• Anonym (Snoken)

Han luktar illa!

Jag vet inte varför jag skriver om det här, för jag antar att det inte finns någonting att göra åt problemet. Väldigt jobbigt känns det också.
    Kanske vill jag bara få stöd...

Min kära man har börjat lukta så illa!
    Det är inte så att han är skitaktig eller så. Han duschar dagligen och byter kläder, men både hans andedräkt och kroppsodör gör att jag inte vet var jag ska ta vägen.
    Jag antar att det är åldern, för han har verkligen börjat lukta GUBBE.
    Jag vill ogärna krypa nära honom när vi sover, jag håller andan när vi pussas och att kyssas är det inte tal om. Det skulle jag aldrig klara av.
    Och inget kan jag säga heller! Det är ju inte så att han rår för det här. Men jag och min känsliga näsa mår illa.

Vad fasen gör man?!!?

• Svar på tråden Han luktar illa!
  • Anonym (Snoken)
    babbelina skrev 2010-11-25 22:19:19 följande:
    Har du kollat så det inte är kläderna som luktar? Fick själv chockbehandla tvättmaskinen med klorin då kläderna luktade just gubbe som du säger. Annars kan du prova med att köpa hem proviva eller ngt annat för att se om det hjälper, för har du ngn obalans i magen så luktar det också om hela personen. Du får helt enkelt prova dig fram, ta bort mjölk produkter tex, kör en detox tillsammans, funkar inte det, testa ngt annat. För 40 är för ungt för att lukta gubbe,
    Får testa det (med maten). Kläderna är okej.
    Vet inte hur jag ska ta upp det bara. Tänk om det är hans normala lukt!
  • Anonym

Hormonrubbningar, viss mat och sjukdomar kan ge dålig kroppslukt och andedräkt. En del som är är allergiska mot mjölkprotein kan ha dålig andedräkt och kroppslukt men då brukar man också ha problem med lös eller hård mage, svullen mage osv. Kan även vara obalans i magen dock ge han proviva eller sempers magdroppar, be han kolla tänderna och går inte lukten över be han gå och göra en hälsokontroll.

• Anonym

Som vanligt är det fel på mannen och det är han som ska  ska ändras på. Tanken att TS har ett överkännsligt luktsinne ellere ett luktminne som ställer till problem är tydligen en utopi! Kanske är lösningen att TS söker hjälp?

Varför ska alltid felet sökas hos mannen?

• babbelina
    Anonym skrev 2010-11-25 22:55:53 följande:
    Som vanligt är det fel på mannen och det är han som ska  ska ändras på. Tanken att TS har ett överkännsligt luktsinne ellere ett luktminne som ställer till problem är tydligen en utopi! Kanske är lösningen att TS söker hjälp?

Men vad var det där? "varför ska alltid felet sökas hos mannen"?
    Ja för att ts upplever det som att han luktar illa kanske?? Och om ts vore en man som upplevde att hans fru luktade illa så tror jag att han hade fått samma svar.
  • Flickanx2

Hu jag förstår dig att du känner det jobbigt. Det kan vara hemskt när man inte står ut med en doft. Känner han själv att han luktar illa? Kanske lider han också? Det måste väl finnas något ni kan göra åt saken. Så kan ni ju inte ha det...lider lite med er.

128
  • LykkeLee

Ja men TS jag förstår precis.. Det är fasen inte lätt att säga sånt där på ett sätt som inte upplevs som sårande.. Ok.. det skulle nog vara mer sårande om du skulle säga att "Ja jag har gått omkring och tyckt att du luktar gubbe och tyckt det varit jävligt äckligt", men det lär du knappast säga för du verkar ha lite mer taktlänsla än så ;)

Svårt det där.. det är ju allmänt känt att kroppens doft förändras med åren, Jag har jobbat på äldreboenden så jag vet exakt vad du menar med lukten.. Det spelar ingen roll vem det är nästan, men visst luktar det speciellt hemma hos en gammal människa.. Den lukten kommer säkerligen tidigare för en del och sen är det ju inte så där v'ldigt ofta man är så pass nära en människa (förutom den man just då lever med) att man känner att en persons kroppslukt har förändrats. Så det kan ju vara många män och kvinnor som börjar lukta "gammfolk" i hans ålder, men att just detta med kroppslukt och kroppsodörer öht är ett så tabubelagt och ganska känsligt ämne att det inte är ngt vi diskuterar. Sen ökar ju lukten i intensitet med åren och då kan ju även andra med känslig näsa uppfatta att det luktar just "gammal människa" typ som på ett äldreboende.

