• Mysgosmys

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Mjo men han skriver ju att man bara ska ta 1,5 msk av en anledning, så det är nog inte så bra att ta mer... :)

• Mysgosmys
    dannya skrev 2011-01-31 11:38:17 följande:
    Hej alla duktiga folk!

Hur har ni lyckats med dieten? Känner ni er mycket trötta? Och om ni som gjort det länge nu, har ni lyckats hålla vikten?:)
    Jag funderar på det, och blev ganska taggad efter att läsa allt som ni skriver här:) 

Lycka till allesammans! 
    Jag är på dag 8 och har gått ner 3,8kg :)
    Jag är inte trött alls, snarare tvärtom! Har fått extra mycket energi, har fått saker gjorda som jag struntat i i över två år!

Knappt hungrig heller och nästan aldrig sugen på sött. Igår var jag lite sugen på bullar, men det gick över fort. Om man verkligen vill ha nåt sött så är ju kvarg jättegott med fun light i! :)

• Mysgosmys

Lätt creme fraiche är väl inte tillåtet?

• Mysgosmys

Jag som har längtat så efter att få lägga till grönsaker, och så känns det som om jag inte alls varit utan grönsaker i 10 dagar! Det var ju inte alls någon gigantisk sensation som jag trodde att det skulle vara.. :P

• Mysgosmys
    arandjelina skrev 2011-02-06 01:42:03 följande:

När det gäller ägg i attack fasen så får man bara äta max fyra ägg gulor i veckan , äggvita får du äta.
    Har för mig på en sida som jag har kollat är det max 2-3 ägg om dagen som sagt max fyra ägg gulor i veckan.
    På lidl har dom kvarg 0,02 % , keso 0,04%. Laktosfria produkter har också produkter som innehåller 0,05% fett. Plättar vet jag inte riktigt om man får äta i attack fasen ,men jag har inte gjodag idag rt det och det här var min tionde
    dag i denna fas. Dijon senap kan du använda som smaksättare och lök olika örter kryddor och vitlök...Bröd vet jag att man inte får äta samt fläsk kött , anka .Resten får man äta fast utan skinn.
    Inte mycket salt , jag brukar inte salta kvargen utan smaksätter med vitlök , peppar ,örter ,lök , dijon senap eller citron och andra kryddor....

Det där stämmer inte!
    Man får äta max 3 ägg om dagen, men bara 2 äggulor om dagen. Dvs inte 4 äggulor i veckan, vart har du fått det ifrån?

Sen de som inte har lidl.. Ica har kvarg med 0,1% och keso mini 0,5% som går utmärkt att använda.
    Balaika skrev 2011-02-05 16:47:48 följande:

Småbörjade på attackfasen idag... 2 ägg till frukost och plättar till lunch..

Men nu undrar jag, får man äta plättarna o brödet under attack fasen?

Hittade bara 5% Fraich, 1,5% Keso & 1% Kesella idag... Får dessa ätas? Och hur gör ni sås/dressing isf?

Läst att man inte får äta fläskkött... men man borde väl få äta magert fläskkött & fläskfilé.

Har hitills i år inte ätit kolhydrater men har bara gått ner 2kg. (Vilket jag gick upp under jul)
    Så nu måste det hända något...

JA, du får äta plättarna och brödet i attackfasen. Antar att det är galetterna du syftar på, och carlbrödet. :)
    Och de där mejeriprodukterna du räknar upp får du också använda. Max 5% får produkterna vara, men så lågt som möjligt är ju bra :)

• Mysgosmys
    morguse skrev 2011-02-06 20:19:33 följande:
    Men flickor...vad säger ni om popcorn som man poppar själv? med liite olja? e det big no no?
    Majs är ju förbjudet så det är nog popcorn också tyvärr.. Står ju inte med på tillåtet listan =P
  • Mysgosmys
    arandjelina skrev 2011-02-07 08:16:43 följande:
    Herre gud vad du hetsar upp dig!!!! 
    Det är varken du eller jag som har skrivit boken .
    Jag har läst på serbiska och kroatiska sidor på nätet och en vännina har boken översatt på polska.....
    I vissa andra länder har dom inte ens så magra light produkter som vi har hemma .Men man tar det som har minst fett, eller hur.....
    Jag sa bara vad som stog där ,alla  får följa det dom tror på.... 
    Men du verkar vara väldigt obehaglig person ....  Jag sågar inte det du säger ,man kan konversera som en vuxen men det verkar du ha problem med.... 
    Ha det braFlört 
    What? På vilket sätt menar du att jag har hetsat upp mig? 
    Läs på denna sida om du är osäker, istället för att kolla på kroatiska och polska sidor: http://www.mydukandiet.com/dieting/attack-phase.html

