Är du för eller emot dödsstraff?
Auctoritas skrev 2011-02-21 13:37:14 följande:
Nej, det är inte så enkelt. När det gäller diktatorer eller militära massmördare gäller ofta andra regler. Krigstribunaler och annat tillämpas och där är dödsstraff vanligt. Nu pratar vi dock om ett rättssamhälle och den demokrati - Sverige, att någonting liknande skulle appliceras på vårt samhälle med allt vad det innebär är inte bara en utopi, det är även förbannat många steg tillbaka i utvecklingen. Jag är ganska nöjd med utvecklingstakten här och känner inget behov av att föra landet tillbaka till medeltiden. Att USA fortfarande kan kallas för demokrati av världssamfundet är för mig en gåta. Att man har dödsstraff i diktaturer och militärmakter kring medelhavet och mellersta östern förvånar mig inte, där har resten av samhällsutvecklingen inte kommit så långt som den gjort här, så att fortfarande ha kvar dödsstraffet ligger i linje med övrig utveckling. Intessant i sammanhanget (dock bara för att plocka poäng i tron om att komma in i EU) är att Turkiet satt dödsstraffet på paus och inte längre utdelar några. Det lär nog ta ett tag innan grannländerna hänger på...