var vad andra kallade huvudvärk och kunde inte för mitt liv förstå hur folk kunde säga "jag har huvudvärk" och sen fortsätta som vanligt), då åt jag iaf alvedon varje dag. Till slut slutade alvedon fungera och först nu kan jag använda alvedon för andra grejer igen. Det var som om min kropp blev immun för paracetamol. Därför är jag rädd att bli immun för Zomigen också. Men det kanske är skillnad. Jag trivs bra med nässprayen då jag vet att jag misshandlat min mage under alla åren förut och sprayen aldrig når magen.
    Om tabletterna fungerar så bra för dig, borde det göra någon skilllnad för mig om jag använde tabletterna ist? Du skrev att ditt anfall försvinner helt och hållet, men det borde inte vara någon skillnad för min del om jag använder sprayen eller tabletterna?

Det stämmer att jag har 5mg sprayen. Jag brukar ta en dos så fort jag börjar få ont, och sen ofta tar jag en dos till ett par timmar senare. Man använder upp de där 18 dos paketen rätt fort så jag tackar gudarna att det är gratis ett halvår till för mig.

Jag känner av biverkningar från Zomigen, men det är egentligen ganska sköna biverkningar. Jag blir matt i hela kroppen, svag i musklerna och orkerlös. Det beror ju såklart även på migränen, men det är en ganska skön känsla. Man slappnar av liksom.
    Du kan ju be att få en provförpackning på 6 tabletter så kan du testa. För vissa är det ingen skillnad alls medan andra känner stor skillnad.
    När jag får mina stora anfall så fungerar inte zomig på mig heller men vid dom mindre anfallen så fungerar dom hur bra som helst. Tack och lov så är det oftast dom mindre anfallen jag får. Mycket beroende på om jag tar tabletten i tid. Väntar jag för länge är det kört.

Den enda biverkning jag får av zomig är att det sticker under ögonen samt över näsan om jag tar en tablett och det visar sig att det inte är migrän.
  • Anonym

Jag måste bara fråga er som också lider av migrän.
    När jag har mina anfall kan jag inte äta eller dricka, det enda jag får ner är iskallt vatten.

Dock när anfallet inte är lika svårt som då när jag ligger och i princip vill dö, då kan jag inte heller äta vanlig mat, det får mig att kräkas, MEN, jag får i mig grejer som McDonalds och choklad och cola innan det gått för långt. Är det inte märkligt? Det tycker min omgivning iaf.

Ibland kan jag till och med känna mig lite bättre efter jag tryckt i mig såna grejer.

• DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:19:23 följande:
    Jag är exakt som några andra.Helt slut efter ett anfall och det spelar inte roll alls om jag tar den i " tid " eller inte. Vad skönt för dig att du kan fungera efteråt:) 
    Jag går i en migrängrupp på sjukhuset, de utreder och kollar olika saker, inte för att det kommer fram till något direkt men man får träffa likasinnande som vet just hur det är.
    En het potatis är alltid de människor som tror att det är bara att ta medicin och sen fungerar man som vanligt. Det är inte många i gruppen som klarar av det. 
    Ska jag tolka det som att du menar att jag är en sådan person?
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:20:56 följande:
    Jag måste bara fråga er som också lider av migrän.
    När jag har mina anfall kan jag inte äta eller dricka, det enda jag får ner är iskallt vatten.

Dock när anfallet inte är lika svårt som då när jag ligger och i princip vill dö, då kan jag inte heller äta vanlig mat, det får mig att kräkas, MEN, jag får i mig grejer som McDonalds och choklad och cola innan det gått för långt. Är det inte märkligt? Det tycker min omgivning iaf.

Ibland kan jag till och med känna mig lite bättre efter jag tryckt i mig såna grejer.
    Man kan ju få sötsug innan ett migränanfall så det kanske är något sådant du känner av?
    Personligen får jag inte i mig något alls. Inte ens vätska.
  • Anonym (migrän jag med..)
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:19:31 följande:
    Du kan ju be att få en provförpackning på 6 tabletter så kan du testa. För vissa är det ingen skillnad alls medan andra känner stor skillnad.
    När jag får mina stora anfall så fungerar inte zomig på mig heller men vid dom mindre anfallen så fungerar dom hur bra som helst. Tack och lov så är det oftast dom mindre anfallen jag får. Mycket beroende på om jag tar tabletten i tid. Väntar jag för länge är det kört.

Den enda biverkning jag får av zomig är att det sticker under ögonen samt över näsan om jag tar en tablett och det visar sig att det inte är migrän.
    Oj, vad skumt att du får biverkningar om det inte är migrän. Hur kan det vara skillnad? Nyfiken..

Jag har haft migrän sen jag var riktigt lite. I början fanns bara Anervan, den var man tvungen att ta i tid annars var det kört. Det som är bra med Zomig är ju att det fungerar ( för mig iaf ) hyfsat även om jag tar den en tid efter utbrott. Det är ju en del av det fiffiga med Zomigen. Men jag är riktigt sänkt efteråt och jag otur även dagen efter...

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:19:31 följande:

Okej, ja det är ju värt att testa i alla fall! Nu är det ju ändå gratis för mig så jag ska be dom skriva ut ett sådant provpaket så jag kan prova.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:22:40 följande:
    Man kan ju få sötsug innan ett migränanfall så det kanske är något sådant du känner av?
    Personligen får jag inte i mig något alls. Inte ens vätska.
    Jag vet inte. När det brytit ut helt får jag inte i mig något, då får endast lukter mig att kräkas.
  • DreamBitch
    Anonym (migrän jag med..) skrev 2010-11-01 19:23:06 följande:
    Oj, vad skumt att du får biverkningar om det inte är migrän. Hur kan det vara skillnad? Nyfiken..

Jag har haft migrän sen jag var riktigt lite. I början fanns bara Anervan, den var man tvungen att ta i tid annars var det kört. Det som är bra med Zomig är ju att det fungerar ( för mig iaf ) hyfsat även om jag tar den en tid efter utbrott. Det är ju en del av det fiffiga med Zomigen. Men jag är riktigt sänkt efteråt och jag otur även dagen efter...
    Jag vet faktiskt inte men det är alltid så. Vid små och stora anfall så får jag ingen biverkning. Vid dom små så återgår jag till mitt vanliga jag efter någon timme. Vid dom större anfallen behöver jag en natts sömn efter att anfallet har lagt sig för att återgå till det normala.
    Jag måste ta min tablett så pass tidigt att jag vissa gånger inte vet om det bara är huvudvärk eller om det är migrän och då märker jag direkt vilket av dom det är pga detta.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:23:48 följande:
    Okej, ja det är ju värt att testa i alla fall! Nu är det ju ändå gratis för mig så jag ska be dom skriva ut ett sådant provpaket så jag kan prova.
    Jag hoppas att du kommer känna samma skillnad som jag gör.
Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?