• artax

PERGOTIME

Är på jakt efter pergotime, så klartär det slut där jag bor! Googlat som en galning efter vart det kan finnas? Så tänkte jag att jag slänger upp en tråd här och ser om någon har ett hetttips? vart finns det just nu? och har ni någon info om när det kommer in igen? På apoteken jag kollat har dom inte velat säga när den kommer för dom tror inte att den verkligen kommer in då.. :(

• Svar på tråden PERGOTIME
  • Japan87

Föresten, vad mkt frågor det var man skulle fylla i ...
    Har ni svarat på alla dom där frågorna =o mkt mkt

(Har inte beställt än, men gick vidare till kassan för att kika hur det skulle gå till, vid ett, kanske, framtida köp) ....

• Moncabang
    Japan87 skrev 2010-11-12 22:03:48 följande:
    Tack för svaret!

Ok, så du är inte rädd för att tex få trillingar ? =P det är jag iaf ...

sen tänkte jag på det här med att beställa läkemedel osv ... är det säkert ? om man ser det ur en laglig synpunkt ... ? tänkte på det här med att föra in i landet (sverige) ... står ju på goldpharmas sida att man får själv ta ansvar för juridiska aspekter blabla ... min sambo tyckte också att jag verkligen skulle kolla upp innan om det är lagligt att ta in i landet osv ... men verkar ju så? jag skulle absolut vilja testa detta ... men jag vill inte hamna i knipa ... kanske låter paranoid, men så är det =P
    Nja, jag har väl inte tänkt så mycket på att det skulle kunna bli tre stycken... När jag gjorde insem i DK förra året så sa doktorn att man kunde "picka" äggen tidigt så dom inte utvecklas. Antar att dom kan göra det i Sverige oxå. Fast säker är jag ju inte...Obestämd

Det är inga problem med att beställa på Goldpharma för du har ju faktiskt fått dom utskrivna av en läkare på recept. Att det är från ett annat EU-land spelar ingen roll. Att beställa medicin från t.ex. USA är däremot olagligt har jag för mig... Jag har Pergo för ett försök till, vilket jag hoppas slippa ta och vara gravid istället...Drömmer
    Men i januari beställer jag från internet!
  • artax

Bra tips som rammlat in..
    vår läkare sa att dom kollade med vul för att se hur många blåsor jag fick och fick jag för många skulle dom säga åt oss att köra skyddat den cykeln.. 2 känns ok men 3 är för många..

Sambon sa direkt att vi ska beställa fr nätet och ta det som det kommer, det värsta som kan hända är att vi får flera liksom.. men jag är så rädd att få för tidigt osv.
    Om jag beställer och blir gravid vad ska jag säga på gyn då? Jag blev spontant gravidel ska jag säga som det är jag åt dessa tabletterna.. ;) 

• caol79

Blir lite nervös när jag läser denna tråd. Ta det försiktigt. Jag fick bröstkörtelinflammation av Pergotime och köpa på nätet och laborera själv är väl inget jag skulle rekommendera. Min gynekolog sa att man kunde börja med sprutor istället för att vänta in Pergotime. Lite läskigare, men säkrare. Kram på er!

• artax
    caol79 skrev 2010-11-13 15:39:51 följande:
    Blir lite nervös när jag läser denna tråd. Ta det försiktigt. Jag fick bröstkörtelinflammation av Pergotime och köpa på nätet och laborera själv är väl inget jag skulle rekommendera. Min gynekolog sa att man kunde börja med sprutor istället för att vänta in Pergotime. Lite läskigare, men säkrare. Kram på er!
    Jag har oxå tänkt på de negativa aspekterna, men det är ju ingen humbug medicin utan den används flitigt i andra länder (rätt mig om jag har fel) och märker amn att man blir dålig får man söka hjälp? 
    Jag har hört att andra fått välja om dom vill ha sprutor istället, min läkare verkar inte vilja skriva ut det.. kanske "hota" med att jag köper medicin på nätet annars? ;) 
  • skomakarfrun

jag vill bara varna för att köpa läkemedel på internet. Det finns många bedragare, jag tror tyvärr inte att ni är kunniga nog att se om läkemedlet är äkta eller inte.

