• MammaJenny

Pojkar har snopp, flickor har ..?

Vilket ord använder ni för flickors motsvarighet till snopp, när ni pratar med era barn?

• Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?
  • Erese

Vi säger Slida eller Vagina..Slida är latin för Vagina, men också den medicinska termen. Tycker inte om ordet Snippa, jag kan förstå varför man gillar ordet då det faller sig lätt att säga. Men jag anser inte varför man måste göra vårat könsorgan "gulligt" vilket jag tycker ordet snippa gör. Eller, jag vet inte. jag förstår bara inte varför Slida och Vagina skulle vara sådana hemska ord att använda att vi behöver komma på slang ord för vårat könsorgan. Varför kan man inte bara säga det korrekta namnet?

• Rockan
    Erese skrev 2010-11-30 15:01:37 följande:
    Vi säger Slida eller Vagina..Slida är latin för Vagina, men också den medicinska termen. Tycker inte om ordet Snippa, jag kan förstå varför man gillar ordet då det faller sig lätt att säga. Men jag anser inte varför man måste göra vårat könsorgan "gulligt" vilket jag tycker ordet snippa gör. Eller, jag vet inte. jag förstår bara inte varför Slida och Vagina skulle vara sådana hemska ord att använda att vi behöver komma på slang ord för vårat könsorgan. Varför kan man inte bara säga det korrekta namnet?
    Slida och vagina är inte de minsta hemska, det är jättebra ord, men de innefattar inte hela könsorganet.
  • La Lola
    Erese skrev 2010-11-30 15:01:37 följande:
    Då kallar du killarnas könsorgan för penis alltså?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Rockan skrev 2010-11-30 15:02:29 följande:
    Slida och vagina är inte de minsta hemska, det är jättebra ord, men de innefattar inte hela könsorganet.
    Precis.
  • Erese
    Rockan skrev 2010-11-30 15:02:29 följande:
    Visst, men penis infattar inte heller manens hela könsorgan.Varför måste vi ha ett slang på hela könsorganet om det på sätt och vis är ett vedertagande attv i talar om samma sak när jag säger Slida?
  • Rockan
    Erese skrev 2010-11-30 15:10:03 följande:
    Visst, men penis infattar inte heller manens hela könsorgan.Varför måste vi ha ett slang på hela könsorganet om det på sätt och vis är ett vedertagande attv i talar om samma sak när jag säger Slida?
    Penis är det ju inte så jättemånga som använder när de talar med barn. Personligen tycker jag att använda slida om det kvinnliga könet är lite som att använda ollon om det manliga, eftersom man utelämnar större delen av det.

Dock så tycker jag slida är tusen gånger bättre än alla dessa påhittade namn som florerar, men för mig vinner snippa ändå när det handlar om barn
  • Frila2
    Erese skrev 2010-11-30 15:10:03 följande:
    Men vad säger du om du ska prata om den delen som inte är slidan? Inre blygdläppar, yttre blygdläppar, venusberget, klitoris.. är det också ord som du säger till ett barn?
  • La Lola
    MammaPlutt skrev 2010-11-30 15:17:53 följande:
    Kiss brukade vi säga hemma när vi var små.
    Kiss?
Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?