• Anonym

Bli sjukskriven för migrän?

Hej

Jag lider sedan ca 13 år tillbaka av migrän. Den började lätt när jag var i tidiga tonåren, med en till ett par anfall i månaden. Sedan har den hela tiden eskallerat under åren och för ca ett halvår sedan låg den på 2-3 anfall i veckan. Idag har jag 5-7 anfall i veckan. Alltså vissa veckor varje dag.

Ibland vaknar jag med den på morgonen, oftast smyger den sig på efter jag varit vaken ett par timmar.

Det börjar som trötthet, jag känner direkt på tröttheten om det är migränen som är på G och brukar därför försöka hinna med så mkt jag kan innan den bryter ut. När den väl bryter ut blir jag totalt handikappad. Jag kan inte äta, inte titta, inte prata, inte stå, inte ligga, ingenting. Jag kan bara ligga ner i mörker och blunda.

Jag har under årens lopp varit hos VC många gånger, många mediciner har provats. Både sådana som ska tas varje dag i förebyggande syfte, och sådana som ska tas när ett anfall väl bryter ut. Tyvärr har inga fungerat. Jag har även fått hjärnan röntgad och allt såg bra ut.

Nu orkar jag inte mer. Nu har jag den i stort sett varje dag, och jag orkar inte med jobbet, är borta från jobbet så mkt att jag snart får sparken.

Jag undrar därför om det är någon som fått sjukskrivning pga migrän eller liknande besvär?

Jag orkar inte ha det så här längre.

• Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:44:04 följande:
    Håller med helt och hållet! Jag brukar kalla de små anfallen för "jag har migrän på G".
    Ja, precis så är det. Tänk att jag inte kunde få fram det trots att jag använde tio gånger så mycket text. :D
    Lindis1974 skrev 2010-11-01 19:47:21 följande:
    Ja man kan riktigt känna när det är ett på G, i mitt fall brukar dessävärre det följas dagen efter av ett ännu större...
    Så trist..
    Min mamma har migrän men nu är hon på väg in i klimakteriet och det börjar avta. Det är ganska vanligt.
    Så man får väl börja se fram emot klimakteriet;)
    När jag var yngre så läste jag mycket om migrän. Att det till viss del är ärftligt och att den försvinner i klimakteriet så jag började se fram emot klimakteriet i 15-årsåldern. :)
    När jag var runt 25 år så berättar min mamma att hennes migrän inte försvann när hon kom in i klimakteriet och då dog jag en smula. :)
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:53:54 följande:
    Ja, precis så är det. Tänk att jag inte kunde få fram det trots att jag använde tio gånger så mycket text. :D
    Ja man kan riktigt känna när det är ett på G, i mitt fall brukar dessävärre det följas dagen efter av ett ännu större...
    Så trist..
    Min mamma har migrän men nu är hon på väg in i klimakteriet och det börjar avta. Det är ganska vanligt.
    När jag var yngre så läste jag mycket om migrän. Att det till viss del är ärftligt och att den försvinner i klimakteriet så jag började se fram emot klimakteriet i 15-årsåldern. :)
    När jag var runt 25 år så berättar min mamma att hennes migrän inte försvann när hon kom in i klimakteriet och då dog jag en smula. :)
    Ja men varför göra det enkelt när man kan göra det svårt liksom?
  • Lindis1974
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:53:54 följande:
    Så trist..
    äsch då.. men den kanske gör det för dig. Den försvinner ju från majoriteten. På Neurologen där jag gått blev en del kvinnor ( lite äldre då ) erbjudna att få hjälp med att komma in i klimakteriet snabbare för att få bort migränen.
    Så det finns hopp:) 
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:57:27 följande:
    Ja men varför göra det enkelt när man kan göra det svårt liksom?
    Precis. Varför skulle migränen bli enklare när inget annat blir det, haha.
    Lindis1974 skrev 2010-11-01 19:57:31 följande:
    äsch då.. men den kanske gör det för dig. Den försvinner ju från majoriteten. På Neurologen där jag gått blev en del kvinnor ( lite äldre då ) erbjudna att få hjälp med att komma in i klimakteriet snabbare för att få bort migränen.
    Så det finns hopp:) 
    Jag är tyvärr relativt lik min mamma i det mesta så jag kan inte låta bli att dö en smula samtidigt som jag tänker att klarar hon av det så kommer jag med att göra det. :)
  • Allrona

Usch stackars dig! Har precis själv kommit ur en period med migrän 1-2 ggr i veckan. Jag äter nu inderal och går på akupunktur och massage. Det har funkat för mig.

