Ethi skrev 2010-12-12 19:44:33 följande:
Fast det är ju för att ni då lär barnen fel... Om jag bestämde mig för att kalla Europa för bara Sverige (och att det underförstått då skulle inbegripa hela Europa) när jag pratade med mina barn, så skulle det ju fungera bra. De skulle förstå vad jag pratade om och tro att det helt enkelt är så att Sverige består av alla länderna i hela Europa. Vi skulle kunna prata om att man åker inom Sverige när man åker på semester till Grekland - för dem vore det inte konstigt!
Men, det skulle ju bli lite småsvårt när barnet sen kom och berättade på förskolan eller skolan att de varit i södra Sverige på semester - i Grekland... Och ännu svårare när kompisarna berättade att jaha, fast de hade varit i södra tjottahejti på semester - i Grekland.
Ord är viktiga. Slida är ett rent anatomiskt ord för en specifik liten del av det kvinnliga könsorganet. Precis som Sverige är ett specifikt litet land av Europa.
Hon lär sig nog, precis som jag gjort, vad slida egentligen betyder tids nog. Jag har aldrig upplevt någon förvirring där i alla fall.
Klart att ord är viktiga, men också att man är bekväm med dem och det är inte jag med snippa. Alltså har jag valt att behålla det ordet som användes för hela könsorganet hemma hos mig när jag var liten. Det viktigaste som jag ser det är att hon har ett ord för sitt kön som hon kan använda och är bekväm med. Om någon inte förstår vilken region av kroppen hon talar om när hon använder ordet slida så blir jag mycket förvånad. Särskilt specifik med ordet snippa kan man inte vara heller utan måste ändå peka eller förklara närmare var och hur det känns.
Alltså fortsätter vi säga slida här.