Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Är du för eller emot dödsstraff?

FlamingRed skrev 2011-02-22 15:37:29 följande:
    Trevligt, då är vi ju överens.
    Ja, i att staten inte ska döda oskyldiga men skyldiga kan dom gott ta och rensa.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    ashera skrev 2011-02-22 15:37:04 följande:
    Hur lång tid? Är det inte bättre att bara döma till fängelse, nu när du är medveten om att det faktiskt kan vara så att den dömde är oskyldig.
    Det kommer alltid finnas oskyldiga som blir dömda, men genom att inte döda dem så har man iallafall chansen att ge dem upprättelse.
    Vet du hur många gånger jag har skrivit detta och vissa blir sura och hänger läpp när jag säger att selektiv läsning är populär här i diskussionen.

Lås in dom i en cell utan minsta möjlighet till att kunna gå ut, ge dom en mål mat om dan så kanske jag kan tänka mig ändra min åsikt om vanliga brottslingar. Såna som Joseph och människor som drivit massmord/seriemördar kan gott få en kula i huvudet.
  • I Blackrose I
    Auctoritas skrev 2011-02-22 15:39:59 följande:
    Nej, jag är förhållandevis väl insatt i hur det svenska rättssystemet fungerar.
    Argumentum ad rem

Men då så, vad var det som var barnsligt med mitt förslag om 3chanser?
  • I Blackrose I
    Auctoritas skrev 2011-02-22 15:47:15 följande:
    Jag gissar att du inte läst juridik..
    Nej, fastnade för nåt annat som var mer intressant.

Du som verkar kunna en massa kan väl vara gullig och förklara vad problemet med 3chanser är när man i nuvarande rättsystem har begränsad antal återfallchans?
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 15:44:07 följande:
    Exakt, och då det är omöljigt för staten att "rensa" skyldiga utan oskyldiga dör, så går det ju inte. Om nu staten "inte ska döda oskyldiga".

Svår logik det här, men du är ju smart och hänger säkert med.
    Skippa BS snacket om hur jag är som person är du snäll om du vill ha svar från mig.

Nej, självklart ska staten inte döda oskyldiga men det finns felmarginal i allt.
  • I Blackrose I
    Auctoritas skrev 2011-02-22 15:53:13 följande:
    Jag tror inte det är lönt. Kyss
    *Ler*
  • I Blackrose I
    snorkan skrev 2011-02-22 15:53:40 följande:
    "men det finns felmarginal i allt?"............hoppas inte den felmarginalen slår fel så dina barn blir drabbade då....
    Ja, eller när det är dina barn som råkar ut för en psykopat som våldtar dom först innan han styckar dom i bitar och slänger dom lite här och var.
  • I Blackrose I
    ashera skrev 2011-02-22 15:56:16 följande:
    Och så länge felmarginalen inte drabbar dina närstående så...?

Dessutom borde en felmarginal bli ett mord av en oskyldig, och mord ska bestraffas med döden, så vem ska då dömas? Domaren? Bödeln? Fast de kanske också ska ha 3 chanser, 3 oskyldigt dömda innan de själv ska avrättas?
    Det finns ingen rättsystem och kommer aldrig finnas en rättsystem som är 100% rättviss.

Det där om mina närstående kan du läsa inlägg #1114.
  • I Blackrose I
    snorkan skrev 2011-02-22 16:01:59 följande:
    Jag tycker inte att döden är ett så jäkla hemskt straff......vi dör ju alla förr eller senare så att SÅ hemskt kan det ju ändå inte vara.
    Nej om någon styckat och ätit upp mina barn så tror jag att spärra in han/hon är ett värre straff....för vad är det för liv då? 
    Suck.....

Jag har tappat räkningen hur många gånger jag har skrivit vad jag tycker om livstidfängelse.
  • I Blackrose I
    Anton Chigurh skrev 2011-02-22 16:02:36 följande:
    Nää, verkligen inte, se mitt föregående inlägg....

USA tycks av någon jävla anledning vara ett populärt ämne här, så jag spinner väl vidare lite....
    Det är ett rabalder utan dess like om alla oskyldiga som avrättats där, med all rätt - såklart - och samma rabalder om alla oskyldiga som "hittats" och sluppit Old Sparky, även det med all rätt - såklart.

Men nu är det ju som så, att : Alla dessa oskyldige individer har uppdagats på senare tid, varför då ??? Jo, med mycket stor hjälp av modern DNA-teknik kan vi ringa in skyldiga gärningsmän på helt andra premisser än tidigare, samma DNA-teknik dömer idag med all säkerhet den rätta till yxan ist för en oskyldig. Risken för misfire är således obeintlig.

Dock, en och annan oskyldig kan vi nog inte svära oss fri från trots detta, tyvärr, men här får vi ta det onde med det goda. Som man brukar säga....
    Joodå, det står jag för, även, om det innebär att jag så småningom, som oskyldig, får hoppa bungyjump med en snara runt halsen.

Håller med om allt.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?