• Mysgosmys

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Milli10 skrev 2011-01-26 08:49:25 följande:
    Hej på er!

Jag började på denna dieten i måndags, har hittills gått ner 1,8 kg men det är ju mest vätska än så länge fast ett minus är alltid kul ändå :) Har 20kg som ska bort!!

Vet inte hur jag snubblade in på just denna diet..såg någon länk på nätet och tyckte det lät vettigt. Jag har tidigare försökt med lchf och visst det är helt ok men man går ner rätt sakta för man får i sig så mkt kalorier när man äter så mkt fett och dessutom så går man upp jättemycket om man fuskar, troligtvis pga av att man redan äter så mkt fett och så lägger man dessutom till kolhydrater... Sen av någon anledning är det svårt att äta begränsat av allt det goda som är tillåtet, tex ostar och nötter. På något vis är det enklare att följa en diet där man måste utesluta allt det goda...iaf i början är det enklare tycker jag.

Måste säga att jag är förvånad att jag inte är hungrig på denna diet, på lchf var jag mkt mer hungrig och sugen de första dagarna. Någon som upplevt samma?

En till fråga, hur är det med fet fisk som makrill får man äta det? Det är ju rätt kaloririkt...

Nu ska jag tipsa er om en god dessert som jag gjorde igår, ni kanske redan har testat den men ändå hihi. Jag tog kesella 1% vaniljpulver (inte socker) och lite sötningsmedel och blandade. Faktiskt gott!

Hade varit kul oxå att få veta hur mycket alla gått ner och hur länge ni hållit på? Glad
    Jag började också i måndags men har inte vägt mig än, jag har bestämt att jag bara får väga och ta mått på måndagar :P

Jag har också testat LCHF men det var så mycket som var tillåtet så man får ingen bra bild av en gräns tycker jag.. Så det blev lite fuskande här och där med godis o sånt och vips så sköt jag upp 10kg istället för ner 20... Så nu har jag 30kg att bli av med!

Jag undrar också hur det är med makrill, om man får äta det... Har läst att flera stycken har ätit det och har själv köpt hem det, men inte vågat äta det ännu... :P Även Lax är ju fet.

Själv har jag tänkt att ta kesella och blanda i nån fun light saft för att  få smak på det som efterrätt. Men idag är det minus 25 grader här så jag vet inte om man kan ta sig till affären utan att frysa ihjäl.. :/ 
  • Mysgosmys

Funderar på om man kan göra ett LCHF bröd, sk Oopsies, men med lättphiladelphia istället. Och så kanske vetekli istället för kruskakli..Vad tror ni om det? Sen äter man dessa utan smör och med en mager ost.. Eller får man äta mager ost?

- 3 ägg 
    - Ca 85-100 gram philadelphia eller bonjourost (smaksatt om man vill)
    - En tsk bakpulver
    - En msk kruskakli

Det vore så bra om detta var tillåtet, då kan man ha det som hamburgerbröd tex.. Och så kan man få behålla sin äggmacka på morgonen ;)

Detta recept ger ca 4 st bröd, och man äter väl kanske två om dagen då... 
    Så vad tror ni? Kan oopsies vara tillåtet? 

• Mysgosmys
    Mamma Cia skrev 2011-01-26 13:50:38 följande:
    kan man inte ersätta Philadelphian med Kvarg eller Kesella & Kruskakli med vetekli då ? Då borde det ju vara godkänt.
    Jo jag hade tänkt ersätta kruskaklin med vetekli ja.. Men ja man kanske kan ersätta philadelphian med kesella.. Ska nog ta och prova. Frågan är ju om man verkligen behöver bakpulver, jag har glömt det nån gång och tyckte inte det blev nån skillnad.. Hmm..
  • Mysgosmys
    Mamma Cia skrev 2011-01-26 14:35:29 följande:
    I grundreceptet för oopsies är det ju inget bakpulver så det behövs nog inte man kan ju ta Keso oxå, vispar man det så blir det ju som ost. Ska nog allt ta & testa ikväll !

