Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Är du för eller emot dödsstraff?

FlamingRed skrev 2011-02-22 09:26:18 följande:
    Jag vill få fram att det finns inga kända exempel på att hårdare straff (inte nödvändigtvis dödsstraff) skulle leda till ett samhälle med mindre brottslighet.
    Kan du ge exempel på ett land som har dödsstraff och som INTE har lagar baserad på religion?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    feministbrud skrev 2011-02-22 09:33:09 följande:
    Mern att människor är religiösa är väl inte det samma som att landet är det? ALLA i dessa delstater är inte religiösa.
    Det var inte vad jag sa utan att människor döms utifrån religiösa värderingar och två religioner är ju rätt kända för sina hårda straff vad gäller ALLT.
    Jag kommer vilja införa dödstraff den dag då landets lagar inte är baserade på religiösa skrifter (Okej, Sverige är helt ok men rättsystemet är kass).
    Jag är som sagt tveksam vad jag ska tycka om vanliga människor som begår ETT brott men om vi tar Joseph i Belgien(?) så hade han för min del gärna fått sluta andas.
  • I Blackrose I
    Johan75 skrev 2011-02-22 09:35:08 följande:
    Faktiskt inte till just de siffrorna som jag läste för ca sex månader sedan. Men här är statistik som visar på skillnader mellan södra delarna och norra. Där söder har överläset mest avrättningar och även högst statisktik mord.
    Ja, södra delen är också bebodd av just afroamerikaner och som döms hårdare och ibland utan några som helst rättigheter så det har ingenting att göra med dödsstraffen isig att göra. Såg en dokumentär om att polisen gick ut på gatan och haffade allt och alla som såg misstänkta ut. Som sagt dessa jämförelser är verkligen idiotiska. Förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
  • I Blackrose I
    feministbrud skrev 2011-02-22 09:45:40 följande:
    Men USAs lagar är inte baserade på religiösa skrifter, inte mer än Sveriges. Och folk döms inte till döden i USA utifrån bibeln.

Faran med att resonera som du gör är att en människas liv inte är lika mycket värt som fleras. Dvs ett mord = fängelse, tio mord = dödstraff. Två mord = ?, fem mord = ?
    Well, jag tror inte du kan tala om alla 53(?) staterna. Det är ju inte så att alla har samma lagbok el?

Jag sa aldrig att mina åsikter är logiska. Dom är nog lika ologiska som eran som vill ge en dåre fängelsestraff och släppa den ut i den fria så att denne kan begå fler brott. Dessutom sa jag att man bör gå igenom rättpsykiatriska tester så att man kan fastställa vad det är för fel på henom.

Jag är villig att ge folk 3chanser. Förbrukar man alla 3chanser så är det körd.
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 09:50:11 följande:
    Borde det då inte finnas ngt "icke religiöst" land, som visar att hårdare straff (inte dödsstraff) ger mindre brottslighet?
    Det var visst frågan jag ställde till dig. Bolla inte tillbaka.
    FlamingRed skrev 2011-02-22 09:50:11 följande:
    Jag antar att din tanke att det är religionen som skapar brottsligheten, och att hårdare straff skulle ge mindre brottslighet i ett icke "religiöst" land?
    Vad du krånglar till det nu.
    Var har jag skrivit att religion skapar brottslighet. Det är ju jag här (tror jag) som inte har svenskan som modersmål och ni missförstår? Obestämd
  • I Blackrose I
    feministbrud skrev 2011-02-22 09:56:24 följande:
    USA har 50 delstater Och ingen av USAs delstater bygger på religion. Iran är ett land som bygger på religion, USA är det inte. Delstaterna har egna lagar, men det finns en federal lag, en "Bill of rights" som delstaterna inte kan avvika från.

Jag vill inte släppa ut någon från ett fängelse som bedöms kunna göra fler brott.
    My bad. Ja, det är ju inte lika illa att ta fel på Sweden och Switzerland som dom gör där borta.

Må så vara men att brottsligheten i dom stater som har dödsstraff inte är lägre har att göra med allt annat än dödsstraffen i sig. Finns många dokumentärer man kan se där just södra usa behandlas annorlunda än norra så den där federala lagen kan dom stoppa någonstans.
  • I Blackrose I
    Johan75 skrev 2011-02-22 10:02:21 följande:
    Kan vi inte bara enas om att dödsstraff inte funkar som avsräckande medel för att minska brott? Ditt huvudargument för dödstraff vilar väl ändå på en etisk/moralisk uppfattning om att vissa människor förbrukar sin rätt att leva?
    Nej, varför skulle vi? Ni är fria att ha eran åsikter och jag är nöjd med min stämpel som barbar.

Konstig nog är inläggen där man försöker förminska, slå ner, se ner på andra med annorlunda åsikter mest från "demokratiska/liberala" Anti-dödsstraff anhängare. Konstig värre. Obestämd
  • I Blackrose I
    FlamingRed skrev 2011-02-22 10:08:08 följande:
    Det är du som tagit upp religion, inte jag. Så förklara gärna vad religion har med allt detta att göra, om jag nu missförstått vad du menar.
    Bara att klicka visa endast under min nick och läsa sista sidorna. Orkar verkligen inte förklara något som du har fått för dig att jag menar. Tyckte mig vara väldigt tydlig med vad jag menar.
  • I Blackrose I
    feministbrud skrev 2011-02-22 10:09:20 följande:
    Att anklaga motståndarna för att de förminskar en är inte heller en bra argumentationsteknik.
    Jag anklagar ingen. Det är ren fakta. Det finns att läsa för dom som är inne och läser.
    feministbrud skrev 2011-02-22 10:09:20 följande:
    Vi försöker med argument och statistik visa att bottsligheten är större i de länder/delstater där man har dödstraff. Har du liknande källor som visar motsatsen?
    Jag tycker inte dina argument är godtagbara och du känner nog detsamma för mina. Längre än så kommer vi inte.
    Statistiken har flera orsaker som jag också har tagit upp.
  • I Blackrose I
    Johan75 skrev 2011-02-22 10:11:00 följande:
    Men den avskräckande effekten är ingen "åsikt"! Det är någonting som går att mäta och studera. Jag har svårt att agrumntera mot din åsikt att vi bör döda vissa människor utifrån en etisk/moralisk synvinkel, men att bevisa att dödsstraff inte är avskräckande är lätt.

Jag har visat statistik som talar för min sak - kan du visa på något som talar för din?
    Jag har inte bett dig att argumentera mot min åsikt. Kommer inte ändra på mig vad du (ni) än säger.
    Du har inte bevisat att dödsstraff inte är avskräckande.

Har gett mina åsikter om vad jag tycker om statistiken.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?