• Anonym

Bli sjukskriven för migrän?

Hej

Jag lider sedan ca 13 år tillbaka av migrän. Den började lätt när jag var i tidiga tonåren, med en till ett par anfall i månaden. Sedan har den hela tiden eskallerat under åren och för ca ett halvår sedan låg den på 2-3 anfall i veckan. Idag har jag 5-7 anfall i veckan. Alltså vissa veckor varje dag.

Ibland vaknar jag med den på morgonen, oftast smyger den sig på efter jag varit vaken ett par timmar.

Det börjar som trötthet, jag känner direkt på tröttheten om det är migränen som är på G och brukar därför försöka hinna med så mkt jag kan innan den bryter ut. När den väl bryter ut blir jag totalt handikappad. Jag kan inte äta, inte titta, inte prata, inte stå, inte ligga, ingenting. Jag kan bara ligga ner i mörker och blunda.

Jag har under årens lopp varit hos VC många gånger, många mediciner har provats. Både sådana som ska tas varje dag i förebyggande syfte, och sådana som ska tas när ett anfall väl bryter ut. Tyvärr har inga fungerat. Jag har även fått hjärnan röntgad och allt såg bra ut.

Nu orkar jag inte mer. Nu har jag den i stort sett varje dag, och jag orkar inte med jobbet, är borta från jobbet så mkt att jag snart får sparken.

Jag undrar därför om det är någon som fått sjukskrivning pga migrän eller liknande besvär?

Jag orkar inte ha det så här längre.

• Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-12-07 16:05:12 följande:
    Absolut! Jag bara vet hur det varit med alla mediciner jag blivit satt på förut som ingen hjälpt. Då kändes en vecka så futtigt. Men jag hoppas på det bästa. 2 dagars har jag tagit den, båda dagarna med migrän. Tar väl ett tag innan den hjälper om den gör det. Jag hoppas!
    Men har du inte så att du tar 50mg morgon och kväll nu och att du eventuellt kan höja dosen efter ungefär en vecka för att se om du kan få fullgod effekt på så sätt? Dosen kan ju höjas upp till 200mg enligt fass iallafall.
    ;Medicinen har nästan ett dygns halveringstid så det är nog högsttroligt att du måste 'äta den ett tag för att uppnå bästa effekt.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 16:54:37 följande:
    Men har du inte så att du tar 50mg morgon och kväll nu och att du eventuellt kan höja dosen efter ungefär en vecka för att se om du kan få fullgod effekt på så sätt? Dosen kan ju höjas upp till 200mg enligt fass iallafall.
    ;Medicinen har nästan ett dygns halveringstid så det är nog högsttroligt att du måste 'äta den ett tag för att uppnå bästa effekt.

Nej jag äter 25 mg en gång om dagen denna första veckan. Nästa vecka ska jag höja till 50 mg om dagen. Då sa han att jag kunde välja att ta 2 på en gång eller en på morgonen och en på kvällen och få ett mer jämt tryck. Efter det kunde jag höja igen och igen beroende på om jag tycker det hjälper lite men inte fullgott... Jag ska prova en vecka så här, och en vecka 50 mg, sen ringer jag nog tillbaka om jag inte märker någon skillnad.

Vad betyder ett dygns halveringstid?

• DreamBitch
    Anonym skrev 2010-12-07 17:00:37 följande:

Nej jag äter 25 mg en gång om dagen denna första veckan. Nästa vecka ska jag höja till 50 mg om dagen. Då sa han att jag kunde välja att ta 2 på en gång eller en på morgonen och en på kvällen och få ett mer jämt tryck. Efter det kunde jag höja igen och igen beroende på om jag tycker det hjälper lite men inte fullgott... Jag ska prova en vecka så här, och en vecka 50 mg, sen ringer jag nog tillbaka om jag inte märker någon skillnad.

Vad betyder ett dygns halveringstid?