Många har skrivit att det inte kan räknas som migrän om man inte är sängliggande och kräks. Jag tycker inte det stämmer. Visst däckar jag också av anfallen men ofta har jag faktiskt inget val än att hämta barm på dagis utfodra dem och efter nattning däcka. Jag tar diklofenak och Alvedon för att härda ut till jag kan ta riktig migränmedicin och sova. Jag får mycket biverkningar av de mediciner som hjälper bra och därför tar jag dem bara när jag kan få sova Visst mår man hemskt, men vart ska jag annars göra av barnen? Och ja, det har även hänt att jag har gjort ärenden på stan när jag har migrän för att det är ngt som inte kan vänta!

• DreamBitch
    Allrona skrev 2010-11-01 20:09:53 följande:
    Usch stackars dig! Har precis själv kommit ur en period med migrän 1-2 ggr i veckan. Jag äter nu inderal och går på akupunktur och massage. Det har funkat för mig.

Många har skrivit att det inte kan räknas som migrän om man inte är sängliggande och kräks. Jag tycker inte det stämmer. Visst däckar jag också av anfallen men ofta har jag faktiskt inget val än att hämta barm på dagis utfodra dem och efter nattning däcka. Jag tar diklofenak och Alvedon för att härda ut till jag kan ta riktig migränmedicin och sova. Jag får mycket biverkningar av de mediciner som hjälper bra och därför tar jag dem bara när jag kan få sova Visst mår man hemskt, men vart ska jag annars göra av barnen? Och ja, det har även hänt att jag har gjort ärenden på stan när jag har migrän för att det är ngt som inte kan vänta!
    Men jag betvivlar att du går omkring och ler och är glad sådana gånger?
    För jag förstår hur du menar. Jag har kört bil med full migrän för precis som du säger så har man inget val ibland.
    Men många jag möter är glada och pigga och på stan för att shoppa kläder och fika med vänner. Sådant klarar man inte av om man har migrän.
  • Anonym
    Allrona skrev 2010-11-01 20:09:53 följande:

Det är samma här. Jag är ensamstående med 2 barn och här måste man dra iväg och hämta barnen och göra ärenden, dock brukar jag försöka göra sådant innan det går för långt. Men visst har man suttit många gånger på bussen och hållt på att dö men vad ska man göra.
  • Anonym

Ville bara berätta att jag blev sjukskriven en vecka. En vecka.

Satt på Topamax mot epelepsi, tog ett tag innan jag vågade börja med dom med tanke på den A4 långa lista med biverkningar jag såklart läste innan. Men jag bestämde mig för att prova, märker jag några biverkningar lägger jag av på en gång. Har ätit den i 2 dagar nu. Vet inte om jag inbillar mig eftersom jag nu vet om alla biverkningarna, men igår var jag fruktansvärt rastlös på kvällen och det tog mig flera timmar att somna, idag mår jag lite småilla.

Är det någon som har ätit Topamax?

Nu fick jag visserligen inte Topamax utan Topamac, men på apoteket sa de att det var exakt samma, bara en annan förpackning?

Det är även använt mot depression såg jag, vilket ju är bra för mig som lider av depressioner sedan många år tillbaka. Men å andra sidan är en av biverkningarna djup depression. Åh, dessa droger!

• DreamBitch
    Anonym skrev 2010-12-07 11:15:46 följande:
    Ville bara berätta att jag blev sjukskriven en vecka. En vecka.

Satt på Topamax mot epelepsi, tog ett tag innan jag vågade börja med dom med tanke på den A4 långa lista med biverkningar jag såklart läste innan. Men jag bestämde mig för att prova, märker jag några biverkningar lägger jag av på en gång. Har ätit den i 2 dagar nu. Vet inte om jag inbillar mig eftersom jag nu vet om alla biverkningarna, men igår var jag fruktansvärt rastlös på kvällen och det tog mig flera timmar att somna, idag mår jag lite småilla.

Är det någon som har ätit Topamax?

Nu fick jag visserligen inte Topamax utan Topamac, men på apoteket sa de att det var exakt samma, bara en annan förpackning?

Det är även använt mot depression såg jag, vilket ju är bra för mig som lider av depressioner sedan många år tillbaka. Men å andra sidan är en av biverkningarna djup depression. Åh, dessa droger!
    Men en vecka är väl bra? Om din nya medicin fungerar så bör ju din migrän försvinna.

Det är samma verksamma substans.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-12-07 12:59:29 följande:
    Men en vecka är väl bra? Om din nya medicin fungerar så bör ju din migrän försvinna.

Det är samma verksamma substans.
    Absolut! Jag bara vet hur det varit med alla mediciner jag blivit satt på förut som ingen hjälpt. Då kändes en vecka så futtigt. Men jag hoppas på det bästa. 2 dagars har jag tagit den, båda dagarna med migrän. Tar väl ett tag innan den hjälper om den gör det. Jag hoppas!
Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?