• Anonym

Bli sjukskriven för migrän?

Hej

Jag lider sedan ca 13 år tillbaka av migrän. Den började lätt när jag var i tidiga tonåren, med en till ett par anfall i månaden. Sedan har den hela tiden eskallerat under åren och för ca ett halvår sedan låg den på 2-3 anfall i veckan. Idag har jag 5-7 anfall i veckan. Alltså vissa veckor varje dag.

Ibland vaknar jag med den på morgonen, oftast smyger den sig på efter jag varit vaken ett par timmar.

Det börjar som trötthet, jag känner direkt på tröttheten om det är migränen som är på G och brukar därför försöka hinna med så mkt jag kan innan den bryter ut. När den väl bryter ut blir jag totalt handikappad. Jag kan inte äta, inte titta, inte prata, inte stå, inte ligga, ingenting. Jag kan bara ligga ner i mörker och blunda.

Jag har under årens lopp varit hos VC många gånger, många mediciner har provats. Både sådana som ska tas varje dag i förebyggande syfte, och sådana som ska tas när ett anfall väl bryter ut. Tyvärr har inga fungerat. Jag har även fått hjärnan röntgad och allt såg bra ut.

Nu orkar jag inte mer. Nu har jag den i stort sett varje dag, och jag orkar inte med jobbet, är borta från jobbet så mkt att jag snart får sparken.

Jag undrar därför om det är någon som fått sjukskrivning pga migrän eller liknande besvär?

Jag orkar inte ha det så här längre.

• Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?
  • Anonym

TS, är det kollat så att ditt blodtryck och allt sånt är i ordning?
    Jag har en vän som lidit något fruktansvärt av migrän (väldigt ofta och svåra anfall), men där det så småningom visade sig att de flesta av migränanfallen hängde ihop med att hon hade högt blodtryck. Sedan hon börjat äta blodtrycksmedicin är migränen nästan helt borta...

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:29:00 följande:
    Jag hoppas att du kommer känna samma skillnad som jag gör.
    Tack! Det hoppas jag med!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-01 19:29:25 följande:
    TS, är det kollat så att ditt blodtryck och allt sånt är i ordning?
    Jag har en vän som lidit något fruktansvärt av migrän (väldigt ofta och svåra anfall), men där det så småningom visade sig att de flesta av migränanfallen hängde ihop med att hon hade högt blodtryck. Sedan hon börjat äta blodtrycksmedicin är migränen nästan helt borta...
    Ja, mitt blodtryck är jättefint. Det fick jag kollat för bara några veckor sedan när jag var på VC för annat. Vad skönt för din kompis att hon hittat orsaken!
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:21:24 följande:
    Ska jag tolka det som att du menar att jag är en sådan person?
    nej men gud inte alls.. jag menar det som inte har en aning om va de snackar om. Förlåt om jag uttryckte mig felaktigt.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-11-01 19:35:48 följande:
    nej men gud inte alls.. jag menar det som inte har en aning om va de snackar om. Förlåt om jag uttryckte mig felaktigt.
    Hehe, ingen fara. Ville bara fråga eftersom man kunde tolka det som så.
    Jag håller med er andra i det ni säger. Jag ahr också svårt för människor som säger att dom har en så hemsk migrän och den klassiska förklaringen "jag mår så illa". I min värld mår man inte illa, man kräks kaskader. :)

Däremot kan jag säga till min sambo att jag har migrän när jag har mina små anfall som går över så snart jag tar min tablett men det är ju mest för att han vet vad jag menar. Skulle aldrig kalla dessa anfall för migrän ur det perspektivet.
    Hehe, lite svårt att förklara men du kanske förstår?
  • ODS

Hej, lider oxå av migrän sedan ung 20 år tillbaka. Har testat förebyggande medicin, Atenolol o det funkade bra, men tyvärr var jag tvungen att sluta för bltr blev så lågt att jag blev yr och svimfärdig. Jag äter Zomig Nasal och Maxalt rapitab båda i högsta doserna. Har 9-12 anfall/mån. Tycker att du borde kunna bli sjukskriven för din migrän när du blir så pass påverkad av den. Men om jag vore som du skulle jag försöka be att få komma till en neurolog, som är spec på detta område. Har du testat botox? min neurolog föreslog det när jag hade som mest frekventa anfall, nästintill dagligen som du. Är lite skeptisk men när man är i våran sits är man nästan beredd att testa allt.

kram

Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-11-01 19:39:36 följande:
    Hehe, ingen fara. Ville bara fråga eftersom man kunde tolka det som så.
    Jag håller med er andra i det ni säger. Jag ahr också svårt för människor som säger att dom har en så hemsk migrän och den klassiska förklaringen "jag mår så illa". I min värld mår man inte illa, man kräks kaskader. :)

Däremot kan jag säga till min sambo att jag har migrän när jag har mina små anfall som går över så snart jag tar min tablett men det är ju mest för att han vet vad jag menar. Skulle aldrig kalla dessa anfall för migrän ur det perspektivet.
    Hehe, lite svårt att förklara men du kanske förstår?
    Håller med helt och hållet! Jag brukar kalla de små anfallen för "jag har migrän på G".
  • Lindis1974
    Anonym skrev 2010-11-01 19:44:04 följande:
    Håller med helt och hållet! Jag brukar kalla de små anfallen för "jag har migrän på G".
    Ja man kan riktigt känna när det är ett på G, i mitt fall brukar dessävärre det följas dagen efter av ett ännu större...
    Så trist..
    Min mamma har migrän men nu är hon på väg in i klimakteriet och det börjar avta. Det är ganska vanligt.
    Så man får väl börja se fram emot klimakteriet;)

• Anonym
    ODS skrev 2010-11-01 19:40:07 följande:
    Hej, lider oxå av migrän sedan ung 20 år tillbaka. Har testat förebyggande medicin, Atenolol o det funkade bra, men tyvärr var jag tvungen att sluta för bltr blev så lågt att jag blev yr och svimfärdig. Jag äter Zomig Nasal och Maxalt rapitab båda i högsta doserna. Har 9-12 anfall/mån. Tycker att du borde kunna bli sjukskriven för din migrän när du blir så pass påverkad av den. Men om jag vore som du skulle jag försöka be att få komma till en neurolog, som är spec på detta område. Har du testat botox? min neurolog föreslog det när jag hade som mest frekventa anfall, nästintill dagligen som du. Är lite skeptisk men när man är i våran sits är man nästan beredd att testa allt.

kram

Hej!

Usch och fy, jag lider med dig!
    Jag har hört talas om botox och akupunktut men bara tanken på att få nålar i huvudet och ännu värre botox insprutat gör mig lite så där halvt livrädd. Men som du säger, man är i princip beredd på att göra allt!

• Anonym
    Lindis1974 skrev 2010-11-01 19:47:21 följande:
    Ja man kan riktigt känna när det är ett på G, i mitt fall brukar dessävärre det följas dagen efter av ett ännu större...
    Så trist..
    Min mamma har migrän men nu är hon på väg in i klimakteriet och det börjar avta. Det är ganska vanligt.
    Så man får väl börja se fram emot klimakteriet;)

Oh Yes!! Bara en si så där 25 år kvar. Härligt, nu är det snart över!
Svar på tråden Bli sjukskriven för migrän?