• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Mrs Firren

Somna - Tack! Du har så rätt, så rätt.

Johlinn - Jag lider med er i kräksinfernot. Måtte de andra föräldrarna på förskolan hålla sig till 48-timmarsregeln för så här ska ni inte behöva ha det nåt mer.

Sara - Bra inlägg om syskon- och vagnsdiskussionerna. Uppskattas, även om jag själv inte tänkt i de banorna.

CaCC - Håller med de andra inläggen om sömnmetoden. Kan bara jämföra med oss själva, vi har precis övergett en etablerad "metod" som inte funkade för oss. Istället har vi gått halvvägs tillbaka till en variant som funkar för hela familjen och vi är alla mycket nöjdare och gladare. Dessutom har D sovit bättre de två senaste nätterna än på mycket länge. Ett sammanträffande? Inte vet jag.

• Gladhannapanna

Maken ringde precis och berättade att Julia är sövd och att det hade gått jättebra! Han var lite darrig på rösten faktiskt.

• Mrs Firren

Pyttis - Åh, vad skönt! Kan mycket väl förstå darr på rösten. Även om det inte är oro så kan jag tänkte mej en stor portion nervositet. Hoppas allt går bra med uppvaket sen.

• Billabong

Pyttis: Ååååh, lilla skruttan. Förstår att han var darrig. Skönt att allt gått bra.

• Kate Lynn

Hej Tråden!

Jag har lite smått kraschat efter x antal år i en arbetssituation jag avskytt och är lite av ett lallande mähä i dessa dagar. Och njuter av det! Min sista arbetsvecka innan semestern (och friheten!) ägnas till stor del åt att i möjligaste mån undvika jobb. Döljer mig bakom det faktum att min närmsta doktorand-kollega disputerar på fredag, och det är ju bara SÅ mycket som måste fixas tills dess

Dulin var toppen. Vi har båda bott där och särskilt jag har rest runt en hel del på den gröna ön, och det var verkligen ett bra val att åka till ett ställe man känner så väl när man är så trött. Man kan strunta i alla sevärdigheter med enormt gott samvete och istället gotta ned sig framför x-factor i sängen med en whiskey. Glamour vill jag lova!

M mår fint. Lite mardrömmar om nätterna, men ingenting som inte går över av att någon av oss sover hos honom en stund. Eller nja, vi orkar oftast inte gå tillbaka till vårt eget sovrum efter det, så en av oss sover nästan jämnt där inne åtminstone delar av natten. Besatt av att göra halsband och med en attention span på cirka 0.1 sekund. Treårs"trotset" har kommit, blommat ut ordentligt och FÖRHOPPNINGSVIS lugnat ned sig igen.

Assar - GRATTIS GRATTIS!! Jag vet att jag misstänkte något när du skrev ett inlägg om att du nästan svimmat när du var och handlade eller liknande, men jag glömde hinta om det Stort grattis i allafall, när är det dags?

Ela - ska inte du föda barn nu? Mår du så där superstrålande med god energi, full rörlighet och är vid gott mod? Vill jag veta svaret? Snart är den här, det lilla knyttet!

johlinn - en magsjuka from hell hör jag Hoppas den går över å det snaraste, och jag tror du tänker helt rätt i att prata med personalen om att understryka vikten av 48-timmarsregeln. Jag skulle gissa att det slarvas en hel del med den faktiskt. Inte okej!

Pyttis - skönt att det verkar gå bra!

Mrs Fisk - nu har jag inte läst någon blogg, men av övriga trådmedlemmars kommentarer att döma verkar ni se nyktert på situationen. Vad skönt! Jag tog helt klart till mig av Somnas inlägg: hjälp i tid om det behövs, är grejjen! Hoppas ni är i goda händer och får raka besked!

Det är något visst med februari
  • Annaloo

Pyttis: Vad skönt att op har gått bra!

johlinn: Låter som en ypperlig idé att påpeka för övriga föräldrar hur viktigt det är! Hoppas prinsen mår bättre idag!

sara: Hoppas ni får vara friska resten av året nu!

