• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • johlinn

Sara - men, du HAR ju i princip inga stavfel eller syftningsfel i dina inlägg

Japp, hittade en PoP-overall begagnad för 300 spänn DET, känns bra! För han kan fortfarande ha overallen från förra året nämligen, och den här är storleken större!

• Barbabok

Usch känner mig tjatig om blöjvalet, men jag VET att barn mår bra av dom (dissar inte er andra som valt engångs, tro inte det) och dom blir inte kobenta eller krumbenta eller går som Chaplin. Vi som barn hade ju cellstoffblöjorna och dom om några var väl gigantiska?
    Jag har ju redan tagit detta med en annan fröken och dessutom berättade jag att sjukgymnasten på sjukhuset träffat J flera ggr och hon sa inget om detta heller (att det skulle hindra det motoriska). Hon får ju träffa (barn-)sjukgymnast pga sitt hjärtfel, och hade det varit nåt hade det med säkerhet kommit fram då. Samma blöjor, ännu mindre barn. Idag var det en annan fröken, men de jobbar ju ihop och vet att de pratat om detta. Jag blir bara mer taggad för J visar ju tecken på att vilja använda pottan och att byta nu vore inte bra tycker jag. De håller dessutom tätt och bra (utom idag men de hade knäppt den snett).
    Nog tjatat.
    Ser fram emot luciafikat imorgon, hoppas J sjunger

Jag har läst nästan allt men är trött, och orkar inte riktigt kommentera alla, men jag läser...

• Billabong

Är Ela kannibal?!

johlinn: Vilket bra köp!
    Och tack, men jag har fortfarande för snabba (eller om de är för långsamma?) fingrar ibland och får till en del knepiga ord. Fast mer svårbegripligt är det og när jag redigerar i efterhand och får  till diverse underliga memningsbyggnader och syftningsfel. *halvt anal fortfarande*

• Somnat

Jag tycker Sara sa många bra saker idag. Vad gäller väldigt specifika syskonsaker - Vilken vagn ska man ha? Hur introducera ett nytt syskon etc, etc så är säkert syskontråden alldeles utmärkt. Men jag vill ju för tusan också veta när Spiken et al tittar ut så, ja... Lagom är bäst!

CaCC:
    Jag tycker du ska fråga dig själv varför ni har nattningsrutinerna som ni har dem. Är det för att barn "ska" kunna somna själva? Eller för att det blir lättare för er vid nattning/uppvak på natten? Om det är det förstnämnda så säger jag bara: Är det inte ett problem för medlemmarna i din familj så är det inget problem. Tycker jag. Mannen söver G 90% av gångerna. Då sitter han bredvid och håller en hand på G så han inte snurrar runt på mage (för då reser han sig upp). Den metoden funkar inte för mig (har kortare armar, tack och lov! , så det blir obekvämt. När jag nattar somnar G i min famn. Oavsett vem av oss som söver så går nattningen (saga + välling + insomning) oftast på 30 min eller mindre. Somna i famnen är inte pk, men jag är helt övertygad om att han inte kommer att vilja somna i min famn för evigt (kompisens dotter sa "somna själv!" när hon var drygt två) och till G vill somna själv njuter jag av varje sekund. Att ha ett sömnigt och sedan sovande barn i famnen är inget annan än underbart. Så tycker jag att insomningen ska vara. Detta är som sagt mitt/vårt sätt. Du/ni måste själva komma fram till ett sätt som fungerar för er alla. Men insomningen kan ske utan en klump i magen. Jag hoppas att du får uppleva det snart!

Fio:
    Ja, jag tror ni sågs dagen efter jag hade visat honom tråden. Exakt hur du formulerade dig vet jag ju inte, men han påstod att du sa så!

Annaloo:
    Såg du att både fredagen och lördagen är på tapeten för trettonhelgen? Alla kanske inte kan på fredagen. Eller lördagen. Men, ja... Det ger väl sig.

Mrs Fisk:
    Jag läste i din blogg men inser nu att jag glömde skriva i gästboken. Sorry. Jag tycker det verkar bra att ni går in med det hela och är öppna åt båda hållen, så att säga. Framförallt är det ju toppen att ni kommit in i systemet redan om det nu skulle visa sig vara något. Ju fortare man får hjälp ju mer träning kan man få och desto mindre märks "problemen" när man blir äldre. Jag är tex diagnostiserad som lätt dyslektiker men fick massor med hjälp tidigt och nu för tiden märks det inte så mycket längre. Förutom här i tråden där jag inte korrläser det jag skriver...

Johlinn:
    Stackars E. Bra att ni säger till på förskolan. Förlora 10% av sin vikt på några dagar mår man inte bra av om det upprepar sig för ofta. Det måste de andra föräldrarna förstå!

