• Isolde

Moderatortråden

Känns skönt att det finns folk som kan förklara hur saker ligger till när moderatorerna är upptagna med sitt vanliga liv!

Som sagt, kommer man till startsidan när man klickar på en länk är tråden borttagen. Och just har vi en bugg som gör att trådrubriken syns fast tråden är borttagen. Och eftersom vi inte får diskutera enskilda ärenden kan vi tyvärr inte tala om varför trådar har försvunnit.

• Isolde

Piaf,

Vi har ju möjlighet att få reda från de andra moderatorerna vad som har hänt med något som de har behandlat. Däremot är vi inte alltid (läs: ganska sällan) insatta i vad redaktionen håller på med – t.ex. får vi lista ut själva om en medlem blivit avstängd, även om den kanske har ställt till med en hel del trubbel i forumet som vi fått ta hand om (förstås). Och får de "vanliga" medlemmarna veta en nyhet i forumet, får vi veta det samtidigt också.

Varför man inte får diskutera enskilda ärenden … Tja, det handlar väl ffa om att få ett stopp på spekulationer och sånt, plus att vi som moderatorer inte ska behöva försvara vårt agerande i forumet (det får vi göra inför Patrik, om något blir fel). För det mesta är den en fördel att ha en sån regel, men ibland känns det lite fånigt.

Men är det något väldigt speciellt och man frågar snällt och trevligt, kan man fråga en moderator att berätta vad som hänt per personligt meddelande. Men då ska det nog handla om ens eget personliga ärende och inte allmän nyfikenhet.

• Isolde

Tussetösen, det är aldrig okej att kalla någon en mes eller något annant nedsättande. Inte i verkligheten och definitivt inte här.

• Isolde

Mirva, se Roisin Dubhs svar.

Men jag förstår inte varför du blir så arg på oss – don't shoot the messenger, heter det ju. Jag förstår om du tycker det är en dum regel, men det är verkligen ingen idé att gå till attack mot oss som försöker tolka reglerna åt dig.

• Isolde

Mirva, "jag blir upprörd när jag inte får svar på min fråga av en moderator" – jamen ta det lite lugnt! Vi sitter inte här och väntar på att det ska dyka upp en fråga, det kan ta ett tag innan någon kommer förbi och svarar. Dessutom hade du ju fått svar av Roisin, som du nog är medveten om kan FL:s regler lika bra som vilken moderator som helst.

• Isolde

Mirva, att vi utför vårt (obetalda) arbete utifrån redaktionens regler för sajten innebär inte att vi kan förklara eller försvara varför något är på ena eller andra sättet.

Och eftersom det inte finns en regel för varje liten detalj av allt som kan hända här, måste vi tolka reglerna. Huruvida de tolkningarna är korrekta vid varje tillfälle, det kan bara redaktionen svara på. (Det är därför det finns en överklagandefunktion, t.ex.) Så om du vill ha ett uttömmande svar på en fråga måste du vända dig till redaktionen.

• Isolde

Ekis, tyvärr går det inte att byta nick – än, åtminstone. Ja, annat än genom att registrera om sig, förstås.

Svar på tråden Moderatortråden