Där står, som jag sagt förut på allowed foods listan: "Dairy products (low fat, below 5% fat)" och "Eggs (up to two per day, unlimited egg whites but watch the yolks if you have high cholesterol)". 

Du verkar ha vaknat på fel sidan om du kallar mig obehaglig person bara för att jag snällt berättar för dig att du missuppfattat saker.. Jag tänkte bara hjälpa dig så att du inte råkar säga fel till nybörjare igen. Glad 
  • Mysgosmys
    lattelover77 skrev 2011-02-13 20:43:11 följande:
    Hej allihopa, tänkte haka på denna tråden! Sitter här vid datorn och mumsar på  kvällens snack, Kesella 1% med lite rivet citronskal och en skvätt Fun Light. För 2 v sen bestämde jag mig för att lägga om kosten, hade äntligen insett att kolhydrater var min fiende o planen var att köra pulverdricka (typ Naturdiet) varvat med protein& grönsaksmåltider. Fick sen nys om Dukan och övergick till att bara äta protein & grönt & mejeri & lite frukt. Har på detta vis droppat ca 2 kg (från BMI 29.4 till 28.7) Blev då nyfiken på vilka resultat det kunde ge att följa Dukans regler om attack och cruisefas. Så efter mkt funderande har jag idag min första attackdag. Vet inte om jag kommer köra Dukan fullt ut tills jag når min målvikt (BMI 23.5), då jag misstänker att proteindagarna kommer bli jobbiga.

Förresten, för er som är nya och inte vet det så är det INTE fri mängd ägg som gäller. EN gula, men obegränsad mängd äggvitor per dag!!!! Jag kommer nog dock fortsätta med 2 ägg de flesta dagar, kanske inte alla. Känns inte som det behövs på PV-dagar (ProteinVegetable).

Se gärna www.dukandiet.co.uk som är den officiella brittiska hemsidan, där under bla "Community" kan man läsa massor me bra grejer om dieten. Tex varför havrekli är så förbaskat bra och måste ätas varje dag.....
    Nej det är två gulor per dag och obegränsat med vitor :)
    Hoppas du blir nöjd med dieten! Här funkar det kanon :)
  • Mysgosmys

Nån som vet ifall denna diet har någon inverkan på mens cykeln?? Nu är det andra gången min mens är sen här... Flera dagar. funderar på om kroppen håller på å bli knäpp eller om det kan ha med dukan att göra? Nån som märkt eller vet nåt?

• Mysgosmys
    tussill skrev 2011-02-23 08:26:37 följande:
    Det kan ju ha ett samband nu när jag tänker efter. Min var 5 dagar sen och den brukar inte vara det. Det sägs att bantning kan inverka, så varför inte.
    Jaså? Ja där ser man... 
    Förra månaden var den 6 dagar sen och idag är den 5 dagar över tiden, så den kanske kommer imorrn då... Kanske har min cykel förlängts eller nåt ^^
  • Mysgosmys

Gah, magknip och mensvärk, snacka om irritationer. Plus att maken tycker att maten jag köper är för dyr (eftersom det går åt ett pkt keso om dagen o en burk kvarg) så då måste man börja spara så nu äter jag ett ägg till mellis (ingen frukost eller lunch) och sen middag... Så då är man ju rätt sur känner jag...

• Mysgosmys
    emilie81 skrev 2011-03-17 05:51:35 följande:
    Ska ha mens nästa vecka och känner att min pms är 1000 gånger värre än vanligt... Brukar inte vara grinig men är det helt galet... Förra månaden fick jag inte mens alls...

