• MammaJenny

Pojkar har snopp, flickor har ..?

Vilket ord använder ni för flickors motsvarighet till snopp, när ni pratar med era barn?

• Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?
  • MammaPlutt
    La Lola skrev 2010-11-30 15:23:54 följande:
    Kiss?
    Ja alltså, det kommer av kissen, typ som kissemiss :P
    Men förkortat så kallades den för kiss 
  • Pemmel
    Rockan skrev 2010-11-30 15:35:37 följande:
    "Helt påhittat"? Snippa går att spåra rätt långt tillbaka i svensk språkhistoria, snopp är också ett ganska nytt ord som fick sitt stora genomslag under 70-80-talet, det introducerades i svenskan i slutet av 40-talet.
    Om du läser vad jag skrev en gång till kanske? Jag skrev att jag hellre använder slida än påhittade ord istället för snippa.
  • Pemmel
    La Lola skrev 2010-11-30 15:36:52 följande:
    Fast på slidan funkar ju inte?
    Om man har slida i betydelsen hela könsorganet fungerar det utmärkt. Grammatiskt inkorrekt visserligen, men det måste kanske inte alltid vara perfekt.
  • La Lola
    MammaPlutt skrev 2010-11-30 15:37:49 följande:
    Ja alltså, det kommer av kissen, typ som kissemiss :P
    Men förkortat så kallades den för kiss 
    Huvva...låter nästan lika illa som framstjärt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rockan
    Pemmel skrev 2010-11-30 15:37:54 följande:
    Om du läser vad jag skrev en gång till kanske? Jag skrev att jag hellre använder slida än påhittade ord istället för snippa.
    Okej, då är jag med. Det var ganska lätt att tolka det som att snippa var det påhittade ordet, särskilt när man hört det argumentet tusen gånger innan... Sorry för feltolkningen!
    Jag håller som sagt med om att slida är ett av de bättre alternativen.
  • MammaPlutt
    La Lola skrev 2010-11-30 15:39:51 följande:
    Huvva...låter nästan lika illa som framstjärt.
    Tycker jag inte :P
    Om meningen i detta forum är att säga: "så säger man inte" tycker jag allt att ni får lägga av. 
    Spela roll vad som är "rätt". Huvudsaken är att man själv tycker det är okej att säga. :P 
  • La Lola
    MammaPlutt skrev 2010-11-30 15:43:21 följande:
    Om meningen i detta forum är att säga: "så säger man inte" tycker jag allt att ni får lägga av. 
    Spela roll vad som är "rätt". Huvudsaken är att man själv tycker det är okej att säga. :P 
    Man får säga vad fanken man vill men vissa ord låter värre än andra....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pemmel
    Rockan skrev 2010-11-30 15:42:59 följande:
    Okej, då är jag med. Det var ganska lätt att tolka det som att snippa var det påhittade ordet, särskilt när man hört det argumentet tusen gånger innan... Sorry för feltolkningen!
    Jag håller som sagt med om att slida är ett av de bättre alternativen.
    Jag kör inte med det argumentet längre, har insett att det bara är i min värld som gamla ord är äldre än från 1900-talet. Jag är nog skadad av min släktforskning. Skrattande
  • Rockan
    MammaPlutt skrev 2010-11-30 15:43:21 följande:
    Jag tycker faktiskt det spelar roll. Flickor behöver kunna kommunicera kring sitt kön och bli förstådda, precis som pojkar.

Om det finns en barngrupp med 10 pojkar och 10 flickor så har alla 10 pojkar snopp. Av flickorna har 2 snippa, 1 kussimurra, 1 kiss, 1 fia, 1 dosa, 1 slida, 1 mutta och 2 mus, typ. Det kan skapa förvirring...
  • MammaPlutt
    La Lola skrev 2010-11-30 15:45:40 följande:
    Man får säga vad fanken man vill men vissa ord låter värre än andra....
    Men herregud!  Komma med värsta attityden :P
    Är ju bara av intresseskäl här.
    (btw framstjärt är det fulaste ;)) 
Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?