Finns ju Lambas oxå, borde ju funka att göra dom med Keso & fettfri majo ?  
    Hmm ja det är sant.. kanske keso ist för philadelphia då! Provar det imorgon..

Jo jag såg lambas och har sparat receptet, ska se om det går att göra om litegrann.. finns det fettfri majonnäs? 
  • Mysgosmys

Måste bara berätta att jag idag åt tonfisk med keso till lunch, jag var lite skeptisk till hur det skulle smaka, men det visade sig att det var jättegott! Kan faktiskt tänka mig att äta det på kvällen när man är sugen  på nåt... Jättegott!

• Mysgosmys
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-26 17:51:15 följande:
    Nu så har jag äntligen också kört igång. Ville vänta tills vi hade varit i sälen med familj och släkt samt att mina dukan böcker kom med posten.

Är inne på den tredje och sista dagen på attackfasen. Det har gått bra, men blivit lite enformigt. Har väl aldrig saknat grönsaker så mkt som nu=) Lite matoga sallader med magert kött, ägg och eller skaldjur känns ju som man kan leva på ett tag! Med litre goda lätta såser till. Och omelatt med grönsaker, kycklig med tzatziki osv.. Sen när man närmar sig de sista och långvarnade faserna kommer man säkert börja längta efter potatis å ris osv.. Men den som vänta rpå nåt gott!

Hur har det gått för er i attackfasen? Vad kan man liksom "vänta sig" för resultat på ett ungefär? Tänkte väga mig i morrn bit när jag går in i fas 2.

Jag har dukanreceptoken (på engelska dock) så hojta till om ni behöver nåt recept!

Kram på er och fortsätt kämpa på! Jag har 10-12 kilo som ska väck!
    Jag är också på dag 3 i attackfasen, har dock inte vägt mig ännu. De fyra första dagarna är väl mest vätska som försvinner, så jag tänkte väga mig efter en vecka, kör även attackfasen i 10 dagar även fast jag egentligen ska köra i 6 dagar.. Men tänkte fuska lite på fredag och dricka alkohol (ska på dejt med mannen) så då får jag "straffa" mig själv med några extra dagar attack :P

Du kan väl skriva om du hittar nåt recept på efterrätter eller nåt liknande som man kan äta i fas 2! Vete tusan om det ens finns, men det hade varit kul. Själv har jag inte varit sugen på något ännu, men misstänker att det kommer... Kesella och fun light ska jag prova imorgon, men nåt annat hade ju också varit skoj. 
  • Mysgosmys

Men visst får man äta typ keso o lätta mejeriprodukter även i fas 1, proteindagarna?

• Mysgosmys
    tussill skrev 2011-01-26 21:16:50 följande:
    Hej på er igen!
    Somna visst på soffan ett tag efter jobbet så fick bli senare inloggning idag. Är inne på dag 3 idag och känner mig nöjd/mätt. Gjorde färsbiffar till middag, koka ägg igen och kall sås mmmm så gott.
    Fått lite socker sug men som gick över efter någon sekund. Killarna på jobbet vill ha med en på pizza på fredag men jag tacka nej. Är lite svårt och hitta käk ute när man kör attack fasen men inte gör dig mig något. För jag har köpt hem räkor till fredagen.
    Dum som man är så tycker man borde börja se resultat men och andra sidan har det bara gått tre dagar.
    Ska hem till en vän på fika imorn kväll men då blir det bara the! Får hinka i mig lätt yogurth innan hihi

Nej nu ska jag blogga lite här på fm med, det håller mig taggad att skriva om detta
    Haha ja jag känner också att det borde visa resultat snart.. ;) Det är väl det som gjort att man gett upp med dieter, resultaten kommer inte snabbt nog. 
    Men alltid när jag börjat banta/gå på diet, så känner jag mig genast smalare och gladare.. Haha.. Det är nästan så att jag inbillar mig att kläderna redan sitter lösare, trots att jag vet att det är en omöjlighet!