Jag skulle aldrig köpa läkemedel över internet, det är så mycket som kan gå fel.

Jag studerar till Apotekare och har haft flera föreläsningar om detta, det finns alltid en risk att det är tillverkat i en källare i Ungern. Det har väl också gått någon dokumentär om detta på tv.

Jag vill iaf avråda det bestämdaste från att köpa läkemedel över internet. Det finns en anledning till att vi har ett sådant reglerat system som vi har i Sverige, det är inte direkt godis ni handlar. Är ni inte 100% säkra på att det ni stoppar i er inte kan skada er så är det väldigt idiotiskt att ta risken.

Vad spelar det för någon roll att vänta några månader, jämfört att bli förgiftad och allvarligt sjuk.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-kopa-lakemedel/Pa-Internet/

snart är det MIN tur
  • skomakarfrun
    artax skrev 2010-11-14 12:39:46 följande:
    Jag har oxå tänkt på de negativa aspekterna, men det är ju ingen humbug medicin utan den används flitigt i andra länder (rätt mig om jag har fel) och märker amn att man blir dålig får man söka hjälp? 
    Jag har hört att andra fått välja om dom vill ha sprutor istället, min läkare verkar inte vilja skriva ut det.. kanske "hota" med att jag köper medicin på nätet annars? ;) 
    du kan ALDRIG veta om du verkligen fått det du tror att du fått. Så ja, det är en stor risk med att beställa läkemedel över internet. Att förfalska förpackningar, bipacksedlar och blister är inte så svårt... Jag skulle aldrig chansa med att stoppa  mig kemikalier som jag inte till 100% vet är testade efter konstens alla regler.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-kopa-lakemedel/Olaglig-lakemedelsforsaljning/
    snart är det MIN tur
  • skomakarfrun
    Moncabang skrev 2010-11-12 21:30:07 följande:
    Jag har oxå en sur gynekolog, dessutom gillar hon inte att jag försöker skaffa barn på egen hand... Dags att byta till en annan nu. Jag berättar inte att jag fått mina tabletter på annat håll. Om jag mot förmodan skulle få ett plus på stickan så går jag dit och ber att få ett VUL. Därefter kan man ju få reda på hur många ägg som blivit befruktade. 

En sak som skiljer tabletterna åt på Goldpharma är att mängden verksamt ämne (klomifen) är olika. Pergo innehåller 50 mg. Serpafar ser ut som om dom kommer från Ryssland, men dom är tillverkade i Grekland. Det är oxå det mest sålda medlet motsvarande Pergo i t.ex. England. En ask med 20 tabletter kostar 41:-. En ask med 10 Pergo kostar 81:-. Har hört några som beställt Clomiphen Citrat (24 tabletter) och varit nöjda med dom. Dom innehåller alla samma ämne som Pergo så man kan nog lugnt köpa vilken som.

Hoppas du fick lite svar här Glad
    du kan inte alls lugnt köpa vilket som, vilken myndighet har kontrollerat vad dessa tabletter innehåller??
    Hur vet du att de inte är tillverkade i någon källare i en föredetta sovjetstat? Ser dom desutom ut som att dom kommer från Ryssland så gör dom nog det. 
    snart är det MIN tur
  • artax

det är ju ens eget val.. om man vågar lite på sidan el inte, på läkemedlen dom säljer el inte. Det ÄR en stor sida som säljer medicin som (några) finns i sverige el andra länder, jag för min del tror inte att dom gör en medicin och tar samma namn som en legim medicin som finns på marknaden och kommer undan med det. 

Att just klomifenen inte finns i Sverige är för att merck fått patent på att sälja det preparatet här inte för att de andra märkena är dåliga!

Sen vart medicinen är gjord bryr inte jag mig om, pergotimen är ju gjord i Israel!!!!!!!