Jag tycker att du iallafall bör komma upp i en dygnsdos på 100mg innan du försakar medicinen. Jag håller tummarna. :)
    Halveringstid innebär hur länge något sitter i kroppen. Om du äter 100mg/dygn så har du efter ett dygn och ingen påfyllning kvar 50mg. Ett dygn senare utan påfyllning har du 25mg osv.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 17:15:54 följande:
    Jag tycker att du iallafall bör komma upp i en dygnsdos på 100mg innan du försakar medicinen. Jag håller tummarna. :)
    Halveringstid innebär hur länge något sitter i kroppen. Om du äter 100mg/dygn så har du efter ett dygn och ingen påfyllning kvar 50mg. Ett dygn senare utan påfyllning har du 25mg osv.
    Tack så mycket för ditt svar, där lärde jag mig något nytt.

Jag ringde VC idag för att be läkaren förlänga min sjukskrivning då migränen inte blivit bättre. Jag har dock endast ätit tabletterna en vecka och idag är första dagen jag ska äta 50 mg. Sköterskan sa att doktorn hade satt endast en vecka för att han trodde jag skulle vara bra idag så ist för en förlängning av sjukskrivningen ska jag tillbaka för nytt samtal i morgon.

Det tycker jag är lite konstigt. Ger man det bara en vecka på 25 mg och tror att det ska vara bra efter det? Väntar man inte tills man kommit upp i rekomenderad daglig dos innan man isf avbryter om det inte skett någon förändring? Jag vill ju inte avbryta nu när jag bara kört en veckas inledning för att jag inte pang bom blivit frisk!
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-12-13 13:13:40 följande:
    Tack så mycket för ditt svar, där lärde jag mig något nytt.

Jag ringde VC idag för att be läkaren förlänga min sjukskrivning då migränen inte blivit bättre. Jag har dock endast ätit tabletterna en vecka och idag är första dagen jag ska äta 50 mg. Sköterskan sa att doktorn hade satt endast en vecka för att han trodde jag skulle vara bra idag så ist för en förlängning av sjukskrivningen ska jag tillbaka för nytt samtal i morgon.

Det tycker jag är lite konstigt. Ger man det bara en vecka på 25 mg och tror att det ska vara bra efter det? Väntar man inte tills man kommit upp i rekomenderad daglig dos innan man isf avbryter om det inte skett någon förändring? Jag vill ju inte avbryta nu när jag bara kört en veckas inledning för att jag inte pang bom blivit frisk!
    Din läkare kommer med all säkerhet att förlänga din sjukskrivning. Anledningen till att han har satt en så pass kort sjukskrivning är ju mest för att man alltid försöker hålla nere sjukskrivningar så mycket det är möjligt.
    Hoppas att det blir bättre snart.
  • Anonym (migrän)

Först vill jag bara säga att det där med att slippa karensdagen har inget med kollektivavtal att göra - det har med försäkringskassan.
    Jag hade mycket migrän när jag var yngre - åt mig igenom den medicin som fanns då - Inderal - Immigran (som jag mådde mycket sämre av) - en massa starka värktabletter - men inget hjälpte. Med starka värktabletter kunde jag få bort den värsta smärtan - men det liksom dunkade fortfarande. När jag precis hade fått barn för 10 år sedan - så fick en enorm migrän attack och när jag låg och grät på badrumsgolvet körde min man mig till akuten. Där fick jag en Voltaren injektion och det hjälpte. Sedan dess har jag haft Voltaren mot migrän och för mig hjälper det något fantastiskt bra - har bara haft det riktigt besvärligt en gång - när jag hade glömt min Voltaren hemma och var och jobbade i Norge. Det känns också, som jag får migräntendenser mera sällan - bara för att jag vet att jag har något som nästan till 100% hjälper. Jag dricker inte färgad alkohol - och inte mycket alkohol överhuvudtaget - men jag kan liksom inte ens lukta på en flaska whiskey utan att känna att jag håller på att få migrän. Jag äter inte choklad, stark ost eller något med konstgjord jordgubbssmak. Jag kan heller inte har randiga kläder ...det låter helt tokigt ...men jag tycker att det börjar flimra för ögonen med randigt och jag får början till huvudvärk. Jag dricker inte vin samma vecka som jag skall ha mens - har märkt att bara ett halvt glas vin dagen innan jag skall ha mens - ger början till migrän.
    Jag tror visst du kan bli sjukskriven för att komma ur din onda migrän cirkel - din doktor måste kunna hjälpa dig med en plan vad du skall göra under sjukskrivningen - sjukgymnast, vila , frisk luft  etc.

