• MammaJenny

Pojkar har snopp, flickor har ..?

Vilket ord använder ni för flickors motsvarighet till snopp, när ni pratar med era barn?

• Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?
  • Erese

Jag tror att det som egentligen st´ör mig mest, är inte vilka ord vi använder. det är oerhört individuellt, huvudsaken är att vi alla förstår vad den andre talar om. Däremot är vi kvinnor, flickor, tjejej mer skamnsa vid att tala om vårat könsorgan vilket jag inte förstår. Därför gillar jag inte ordet snippa eftersom det återigen drar kopplingar till något som är sött som vi flickor alltid dras med. Varför måste vi vara söta? Att andra kalllar min dotters könsorgan för snippa bryr jag mig inte så mycket om det är mer HUR vi/de talar.

det var någon som ställde frågan om jag bbenämner restrerande delar av kvinnans könsorgan. Med tanke på ovanstående så svarar jag ja. Dock har jag inte gjort detta ännu eftersom min dotter fortfarande inte har upptäckt sin slida till 100% ännu. Hon vet att den finns där och att kiss,bajs och prutt kommer ifrån den regionen. Men allr eftersom hon växer kommer jag med 100% säkerhet att tala med henne om hur våran kropp fungerar och är uppbyggd. Kunskap om ens egen kropp leder bara till något positivt i mina ögon.

Jafg vill förtydliga igen att jag inte dömer andra som använder andra ord än slida och vagina, däremot anser jag att man bör tänka efter vilka signaler man sänder ut till sina barn genom att kalla sitt könsorgan för mus eller framsjärt.

Jag håller också med Rockabillan att det kan skapa förvirring, men om alla är medvetna om att olika ord betyder samma sak så kommer det inte vara några förvirringar och detta är upp till osss som föräldrar att förklara, men även förskolan och skolan uppgift att lära barnen.

• Erese

Jag kan tillägga att jag växte u pp i ett hem där det inte ens talades högt om kvinnans och mannens könsdelar förutom i skämtsamma stunder och då dök det upp namn som framstjärt, mus, pillersnoppen mm.

Trist enligt mig själv, men jag anser ändå att jag inte blivit helt förstörd av detta utan snarare fått en vilja till att göra tvärt om mot det beteendet.

• kiwi2012
    La Lola skrev 2010-11-30 14:57:17 följande:
    Kallar de det mus på förskolan?! Förvånad
    en kille som går där som hade sagt det och när han fråga mig sa jag bar ja till det.
    sen har det inte varit ngt mer med det.
    Alex 980805 - Mio 051213 - BF 110424
  • La Lola
    kiwi2012 skrev 2010-11-30 17:31:30 följande:
    en kille som går där som hade sagt det och när han fråga mig sa jag bar ja till det.
    sen har det inte varit ngt mer med det.
    Men kallar personalen flickornas kön för mus alltså?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • kiwi2012
    La Lola skrev 2010-11-30 18:32:39 följande:
    Men kallar personalen flickornas kön för mus alltså?
    det fråga jag dom faktiskt inte.
  • La Lola
    kiwi2012 skrev 2010-11-30 18:36:01 följande:
    det fråga jag dom faktiskt inte.
    Nähä, jag uppfattade inlägget som att det var personalen som använder det ordet.
    Då hajade jag fel.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • kiwi2012
    La Lola skrev 2010-11-30 18:38:00 följande:
    Nähä, jag uppfattade inlägget som att det var personalen som använder det ordet.
    Då hajade jag fel.
    en liten kille som går där, alltså en kompis till honom hade sagt det till honom.
  • Gladskit

Min son är fyra år och säger snippa, det är det ord som används på förskolan också.

• augustisten
    Erese skrev 2010-11-30 16:03:50 följande:
    Jag tror att det som egentligen st´ör mig mest, är inte vilka ord vi använder. det är oerhört individuellt, huvudsaken är att vi alla förstår vad den andre talar om. Däremot är vi kvinnor, flickor, tjejej mer skamnsa vid att tala om vårat könsorgan vilket jag inte förstår. Därför gillar jag inte ordet snippa eftersom det återigen drar kopplingar till något som är sött som vi flickor alltid dras med. Varför måste vi vara söta? Att andra kalllar min dotters könsorgan för snippa bryr jag mig inte så mycket om det är mer HUR vi/de talar.

det var någon som ställde frågan om jag bbenämner restrerande delar av kvinnans könsorgan. Med tanke på ovanstående så svarar jag ja. Dock har jag inte gjort detta ännu eftersom min dotter fortfarande inte har upptäckt sin slida till 100% ännu. Hon vet att den finns där och att kiss,bajs och prutt kommer ifrån den regionen. Men allr eftersom hon växer kommer jag med 100% säkerhet att tala med henne om hur våran kropp fungerar och är uppbyggd. Kunskap om ens egen kropp leder bara till något positivt i mina ögon.

Jafg vill förtydliga igen att jag inte dömer andra som använder andra ord än slida och vagina, däremot anser jag att man bör tänka efter vilka signaler man sänder ut till sina barn genom att kalla sitt könsorgan för mus eller framsjärt.

Jag håller också med Rockabillan att det kan skapa förvirring, men om alla är medvetna om att olika ord betyder samma sak så kommer det inte vara några förvirringar och detta är upp till osss som föräldrar att förklara, men även förskolan och skolan uppgift att lära barnen.
    Men jag förstår inte alls vad du menar fakiskt. På vilket sätt är snippa ett sött ord? Det är ju bara ett ord för en kroppsdel.

Med ditt resonemang skulle min unge inte ha några ord för sina kroppsdelar. Jag kan inte säga att han direkt upptäckt handen... bara något att greppa, dra, rycka och peta med. Och jag kan ju förklara hur den är uppbyggd och vad man kan göra med den, så något ord för hand behöver han ju inte ha tycker jag...

Alla min unges kroppsdelar blir bekräftade. Hela tiden. När han var bebis och nu när han snart är fyra... och redan när han var ett år såg han att jag inte hade någon snopp - och då bekräftade jag naturligtvis att jag har en snippa istället. Allt annat hade varit konstigt för mig. Och jag är så glad att det finns ett ord som han - och alla andra barn - kommer känna sig bekväma med att använda. Utan att oroa sig för att säga fel eller att bli skrattad åt som jag gjorde (mitt ord var "nötta" - jag visste att ordet slida fanns men jag var osäker på uttalet och jag tyckte att det egentligen lät för vuxet - för mycket "kön på en vuxen kvinna" för att jag skulle vilja använda det).
  • gbgumman

Tycker inte heller att soppa är ett sötare ord än snopp. Dessutom så har jag fattat att slida och snippa inte är samma sak.

Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?