Dock tycker jag inte att man ska beställa medicin utan att läkaresäger att man ska ta den och i detta fallet övervakar intaget av den. :) 

• LoveP

Lagottolisa: Kan du ge tips på hemsidor som har läkemedelverkets logga på där man kan beställa klomifen till Sverige då :)? Jag har inte bara väntat ett par månader utan sen juni/juli o inte verkar det som att det dyker upp några pergotime på ytterligare månader. Då blir man ganska förtvivlad när man försökt länge ( o lite desperat kanske ?..) jag orkar inte vänta mer...

• skomakarfrun
    LoveP skrev 2010-11-22 23:08:14 följande:
    Lagottolisa: Kan du ge tips på hemsidor som har läkemedelverkets logga på där man kan beställa klomifen till Sverige då :)? Jag har inte bara väntat ett par månader utan sen juni/juli o inte verkar det som att det dyker upp några pergotime på ytterligare månader. Då blir man ganska förtvivlad när man försökt länge ( o lite desperat kanske ?..) jag orkar inte vänta mer...
    nää det kan jag desvärre inte, kontakta läkemedelsverket och hör med dem.
    Men rent generellt så är det ju olagligt att sälja läkemedel utan recept och även om de här hemsidorna säger att de sammarbetar med läkare som skriver ut recept åt dem så är det ju ganska svårt att kontrollera.

Det stod även något på läkemedelsverkets hemsida att alla läkemedel har ett serienummer, det nummret kan man sedan kolla upp. Men jag vet inte hur det fungerar och var man kollar upp det.

Men jag vet inget om goldpharma, kontaka dem och hör er för hur de arbetar och vilka garantier de kan lämna på att det inte är förfalskade läkemedel, Det kan ju faktiskt vara så att det är originalläkemedel också och då är det ingen fara att äta dem. Så länge man kollar upp att det är samma dos och att man faktiskt har behov av att äta dem.
    snart är det MIN tur
  • nettan

Jag har försökt att bli gravid länge. Efter 1 år så lyckades vi äntligen men det slutade i ett sent missfall (v16).
    Har nu försökt igen (i 2 månader,men inte lyckats) SÅ NU ska jag beställa sådana där tabletter ifrån nätet.
    MEN det talar jag ju inte om för barnmorskan. Hoppas det lyckas med hjälp av dom.Och förhoppningsvis så blir det bara 1,men kan även tänka mig två ;)
    Det verkar iallafall vara jätte enkelt att beställa därifrån. man behöver ju inte något recept eller liknande,det är bara att skriva att man har fått det(det vet ju inte dom;) )
    Så nu hoppas jag att det lyckas för mig( å alla andra där ute som så gärna vill ha en liten (eller 2;) ) knoddar)

• ladyblue78
    artax skrev 2010-11-10 19:17:35 följande:
    Är på jakt efter pergotime, så klartär det slut där jag bor! Googlat som en galning efter vart det kan finnas? Så tänkte jag att jag slänger upp en tråd här och ser om någon har ett hetttips? vart finns det just nu? och har ni någon info om när det kommer in igen? På apoteken jag kollat har dom inte velat säga när den kommer för dom tror inte att den verkligen kommer in då.. :(
    Har du e-recept (vilket du borde ha) kan du beställa dom på apoteket.se bara skaffa ett giltigt bankid och beställ hem dom åt dig. 

Jag hämtade ut mina på apoteket i fredags (Väla Köpcentrum, Helsingborg). Ringde först apoteketskundtjänst och frågade, de är riktigt hjälpsamma och trevliga. 5 tabletter kostar 81 kr på recept. 

Jag skulle aldrig våga köpa och använda tabletter köpta över internet, kan ju finnas allt möjligt skit i dom. 
  • mimmi789

Hej alla pergopinglor

Undrar om nån av er som tagit pergotime och inte längre behöver sina överblivna tabletter, om ni möjligtvis skulle vilja ge dem till mig?

Jag har tidigare tagit pergotime och har haft det på recept och blev gravid så jag vet min styrka och hur de ska tas men nu vill jag gärna prova igen utan att behöva genomgå alla undersökningar igen då jag redan vet att jag behöver pergotime.

Vore tacksam :)

Svar på tråden PERGOTIME