Ja, just det. Jag hade inte jobbar klart för idag... Men det är så seeegt utan musen och mannen har städat undan datagrejerna så jag inte hittar dem. Vad kan jag göra åt det annat än läsa i tråden?? Mannen är på filmkväll och jag tänkte att han skulle få vara där ostörd. Hade han suttit i soffan så hade jag frågat!  

• Billabong

Barba: Det är bra, läs du och kommentera det du vill/orkar. Så brukar jag göra 6 kvällar av 7 känns det som...
    Och jag har full förståelse för att du vill skriva av dig om fsk-personalens envisa kommentarer om ert blöjval. Garvade när jag läste din liknelse om den dubbla bäddmadrassen! Stå på dig. Jag hade inte bytt av principskäl om jag vore du.
    Kul att J verkar redo för pottan! Här går det trögt. Delvis för att vi är väldigt inkonsekventa med att sätta dem på pottan. Hinns inte riktigt med att potträna dem dagtid utan det blir mest en stund på kvällen. Och jag kan säga som så att en av mina killar gillar verkligen att sitta på pottan, inte för att kissa - utan för att man kommer åt att pilla så bra.

• Somnat

Barba:
    G har engångs. Den tunnaste sorten vi hittat och han är hjulbent som få ändå. Ser hysteriskt roligt ut när han i helgen jagade mina kusiners barn iklädd innekläder men ytterskor (= vinterkängor i storlek 23. Till en kille som inte en är 80 cm lång). Inte tusan beror det på blöjorna. Små barn blir ju automatiskt hjulbenta eftersom de sänker tyngdpunkten lite. Förskolärarna kan väl själv böja lite på benen och se om de föredrar att ha knäna ut eller ej.  Suck. 

• Billabong

OK, jag är lite trög... missade att Ela själv skrivit om att bita sig själv i handen... Bjuder på den.

Somna: Mkt bra tips till CaCC om nattningen! Minsta motståndets lag gäller här också. ATT barnen somnar är viktigare än HUR/VAR de gör det. Vi nattar också våra barn på olika sätt eftersom vi är olika personer. Sambon är MYCKET bättre på att natta våra söner, han kan även få dottern att somna själv nästan jämt. När jag nattar henne så vill hon sällan låta mig gå ut ur rummet. De ggr hon accepterar det utan knot är när jag är hemma själv med dem, för då förstår hon att jag inte kan ligga kvar hos henne.

Och du, låt bli att leta upp den där försvunna musen. Jobbet kan säkert göras en annan dag, men hänga här är ALLTID prioriterat!

• Barbabok
    Somnat skrev 2010-12-13 22:09:25 följande:
    Barba:
    G har engångs. Den tunnaste sorten vi hittat och han är hjulbent som få ändå. Ser hysteriskt roligt ut när han i helgen jagade mina kusiners barn iklädd innekläder men ytterskor (= vinterkängor i storlek 23. Till en kille som inte en är 80 cm lång). Inte tusan beror det på blöjorna. Små barn blir ju automatiskt hjulbenta eftersom de sänker tyngdpunkten lite. Förskolärarna kan väl själv böja lite på benen och se om de föredrar att ha knäna ut eller ej.  Suck. 
    haha jag ska föreslå det för dom (eller inte) men det vore nåt! Här är också ytterskorna jättebra inne tycker J, gärna bara dom och nakenfis! Eller nä, mössa också. Eller hjälm.

Sara, här är det mest jag som kommer ihåg att träna henne, karln är lite mer bekväm, och du som dessutom har två. 
    J är också en "pillare", jag försökte tala om för henne att snippan måste vila också, att den nog är trött ibland och det funkade. Min mamma tyckte det var hysteriskt kul/pinsamt sagt Obestämdmen så pratade man inte om sånt när vi var små hemma hos oss. Jag låter henne hållas för det mesta.
  • Älgen

Sara, tack! Håller med Somna lagom är bäst. JOHLINN hoppas på snar bättring. Braatt ni säger till på dagis, det är inte ok att ta med magsjukebarn till dagis för tidigt. PYTTIS lycka till imorgon.

• afrodite76
    Billabong skrev 2010-12-13 20:54:55 följande:
    Jag vill absolut inte skriva ngn på näsan på ngt sätt, så jag önskar verkligen inte att ngn tar illa upp. Men jag tänker mig ändå att om jag själv var i situationen att jag hade ett barn utan planer på fler eller svårt att få det efterlängtade syskonet, då skulle jag hellre se att syskondiskussionerna främst huserar i syskon-tråden... Vad tror ni? Ska vi flytta syskonvagnsdiskussionen dit? Bara en tanke.
    Du har rätt, jag har inte alls tänkt på detta, var bara glad att flytta in här då A blev 1 år och träffa alla gamla bekanta.
    ☆° ★ Vår prins föddes 09 11 25, prinsen blir storebror 11 01 27★ °☆
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13