• Pluttesnuttan

Min tvååring fryser i hjäl! Hjälp!

Ledsen och orolig! Vad är det nu för fel på min son?! Vi har varit ute i pulka backet i dag igen. -2 grader... Alfons hade Ullunderställ, tjocktröja, fleece tröja +fleecebyxor+overall( didriksons), ecco vinterkängor,ullstrumpr, rånarluva, fuskpolo... Han började gnälla efter bara en timme och vi gick hem. När jag tog av honom kläderna upptäcker jag Vita förfrysningsfläckar i hela ansiktet och uppe på fötterna... hela han är kall! Hur kan han vara det med alla de lagerna? fattar ingeting! Ska vi inte kunna gå ut på hela vintern?

• Svar på tråden Min tvååring fryser i hjäl! Hjälp!
  • k girl

Men alltså, min ettåring som inte går än utan sitter still i pulkan och plaskar lite i snön har varit ute i -20 utan att ens ha blivit kall. Det låter jättemärkligt att han får början till köldskador i -2 grader och ja, jag tycker att ni borde kolla upp det. 

• Labolinas

Min fundering är om inte ditt barn har för mycket kläder på sig så att det inte blir något luftlager mellan alla kläder? Idag har vi haft -5 här och lillan har haft, utöver vanliga kläder; vinterskor, overall och fuskpolo samt mössa & vantar. Vi har varit i pulkabacken och hon var inte kall då vi kom in efter c:a 45 minuter.

~Carpe Diem~
  • Sarah84

Köldallergi kanske?
    Han borde inte frysa i de kläderna.
    Men har man för mkt kläder fryser man för de blir ingen luft mellan kläderna..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • äppelmos

kan han ha varit för tätt påklädd? då blir man ju kall

• Pluttesnuttan

Jag har testat massa varianter. Lite under overallen, två lager och tre lager. Lika kasst vilket som. Nu har jag plockat bort overallen och kör på termobyxor och jacka med ullställ och fleece under. Rånarluvan e av ull och han har mössa utanpå. Har testat större skor nu oxå men det funkar ej.
    När vi kom in i dag så gick det en stund sedan blossade fötterna upp av nässelutslag. Resten av kroppen klarade sig. Antagligen är det då sk köldallergi... :( någon som har erfarenhet av det?
    Har beställt ett par kuoma skor... Hoppas de är bra. Tack alla för era bra svar :)

• SaramedM

Byt till bredare skor, Ecco är jättesmala, kanske inte tillräckligt med luft där i?

Minska antalet lager med kläder, så att luft kan passera också

• LillaVanilla

Jag tänker som SaramedM, klär man massor med lager men där inte är luft emellan så blir man kall ändå.
    Min andra tanke är det här med dålig blodcirkulation. Både min man och hans far har nästan alltid kalla händer och fötter. Mannen fick inte göra lumpen på grund av det. Så kolla upp det. Lycka till!!!

• Bandyfot

En timme kan vara länge för ett litet barn. Smörjer du in ansikte eller badar/tvättar/duschar honom samma dag? Det kan kyla ner honom och ge köldskador. De andra här i tråden verkar ha jättebra tips med kläderna, kanske han inte kan röra sig ordentligt heller när det är så tjocka lager att han inte får igång cirkulationen?

Hoppas det löser sig för er!

• kg8

Min lilla har liknande problem som din pojk har, just vid kinderna.
    Men jag tror att det beror på att när det är kallt ute och även när det blåser, så rinner hennes ögon massvis, så hon är hela tiden blöt i ansiktet. Vet inte alls vad jag ska göra för att få det att fungera under vintern.

• SaramedM

Ja just det, minska ner duschandet till max en gång i veckan

• El66

Han kanske är/håller på att bli förkyld? Min son är jättekallt när man känner på honom. Då är vi alltså hemma och han har mycket kläder på sig! Det brukar gå över efter några dagar. Sedan är ju vissa barn/vuxna känsligare för kyla än andra.

• svalan77

Nu har jag bara läst TS så du kansek redan har fått detta förslag, man kan han inte ha köldurtikaria? Dvs att man har allergisk mot köld? Jag har det och får stora vita fläckar och blir svullen främst om tår händer, lår och kinder. Dessutom kan det klia och kännas obehagligt när det spänner i huden.

se http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=95208

• SMARAGD
    Ozan skrev 2010-11-27 21:17:11 följande:
    Man ska INTE smörja med nånting innan man ska ut i kylan! Det spelar ingen roll att salvorna/krämerna inte innehåller vatten för från huden kommer  det vatten som då inte får en chans att avdunsta för det sitter "ett lock av salva/kräm" över. Fukten från huden kan då frysa under salva/krämen och orsaka förfrysningar.
    Man smörjer ordentligt på kvällen istället när det är smällkallt ute.
    Det kan man absolut göra, både vårat bvc o apotek här rekomenderade detta. Hade detta på vår son förra året efter han fått en lättade köldis på kinderna. Funkar perfekt. Samma gällde när jag var barn. Då kom en sjuksköterska ut med minituber av en kräm för att hålla kylan i schack.
  • SMARAGD
    Och vad tror du ceridal innehåller?
    "Ceridal Lipogel är en fet kräm, som innehåller 100% fettämnen och olja, inget vatten."  www.ceridal.se
    det är apoteket här som rekomenderade den. Utan att jag ens tog upp det så hade dem probtub, o dem sa att denna är mycket bra för kalla kinder o små barn under vintern...
  • SaramedM
    SMARAGD skrev 2010-12-01 18:25:02 följande:
    Det kan man absolut göra, både vårat bvc o apotek här rekomenderade detta. Hade detta på vår son förra året efter han fått en lättade köldis på kinderna. Funkar perfekt. Samma gällde när jag var barn. Då kom en sjuksköterska ut med minituber av en kräm för att hålla kylan i schack.
    Hudkliniken säger tvärtom, INGENTING på kinderna i den här kylan
  • myran82

Angående köldallergi.

Jag lider av det och får massor med nässelutslag på kroppen när jag blivit för kall. Fingrarna svullnar och värker och på fötterna får jag som "knölar".

Dock har jag aldrig fått förfrysningsskador.

• SMARAGD
    SaramedM skrev 2010-12-01 21:02:53 följande:
    Hudkliniken säger tvärtom, INGENTING på kinderna i den här kylan
    Konstigt ändå:/ Att apotek och bvc här rekomenderar det......... Blir ju lite förvirrad nu.. Men vill påstå att det skyddar på min lilla iaf........... =) Det är huvudsaken......... Men skall ifrågasätta det iaf, både på bvc o apoteket jag blev rekomenderad ceridal
Svar på tråden Min tvååring fryser i hjäl! Hjälp!