Sen är vi ju olika känslig för dofter/lukter och har man som du TS känslig näsa så blir det såklart extra påtagligt. Jag skulle nog köpa en tungskrapa till oss båda och säga typ "jag har hört att dom här ska vara så himla bra vi kan väl pröva?" sen så kan du köpa ngt bra ansiktsvatten anpassat för män 40+ och göra det till en mysig grej att du typ ska massera hans ansikte, rengör med ansiktvattnet och smörj med någon kräm (även den anpassad för män så blir det säkert mer ok från hans sida, en del män har ju svårt för sånt där och tycket det är "kvinnoprylar") sen när du gjort det så kan du väl sniffa lite på honom och känna om de känns bättre och OM det gör det så säg ngt i stil med "mmmm vad du doftar gott älskling" och förhoppningsvis så vill han inte att produkterna bara ska stå och inte användas, annars får du väl göra om din "spa-grej" fler ggr..

Funkar inte det så antar jag att du inte har ngt annat val än att säga att "älskling, det här är svårt för mig att säga för jag är rädd att du ska bli sårad, men på senare tid  så har jag känt att du har dålig andedräkt, är det ok att jag säger till dig när jag känner det?" förhoppningsvis så tar han det bra.

Lycka till :)

• sextiotalist

Min sambo är betydligt äldre och har inte fått någon gammeldoft (när jag tänker efter så luktar inte hans pappa heller det, så det är nog lite ärftligt)
    Men jag har tyvärr upptäckt att jag under vissa faser av menscykeln fått en annorlunda doft, väldigt störande, men den kan jag tack och lov hålla borta med täta klädbyten, tvål och vatten samt deoderant.

Jag tvivlar inte på att han inte har bra hygien, men jag har förstått att många män använder schampot för att tvätta kroppen med, kan det vara så?
    I såfall få han använda vanlig hederlig tvål.
    Kanske byta tvålsort.

det kan också vara maten, vissa kryddor, lök (inte bara vitlök) kan också ge bieffekter.
    Är det andedräkten eller är det hela kroppen, är det inte andedräkten så gör nog tungskrapor varken till eller från.

Men få gammeldoft vid 40 verkar lite väl tidigt tycker jag, så jag tror att det är andra faktorer.

• MiIou

Jag håller med flera andra som skrivit om att det kan handla om hormoner eller liknande, även om du inte är i klimakteriet så kan det ändå vara så att det skett en förändring i din egen hormonbalans?

För om det inte är kosten, tvättmaskinen eller någon sjukdom, då kan inte jag heller komma på något annat.

Jag är själv en person som reagerar krafitgt på mina hormoner och har känslig näsa. När jag var gravid var jag otroooooligt doft-känslig och när jag har pms är det samma sak, fast då att jag som du inte tycker om hur min sambo luktar, när jag har pms så luktar han "helt annorlunda" fast han antagligen inte gör det, haha! Sen när jag får mens och blir "normal" så luktar han sådär gott och mysigt igen. Och jag hade nog också kunnat kalla den doft "jag känner" när jag har pms för att han "luktar gubbe", eller lite för sött och dammigt på något sätt, haha!

Man förändras ju kroppsligt under hela livet, så för mig låter det inte konstigt om det skulle vara så att du eller han har gått in i "en ny fas" där kroppen ställt om sig.

• Jexter

Jag vet bara hur jag själv skulle reagera om min sambo sa åt mig att jag luktar illa - jag skulle först ta illa upp i kanske 1 minut, och sen skulle jag försöka göra nånting åt det istället. Inte hennes fel liksom.

• Anonym

Hade samma problem med min nya pojkvän, numera blomluktande fästman. Han bodde ensam och tvättade bara sina t-shirts och underkläder, inte sina skjortor som han hade över tishan. Han var dessutom noga med att alltid stänga garderoben ordentligt, vilket inte gjorde att kläderna vädrades heller.

Det gjorde att han luktade just gubbe: lite surt, gammalt hår/hud. Han använde inte heller deo, vilket gjorde att verkligen inget av hans kroppslukt kamouflerades. Han dushar typ 2 ggr om dagen så han stank inte svett alls, bara....människa liksom...

Tillslut sa jag till, på ett fint sätt, att han borde tvätta igenom sina skjortor. (jag hjälpte till och öste på både parfymerat tvättmedel och sköljmedel). Problem solved Solig Han kan dock fortfarande ha dålig andedräkt, men det tror jag beror mer på att vissa typer har det helt enkelt... Man får bjussa på ett tuggummi...

• snorkan
    Anonym skrev 2010-11-25 22:55:53 följande:

Vadå ändra sig?

Vill du gå omkring och lukta äckligt?

Jag vill gärna veta om folk tycker att jag luktar äckligt så jag kan försöka göra ngt åt det.

