• MammaJenny

Pojkar har snopp, flickor har ..?

Vilket ord använder ni för flickors motsvarighet till snopp, när ni pratar med era barn?

• Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?
  • Ethi
    augustisten skrev 2010-12-02 16:13:33 följande:
    Men för mig är skillnaden just där - att man kan använda ett ord istället för många. För snippa betyder ju detsamma som vulva, vagina och slida tillsammans.

Sedan har inte min unge heller någon nytta av att veta vad hans ollon heter - så länge han inte frågar. Eller nagelband, eller knogar... men det har ju inte med sexualitet att göra. Frågar han så är det ju för att han upptäckt det - precis som en flicka kan upptäcka sin klitoris. Däremot tycker jag att det är jätteviktigt att prata om kroppsdelarna snopp och snippa. De man kissar med, kan pilla på, får bebisar ur/det kan komma bebisfrön ur. På samma sätt som man talar om händerna utan att känna sig tvungen att förklara naglar och nagelband, eller magen utan att behöva gå in på hur tarmar och matsmältning fungerar.

För mig kommer behovet av ordet snippa ur att jag själv begränsades av att sakna ord. En stor del av problemet var just att alla sa olika saker. Hemma sa vi nötta. Min kompis sa pullan. Och i böcker hade jag som sagt läst slida, men det lät konstigt och främmande... så jag talade inte om mitt kön. Jag var helt enkelt rädd för att säga fel och bli skrattad åt. Få ett "Vad sa du att det hette sa du?" tillbaka när jag försökte fråga om något som ändå var lite känsligt och svårt.

Däremot kunde jag tala om pojkars kön - för jag hade ett ord för snopp. Ett ord som var "mitt" - lagom barnsligt, osexuellt och "ovuxet" - vilket jag tror kan vara viktiga aspekter för barn som ska tala om sina kön. Att orden inte är just "vuxna" ord med en sexuell laddning - som man kan uppfatta även om man inte riktigt förstår den. Och ord som andra vuxna är någorlunda bekväma med... som är avsexualiserade för dem.

Mycket bra skrivet! Precis så här tycker jag också och är så glad över att det ÄNTLIGEN (hur många år tog liksom det?) finns ett oladdat och enkelt ord för hela det yttre kvinnliga könsorganet: snippa. Motsvarigheten till snopp. Mycket enkelt!

• Ethi
    Pemmel skrev 2010-11-30 15:26:47 följande:
    Slidan är allt när vi pratar med barnen. Exakta definitioner lär de sig nog ändå.
    Snoppen är förövrigt inte heller allt. Så när vi ska vi jaga ett ord för hela könet för pojkarna?
    Fast snippa är ju inte ett samlingsnamn för hela det kvinnliga könsorganet. Varken livmoder, äggledare eller äggstockar inbegrips i det.

Slida är slida, en specifik kroppsdel och detalj i det kvinnliga könsorganet - inte ett samlingsnamn. Det är stor skillnad på att torka slidan och att torka snippan!
  • Ethi
    Erese skrev 2010-11-30 16:03:50 följande:
    Med tanke på ovanstående så svarar jag ja. Dock har jag inte gjort detta ännu eftersom min dotter fortfarande inte har upptäckt sin slida till 100% ännu.
    Uuuh... Alltså. Nej, det får vi vara tacksamma för, där ska småflickor inte in och peta och upptäcka till 100%

Inte i slidan
  • Pemmel
    Ethi skrev 2010-12-12 19:28:20 följande:
    Fast snippa är ju inte ett samlingsnamn för hela det kvinnliga könsorganet. Varken livmoder, äggledare eller äggstockar inbegrips i det.

Slida är slida, en specifik kroppsdel och detalj i det kvinnliga könsorganet - inte ett samlingsnamn. Det är stor skillnad på att torka slidan och att torka snippan!
    Här är det inte så när man pratar med barn och det fungerar fint.
  • Ethi
    Pemmel skrev 2010-12-12 19:36:56 följande:
    Här är det inte så när man pratar med barn och det fungerar fint.
    Fast det är ju för att ni då lär barnen fel... Om jag bestämde mig för att kalla Europa för bara Sverige (och att det underförstått då skulle inbegripa hela Europa) när jag pratade med mina barn, så skulle det ju fungera bra. De skulle förstå vad jag pratade om och tro att det helt enkelt är så att Sverige består av alla länderna i hela Europa. Vi skulle kunna prata om att man åker inom Sverige när man åker på semester till Grekland - för dem vore det inte konstigt!

Men, det skulle ju bli lite småsvårt när barnet sen kom och berättade på förskolan eller skolan att de varit i södra Sverige på semester - i Grekland... Och ännu svårare när kompisarna berättade att jaha, fast de hade varit i södra tjottahejti på semester -  i Grekland.

Ord är viktiga. Slida är ett rent anatomiskt ord för en specifik liten del av det kvinnliga könsorganet. Precis som Sverige är ett specifikt litet land av Europa.
  • MammaPlutt
    Leyhla skrev 2010-12-12 08:57:09 följande:
    Vi säker kissen. Funkar bäst. Blev så naturligt i början. Rumpan och kissen. För mer än så behöver hon inte veta nu om "där nere"
    Snippan tycker jag inte om......Får se vad som känns bäst för oss när hon blir större...
    Samma här :)
  • Pemmel
    Ethi skrev 2010-12-12 19:44:33 följande:
    Fast det är ju för att ni då lär barnen fel... Om jag bestämde mig för att kalla Europa för bara Sverige (och att det underförstått då skulle inbegripa hela Europa) när jag pratade med mina barn, så skulle det ju fungera bra. De skulle förstå vad jag pratade om och tro att det helt enkelt är så att Sverige består av alla länderna i hela Europa. Vi skulle kunna prata om att man åker inom Sverige när man åker på semester till Grekland - för dem vore det inte konstigt!

Men, det skulle ju bli lite småsvårt när barnet sen kom och berättade på förskolan eller skolan att de varit i södra Sverige på semester - i Grekland... Och ännu svårare när kompisarna berättade att jaha, fast de hade varit i södra tjottahejti på semester -  i Grekland.

Ord är viktiga. Slida är ett rent anatomiskt ord för en specifik liten del av det kvinnliga könsorganet. Precis som Sverige är ett specifikt litet land av Europa.
    Hon lär sig nog, precis som jag gjort, vad slida egentligen betyder tids nog. Jag har aldrig upplevt någon förvirring där i alla fall.
    Klart att ord är viktiga, men också att man är bekväm med dem och det är inte jag med snippa. Alltså har jag valt att behålla det ordet som användes för hela könsorganet hemma hos mig när jag var liten. Det viktigaste som jag ser det är att hon har ett ord för sitt kön som hon kan använda och är bekväm med. Om någon inte förstår vilken region av kroppen hon talar om när hon använder ordet slida så blir jag mycket förvånad. Särskilt specifik med ordet snippa kan man inte vara heller utan måste ändå peka eller förklara närmare var och hur det känns.
    Alltså fortsätter vi säga slida här.
  • Zäta

Pojkar har snopp och flickor har kisselisor :P

• Flickanx2

Snippa. Förr sa jag framstjärt men nu finns ju ett ord som är vedertaget...så det är vad jag använder:)

128
  • La Lola
    Zäta skrev 2010-12-12 19:51:22 följande:
    Pojkar har snopp och flickor har kisselisor :P
    Kisselisor? Foten i munnen
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Pojkar har snopp, flickor har ..?