Ela: Även om jag tycker johlinn uttryckte sig alldeles lysande bra, så vill jag fortfarade höra mer om Spiken. Bit inte den hand som föder dina barn, och passa dig för blodvite nu när du har så mycket av den varan

Ego: Blir inte så mycket ego just nu för jag har helt enkelt inte så mycket att klaga på Sambo har av någon märklig anledning betett sig som folk de senaste två veckorna Min kompis pratar om att de här trillingsolarna kanske är UFOn eller nåt, men han har diskat frivilligt utan så mycket som en minigliring två söndagar i rad OCH han följde med till Skansen och åt julbord med min mamma och bröderna Och han har hälsat på mig när han kommer hem från jobbet, och tillåtit mig att delta i ett samtal mellan honom och sonen  Nu när jag outat honom i tråden kanske det går över, men jag är väldigt väldigt glad över de här två veckorna iaf Två vänner som försökt ge mig tips om hur man ska hantera svårmor träffade henne för första gången på min födelsedag. Båda har bett om ursäkt för sina dumma råd och kontrat med besöksförbud i stället vilket känns både skönt och beklämmande samtidigt Drömmer.

• cilla67

Pyttis, vad bra att det verkar gå bra med op! 

Johlinn, hoppas innerligt att E mår bättre idag! Och slipper bli mera sjuk på länge!

Anna, vad har hänt med din sambo?! Han kanske har slagit sig? Intressant med dina kompisar som bett om ursäkt... det måste betyda att svårmor alltså är rätt knepig inte bara mot dig?

Mrs Fisk, jag håller med om att ni verkar vara otroligt kloka föräldrar! Hoppas nu att fortsättningen kan bli bra och konkret, och att ni får den hjälp ni behöver - OM ni behöver!

CaCC, kan också bara hålla med tidigare kommentarer om att somna själv. Vi började försöka få till det, men det vill sig inte. A vill ha sällskap när han somnar, så är det bara. Han somnar i sin säng, och en av oss ligger bredvid hans säng. Länge har man inte behövt göra nåt alls mer än bara vara där, men ibland vill han ha hjälp med täcket. Sedan några dagar tillbaka vill han också ha en berättelse om en uggla...
    Den kommer egentligen ur en bok, en lite tjatig historia som vi har läst ibland, men en kväll förra veckan var han nästan otröstligt ledsen och hade svårt att ligga stilla. Då började jag återberätta sagan om ugglan som inte kunde sova (den dumma ugglan försöker sova inomhus i miljöer som låter) med min allra mest sövande röst, långsamt och med många utvikningar som inte finns i boken. Han somnade som en stock på några minuter, och sedan dess vill han absolut att vi ska "belätta ugglan" när han somnar.
    Ugglehistorien har alltså kortat ner våra sövningar från en dryg halvtimme till max tio minuter! Alla sätt som funkar är bra, bara man själv är nöjd! Visst låter det bra i böckerna om barn som somnar av sig själva, men det är väl ungefär som en harlekinroman - det FINNS de som har det så, men de är inte många!

• Mrs Firren

Annaloo - Men vilken surprise att sambon beter sig som folk. Vad skönt! Heja honom. Hoppas att han inser vad mycket trevligare vardagen blir om man delar den mer med familjen. Hoppas på fortsättning.

• CaCC

Marge75 - Har inte gått så länge på KBT ännu så tyvärr har jag inte mycket att dela med mig av. Men jag skrev om det på min blogg förra veckan när jag varit på samtal och det gick upp några ljus för mig. Min terapeut förklarade teoretiskt hur det ska fungera att få bort oro och tankar. Det handlar om att hitta påminnelseplatser. Så kika in på bloggen och läs där om du vill. Det inlägget som jag skrivit en del om detta har rubrik "Snö är härligt om de skottar ordentligt."

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13