Men du menar att hon bara ska acceptera att han luktar äckligt?

jag skulle inte bli glad på min sambo om han inte talade om att jag luktat riktigt äckligt i 2 år utan att jag själv har känt något.

Det handlar ju inte om att ändra på någon, jag begär inte att han ska bli på något annat sätt.

sen när man lagt upp fakta, alltså att sin sambo luktar, så är det ju upp till honom vad han vill göra med den informationen.

Jag tror faktiskt inte att så många personer VILL lukta äckligt frivilligt.

• snorkan
    Jexter skrev 2010-11-26 08:32:33 följande:
    Jag vet bara hur jag själv skulle reagera om min sambo sa åt mig att jag luktar illa - jag skulle först ta illa upp i kanske 1 minut, och sen skulle jag försöka göra nånting åt det istället. Inte hennes fel liksom.
    Nä precis, inte så roligt att höra kanske.....men det mest ärliga, och man vill ju göra något åt det.

Det är mer illa att undanhålla att han luktar illa,

jag vill veta om jag luktar illa 
  • sextiotalist
    snorkan skrev 2010-11-26 10:49:09 följande:
    Nä precis, inte så roligt att höra kanske.....men det mest ärliga, och man vill ju göra något åt det.

Det är mer illa att undanhålla att han luktar illa,

jag vill veta om jag luktar illa 
    Vi är ärliga mot varandra, om någon av oss luktar svett, då säger vi det till varandra, även om man skulle ha dålig andedräkt.
    Jag tror ingen av oss (även vår tonåring) håller tyst om detta
  • snorkan
    sextiotalist skrev 2010-11-26 11:05:42 följande:
    Vi är ärliga mot varandra, om någon av oss luktar svett, då säger vi det till varandra, även om man skulle ha dålig andedräkt.
    Jag tror ingen av oss (även vår tonåring) håller tyst om detta
    ärlighet är bäst Glad 

• Anonym

TS det är INTE normalt att lukta surt eller gubbe när man är 40 då är det något fel. Är det bara du som upplever att han luktar så eller andra? Så klart ska du nämna för honom att hans kroppslukt och andedräkt luktar annorlunda och mindre gott och att ni försöker göra något åt det. Ni är ju för sjutton sambos så då måste ni väl kunna prata med varandra det är mer sårande om du inte säger något och det sen kommer fram. Du får ju säga det med lite finkänslighet. Sedan tycker jag han ska gå till tandläkaren och till läkaren och göra en hälsokontroll. Kan vara en obalans i kroppen av något slag och går han till en läkare kan han få hjälp med det.

• Flytning

Stackarn! Jag tycker synd om honom om du skulle berätta det för honom. Gud vad sårad jag skulle bli om jag fick höra det av min man!

• Anonym
    Flytning skrev 2010-11-26 15:52:39 följande:
    Stackarn! Jag tycker synd om honom om du skulle berätta det för honom. Gud vad sårad jag skulle bli om jag fick höra det av min man!
    är det inte värre om man går runt och luktar illa utan att veta om det och ingen säger något då inte ens ens sambo? Gud vad sårad jag hade blivit då...
  • Andreas wåtz

Hej

Om din man är med på att börja lukta bättre så finns det mycket man kan göra.  Det har oftast med kost att göra och brist på träning. Jag själv märker att man börjar lukta mer när man äter onyttigt n när man håller sig till raw food för det mesta.

Dålig kroppslukt

Lycka till:)

/ Andreas

• Anonym (gift man)

Klart att du ska ta upp det med honom. Ser inget sårande eller anklagande i att göra det. I nöd och lust, du vet.

• Zorro08

Jag tror att många män (mig inkluderad) äter för mycket proteiner och generellt alltför tung mat,
    (stekar, pommes mm. ). Kvinnor undviker gärna detta. De flesta iaf. och luktar, enligt mig,
    mindre än män. Ni som inte håller med må rätta mig.

Äter man för mycket fläsk, dricker för mycket kaffe etc så klarar kroppen det sämre när man
    börjar komma upp i åren. Har man dessutom som mig tendens till gluten- eller mjökproteinallergi,
    har man ännu sämre möjligheter att bryta ned proteiner. En svårighet som jag upplever inte minskar
    med åren.

Jag sitter själv med nämnda problem och kommer nog behöva kapa kaffe och samtligt fläskkött.
    Fläsk är tydligen bland det mest försurande som finns (mer förvånande ris med).

När man blir äldre är det också lätt att man slutar träna men äter på som tidigare. Träning lär hjälpa
    när kroppen skall göra sig av med slagg.

Detta är självupplevt av mig. Andra må ha andra erfarenheter.

Svar på tråden Han luktar illa!