Någon här som upplevt samma?
    Jag är också otroligt galen och arg när jag har pms ^^
    Sambon har undrat om det är för att jag slutat röka eller vad det är för fel på mig..:P
    Sen har min mens varit en vecka sen de senaste två månaderna ockå.. vet fler som har haft så som med kör dukan 
  • Mysgosmys
    Tésan skrev 2011-03-17 21:39:59 följande:
    ahaa tack =) förstår lite bättre nu =) kör ju GI nu men känner att jag vill gå ner liiiite fortare till sommaren, har ju 25kg kvar till min normal vikt Har jojobanta men har gått ner 35kg sedan jag vägde som mest. Vill ju hitta en diet som stannar och som man kan trivas med, tycker denna verkar intrssant, de jobbiga är väl allt som ska bytas ut i kylen osv. Hur ser de ut på den ekonomiska biten? Är de dyrt? jag såg att man kunde äta typ oxfilé osv, såg dyrt ut haha
    jag har 26,3kg kvar att gå ner tills jag når min "true weight", men sen tänker jag gå ner 3 extra kg har jag tänkt :)
    35kg är ju jättebra!!
    Jag vägde 96 förra året vid denna tid, bantade några veckor, gav upp, gick upp ett par kg och så har det fortsatt tills jag i januari vägde 102!!! Då fick jag nog. Ner till 65 ska jag!
    Jag har räknat på att gå ner ca 0,5kg i veckan vilket blir 2kg i månaden, och isåfall bör jag väga 83 i oktober när vi ska åka utomlands.. hoppas såklart på att gå ner mer, hittills har jag gått ner ca 1,3kg i veckan så får väl se... :)

Jag lyckas aldrig hålla mig till en diet längre än ett par veckor, men nu har jag hållit på sen 24e januari med denna diet så det bådar gott!

Beror på hur stor man är i maten.. hehe. Keso är ju inte så jättebilligt och här går det åt en burk om dagen för det mesta, fast de senaste dagarna har jag inte ätit nån keso men ändå... I det stora hela så är det inte så dyrt. Jag äter mest kyckling och makrill, kalla luncher är bra och det finns många middagsrecept på bloggar :)
    Oxfile är dyrt ja, men det finns också fläskfile man kan äta, om man skär bort fettet :P 
  • Mysgosmys
    NSJD skrev 2011-03-21 15:16:12 följande:
    Får man äta havregrynsgröt till frukost under första fasen?
    Nej havregryn är inte tillåtet... Havrekligröt finns det vissa som äter dock, så det kan du äta.
  • Mysgosmys
    MrsMumrik skrev 2011-03-22 07:41:13 följande:
    Känner mig lite osynlig här inne, men jag fortsätter väl skriva ändå Ingen som vet om man får äta vetekli och majsmjöl under veg+prot dagarna? Har idag gått ned 3,7 kg och ska avsluta min attackfas. Känner mig nöjd med det, men lite orolig att gå upp allt igen om jag börjar lägga till grönsaker.  Väger nu 68,5 kg och har satt målvikten på 60 kg  (är endast 159 cm lång). Får se hur det går!
    ja alltså.. vetekli är ju OK i små mängder precis som havrekli - eftersom vetekli har färre kolisar.
    Majsmjöl står inte med på listan med tillåtna livsmedel, men det används i så små mängder och i recept så det använder då jag och många andra iaf :)
    3,7kg är ju jättebra!
    Du borde gå in på forumet om du inte redan gjort det, där kan du läsa till dig svar på dina frågor, många av de frågor som ställs härinne flera gånger finns med där :P 
  • Mysgosmys
    MrsMumrik skrev 2011-03-24 08:49:15 följande:
    Är det någon som vet varför man ska äta just havrekli för att få i sig fiber? Igår gjorde jag ett bröd med pofiber och fiberhusk och det var så sjukt gott! Räknade ut hur mycket kolhydrater det är i i jämförelse med de bröd man gör på havrekli som är ok enligt Dukan och det var typ 1/3! Mao mer bröd för mindre kolisar och jag är verkligen en brödoman. Jag äter detta bröd ofta och går ändå ned i vikt. Fiber som fiber eller?
    Jo det är väl bra med fiber i allmänhet, men se ändå till att få i dig minst två msk havrekli. Det sväller och gör så man blir mättare, plus att det enligt dr Dukan ska hjälpa till att bära ut kilona ur kroppen... :P
  • Mysgosmys

Man kan ju inte punktförbränna fett så jag har inga tips tyvärr :)

Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?