Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Är du för eller emot dödsstraff?

Auctoritas skrev 2011-02-21 13:37:14 följande:
    Nej, det är inte så enkelt. När det gäller diktatorer eller militära massmördare gäller ofta andra regler. Krigstribunaler och annat tillämpas och där är dödsstraff vanligt. Nu pratar vi dock om ett rättssamhälle och den demokrati - Sverige, att någonting liknande skulle appliceras på vårt samhälle med allt vad det innebär är inte bara en utopi, det är även förbannat många steg tillbaka i utvecklingen. Jag är ganska nöjd med utvecklingstakten här och känner inget behov av att föra landet tillbaka till medeltiden. Att USA fortfarande kan kallas för demokrati av världssamfundet är för mig en gåta. Att man har dödsstraff i diktaturer och militärmakter kring medelhavet och mellersta östern förvånar mig inte, där har resten av samhällsutvecklingen inte kommit så långt som den gjort här, så att fortfarande ha kvar dödsstraffet ligger i linje med övrig utveckling. Intessant i sammanhanget (dock bara  för att plocka poäng i tron om att komma in i EU) är att Turkiet satt dödsstraffet på paus och inte längre utdelar några. Det lär nog ta ett tag innan grannländerna hänger på...
    Jag är tveksam vad jag ska tycka om dödsstraff när det gäller "vanliga" människor om jag ska vara ärlig men dom jag har gett som exempel kunde gott torteras till död och Ja, jag hade gärna medverkat i det hela med Gott samvete sen får ni kalla mig vad ni vill.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    MammaG skrev 2011-02-21 13:41:45 följande:
    Att önska livet ur Saddam Hussein är att vara en människa av samma skrot och korn som han var. Rättsskipning ska inte innefatta hämd. Men nu är det ju så att den ockupationsmakt som störtade Saddam Hussein på intet sätt är bättre än honom. Skillnaden är bara att USA bedriver sina folkmord och sin tortyr utanför landets gränser. Eller nej, förresten. De mördade kontinenens ursprungsbefolkning till utrotningens rand.

Så jag hade fel. USA har en tradition av att bedriva folkmord inom landets gränser också. Samma skit som Saddam. Och nej, jag är fortfarande inte för dödsstraff.
    Hur tänker du nu? Synd att det inte går annars hade jag skickat dig till Saddam-Irak och tiden under Iran-Irak kriget så fick vi se om du fortfarande ville ha honom vid liv.
  • I Blackrose I
    MammaG skrev 2011-02-21 13:56:35 följande:
    Jag har vänner (kurder) som fick hela sin familj utplånade av Saddam. Och vet du, de har inte fått dem tillbaka bara för att han avrättades Förvånad. Inte heller är saknaden mindre eller sinnesfriden större. Men å andra sidan så är inte mina vänner barbarer som köpt "öga för öga"-crapet. De är civiliserat folk
    *Ler*

Kalla mig gärna för barbar om det får dig att känna dig bättre. Det gör mig inget.

För övrigt vet du inte ett skit om vad du snackar om.
  • I Blackrose I
    Ramborg skrev 2011-02-21 14:24:08 följande:
    Spunge, därför att argumentet om "då gör han iaf inte om det" inte håller. Eftersom det finns fler sätt att hindra folk från återfall. Tex fängelse på livstid.

Om man ska kunna ha en debatt får man väl ta sig besväret att bemöta motståndarens argument. Det brukar bli intressantare då.
    Men inför Fängelse som ÄR fängelse och inte Hotell och där livstid verkligen ÄR livstid så kommer jag ändra uppfattning angående "vanliga" människor. Det andra jag har gett som exempel kommer jag aldrig ändra uppfattning om.
  • I Blackrose I
    Ramborg skrev 2011-02-21 14:36:58 följande:
    Förstår jag dig rätt nu: för vissa brottslingar, tex Saddam Hussein, Josef Mengele och diktatorer i största allmänhet borde man ha dödsstraff. För "vanliga" mördare och våldtäktsmän räcker det med ett otrevligt fängelsestraff på livstid.
    JA
  • I Blackrose I
    MammaG skrev 2011-02-21 14:39:28 följande:
    .

Du menar att mina vänners åsikter/ståndpunkt är mindre legitim än din?
    Nej, bara det att du inte vet ett skit om vad du snackar om när du vill bunta ihop mig med gruppen du kallar för barbarer men för all del. Jag är som sagt van att bli kallad för diverse saker för mina åsikter angående dödsstraff så det gör mig inget.
  • I Blackrose I
    Anton Chigurh skrev 2011-02-21 15:53:16 följande:
    Jag dömer folk till döden på samma grundvalar som ni dömer folk till fängelse. Är ni "också" ute efter hämnd ??? 
    Good point.
  • I Blackrose I
    annbom skrev 2011-02-21 16:13:54 följande:
    De som är för dödstraff tänker inte ett steg längre och inser att det faktiskt finne en människa bakom brottet. En människa som också har ett värde, en människa som också har en familj med föräldrar och kanske egna barn. Ska de också straffas? Att ta en annans liv är aldrig okej i mina ögon oavstt om det är lagligt eller ej. Judeutrotningen under andra värdskriget var också laglig, men var det okej för den skull?
    Nej, just därför borde Hitler ha fått den värsta behandlingen av dom judar som överlevde innan han dog men han var feg jävel som kom undan alldeles för lätt.

Nej, en människa som behandlar en massa andra människor för skit är INTE värd att få andas vidare.

Jag kan till och med tänka mig sträcka mig så långt att låsa in dom i ett rum utan mat och vatten och belyssning så får dom ruttna där inne bäst dom kan.
  • I Blackrose I
    ashera skrev 2011-02-21 20:00:51 följande:
    Ja, möjligvis fram tills den är död, men därefter? Då är det ju bara de anhöriga som lider, den som är död lär ju knappast lida. Fast du kanske tror på helvetet?
    Och anhöriga till offret är skitsamma?! Hur tänker du då?
  • I Blackrose I
    Plutteli skrev 2011-02-21 20:07:41 följande:
    Finns många med extremt långa fängelsestraff som önskar döden istället för att sitta i fängelse, en och annan tar livet av sig. Så att alla skulle anse det vara värre att avrättas än att tillbringa livet i fängelse är inte sant.
    Visst ge dom livstid. Sätt dom i en cell utan några som helst möjlighet att komma ut ur cellen, en mål mat om dan så får dom sitta där och ruttna bäst dom kan. Inte mig emot.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?