• MajaVira

Det är faktiskt fördelaktigt för arbetsgivaren om du ansöker om högriskskydd hos försäkringskassan; förutom att du slipper karensdagarna går FK in och betalar sjuklön från första dagen så arbetsgivaren slipper den kostnaden. Detta är kopierat från FK's hemsida;

www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_1_-_14_dagar/sjuk_ofta,_hogriskskydd

Särskilt högriskskydd

Du kan ansöka om särskilt högriskskydd om du har en medicinskt väl dokumenterad sjukdom som gör att du troligen måste vara borta från arbetet minst tio gånger om året. Med särskilt högriskskydd kan du få sjuklön redan från första dagen. Dessutom får din arbetsgivare ersättning för hela sjuklönekostnaden från Försäkringskassan.

Du kan också få särskilt högriskskydd om det finns en risk för att du måste vara borta från arbetet vid en eller flera längre sjukperioder (minst 28 dagar i följd) under ett år. Men i det fallet har du fortfarande en karensdag.

• teddy

Låter som en tråd för mig detta. jag har lidit av kraftig migrän i ungefär 12-13 år nu.
    Läste min journalkopia ikväll o ser att 2007hade jag ungefär migrän en dag i veckan.
    Nu är jag sjukskriven för depression och ångest. Har alltså även fått ökad migrän. Jag har riktiga migränutrbott en till två dagar i veckan. Migränkänningar 4-5 dagar i veckan. ska alltså vara glad m jag inte har huvudväärk en dag i veckan. har liksom andra här i tråden migrän som håller i sig upp till tre dagar vid utbrott.
    Man blir helt slut. Har provat flera olika migränmediciner men inget hjälper. det enda prparat som tar bort mycket av min migrän är tradolan tyvärr. O det får jag ut 20 tab på tre månader. Så ni förstår säkert själva att den ordinationen inte räcker nu när migränen är så pass ökad o kraftig.
    vet snart varken ut eller in vad man ska göra.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 17:15:54 följande:
    Hej igen... Tänkte se om du kanske kunde hjälpa mig räkna ut hur pass lång tid det tar för mig från och med nu innan detta skräp är ute ur min kropp? Jag har så mycket biverkningar att jag bestämt mig för att inte ta ett piller till. Jag är så trögtänkt, så fruktansvärt trögtänkt, har jättesvårt att artikulera, att uttrycka mig, att tänka över huvud taget. Kroppsdelar domnar bort mest hela tiden, händer och fötter vanligast, men idag större delen av ansiktet.

Den 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 tog jag 25 mg per dag.
    Den 13, 14, 15, 16 tog jag 25 mg 2 ggr per dag.
    Idag den 17 tog jag 25 mg i morse.

Nu kommer jag alltså inte ta mer och jag skulle i normala fall kunna räkna ut hur lång tid det skulle ta för min kropp att bli kvitt detta men så pass illa är det att jag inte kan tänka så långt.

Jag har haft nästan alla av de vanligaste biverkningarna såg jag ikväll... jag sitter i pricip bara och väntar på de som innebär medvetslöshet. Känns inge bra alls och jag vågar inte fortsätta med dessa.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-12-17 19:15:40 följande:
    Hej igen... Tänkte se om du kanske kunde hjälpa mig räkna ut hur pass lång tid det tar för mig från och med nu innan detta skräp är ute ur min kropp? Jag har så mycket biverkningar att jag bestämt mig för att inte ta ett piller till. Jag är så trögtänkt, så fruktansvärt trögtänkt, har jättesvårt att artikulera, att uttrycka mig, att tänka över huvud taget. Kroppsdelar domnar bort mest hela tiden, händer och fötter vanligast, men idag större delen av ansiktet.