För två år sedan var jag nöjd med mig själv, och nu är min övervikt det enda jag går och tänker på dagarna i ända.. Jag sitter och läser på om dieten på all min fritid (dvs när jag inte donar eller promenererar), har en full anteckningsbok som jag skrivit en massa i och det är nästan det enda jag talar om här hemma!

Ja mannen min vill få ut mig på lunch imorgon, men jag sa att han kan väl vänta tills nästa vecka iaf när attackfasen är över, för då kan jag äta en kycklingsallad. Funderade på om jag skulle beställa en kycklingsallad imorgon, men sen inte äta salladen. Men det skulle aldrig funka.. Så tänkte om jag beställer en tallrik kyckling då, men det skulle ju bara kännas dumt xD
  • Mysgosmys
    tussill skrev 2011-01-27 08:24:11 följande:
    Ja precis det är väl därför man har givit upp så snabbt! Låter som dom flesta här har väldigt lätt att gå ner mycket på en gång. Tror inte jag har tappat något, känns inte så. Sitter mest och stirrar på magen men den är pluffsig ändå. Men nu ska jag inte ge upp!
    Tycker det känns bättre och skriva med er andra, då blir man mer peppad. Istället för att försöka helt själv och inte ha någon att bolla med.
    Är som sagt bortbjuden på fika ikväll, så jag måste va stenhård och låta bli smaka. Bara the får det bli!
    Tänkte leva på fisk idag, dag 4!
    Har ni något bra och enkelt recept? Är så dålig vad det gäller fisk.
    Jag håller med om att det känns dumt och äta ute vid attack fasen. Mina killar på jobbet vill att jag ska med och äta pizza på fredag, men har fått sagt nej två gånger redan.
    Ja men man går ju ner 2-4 kg de första dagarna, men det är bara vätska så det kommer ju tillbaka sen när man börjar äta kolisar igen. Vattendepåerna i kroppen töms ju när man inte äter kolisar, därför är det så viktigt att dricka mycket vatten!

Haha ja min mage vägrar bli mindre också, och jag är på hela dag 4! ;) Hehe. Nej jag ska inte heller ge upp! Har ju försökt få barn i tre år, men har nu tänkt pausa det tror jag och fokusera på att gå ner i vikt först.. Haha, bara för det så lär jag väl bli gravid inom ett par månader ;) Men det hoppas jag faktiskt inte..

Ja jag försöker ju bolla med alla jag känner, men ingen annan kör ju detta så det är inte samma sak att prata med dem.. Min man har tröttnat på mitt Dukan-snack ^^

Jag tänkte äta tonfisk till lunch och kyckling till middag idag, blir nog en hel del varvning mellan kyckling och kött tror jag.. Eller så ska jag göra färsbiffar ikväll. Får se.. :P

Jag har inga recept alls, jag äter typ samma sak varje dag.. Nån köttvariant med keso och hackad rödlök samt tzatziki..

Ja nej, det är väl lika bra att vänta en vecka med att äta ute tycker jag iallafall. Det är ju inte en såån stor uppoffring egentligen ;) 
  • Mysgosmys

Jag äter naturell lätt yoghurt med vetekli till frukost, idag hade jag även i en nypa kokosflingor (en sån liten mängd bör ju inte spela någon roll) och så en tredjedels tesked sötningsmedel... Kanske för mycket fusk? :P I min värld så borde det inte vara så farligt och yoghurten blir såå mycket godare! Den lilla mängden kokos är mest för att lura mig själv, så när jag tuggar på vetekli så tror kroppen att det är kokos och då smakar det kokos också ^^

Sockerfritt godis? Njaa.. Det är väl fett i det också eller? Men det vore ju trevligt om det kunda vara tillåtet, jag är ju en sån godisgris så att få fuska nån gång med det vore inte helt fel.. ;) Läsk slutade jag ju med för över ett halvår sen, så cola light har jag inte ens tänkt på..

tussill: Intressant, tala om hur resultatet blir! Kanske ska prova nåt liknande jag också.. :) Fast med vitlök då :) 

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?