Den 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 tog jag 25 mg per dag.
    Den 13, 14, 15, 16 tog jag 25 mg 2 ggr per dag.
    Idag den 17 tog jag 25 mg i morse.

Nu kommer jag alltså inte ta mer och jag skulle i normala fall kunna räkna ut hur lång tid det skulle ta för min kropp att bli kvitt detta men så pass illa är det att jag inte kan tänka så långt.

Jag har haft nästan alla av de vanligaste biverkningarna såg jag ikväll... jag sitter i pricip bara och väntar på de som innebär medvetslöshet. Känns inge bra alls och jag vågar inte fortsätta med dessa.
    Alltså, jag orkar inte riktigt räkna på det där men jag skulle gissa att om ungefär en vecka så kommer du känna dig normal igen.
    Trist att medicinen inte fungerade men jag hoppas att du hittar något som kan hjälpa dig.

Kram
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-17 21:42:45 följande:
    Alltså, jag orkar inte riktigt räkna på det där men jag skulle gissa att om ungefär en vecka så kommer du känna dig normal igen.
    Trist att medicinen inte fungerade men jag hoppas att du hittar något som kan hjälpa dig.

Kram
    Okej. Tack så mycket. Jag ringde till sjukvårdsrådgivningen ikväll och den snälla sköterskan pratade med en läkare som sa att ansiktsdomningen inte är en biverkning utan en allergisk reaktion, så i vilket fall som får jag inte äta vidare på tabletterna. Så det positiva är väl att bortsett från migränen kan det bara bli bättre härifrån då.
  • aussie

En till med migrän, sedan 11-årsåldern. 25 års migränhistorik.

Zomig funkade aldrig för mig. Däremot morfin. Det enda med det har varit att man inte gärna skrivit ut det, men det har getts akut och intravenöst på sjukhus.

Jag har migrän något mer sällan än en del av er andra stackare, nämligen 1) strax innan och under mens (ca 5 dagar per månad) och 2) vid åska eller tryckförändringar. Har fortfarande ingen lösning, jobbar heltid, studerar heltid, ensamstående mamma på heltid. Och har migrän. Ingen idealisk situation mao. Could do with some help from det svenska samhället...man ska vara så förbannat tapper hela tiden. Skittrött på allt just nu.

Har också spänningshuvudvärk och säkert smärtstillandeutlöst huvudvärk, som om jag inte snabbt tar treo comp eller voltarenT går över till migränanfall. Har hänt ofta att jag i brist på medicin tillgänglig dragit smärtan för långt...har ni också märkt det? Att spänningshuvudvärk...för lång väntan på att ta alvedon/treo, kan glida över i ett riktigt skräckanfall. (Jag gillar nämligen inte att ta medicin och brukar ibland låta det gå lite för långt).

Fråga: Om ni kommit till ny doktor, brukar ni ombes öppna munnen och räcka ut tungan så att de får konstatera att ni har en "ekbladstunga"?

• Anonym (en till)

Har inte läst hela tråden tyvärr.. 

Jag har haft migrän sen jag var 4 år, är nu 38. Har provat det mesta i sprut och tablett väg. Det som hjälpte för mej var epilespimedicin. Jag åt ergenyl under 2 år och hade inte ett enda anfall . Nu beror det ju lite på vad migränen beror på, om det är nervositet och / eller trånga blodkärl. För mej är det båda två. Numera får jag inte migrän så ofta nån gång varannan månad, om jag hinner stoppa innan det bryter ut klarar jag mej annars håller det i 2-3dagar. Oftast lyckas jag stoppa det hela med coca cola och alvedon.
    Migränmedicinen försöker jag undvika pga biverklningar. När jag var liten hade jag migrän med kräkningar 1 ggn per vecka ca. Det blev bättre när jag fick mens trots att alla sa att det skulle bli tvärtom..  

Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?