• The Morticia

Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)

Ponera att det finns ett par som har en seriös relation. Ponera att kvinnan hävdar att hon använder p-piller och om hon ändå skulle råka bli gravid så skulle hon göra abort. Mannen litar på att hon talar sanning och använder inte kondom när de har sex.

Så tar det slut mellan dem och det visar sig att kvinnan ljög om sina p-piller. Hon tog inga och nu är hon gravid och vill inte göra abort. Hon hade avsiktligt lurat honom för att bli gravid.

Vem bär den största skulden?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)
  • jådåsåatt

Kvinnan är den som gjort fel. Däremot har båda ett lika stort ansvar för barnet och det finns inget som ursäktar om pappan inte är en närvarande förälder.

• M2003

På henne tycker jag....hon har ju ljugit, det gör man inte i en seriös relation.
    Pappan kan ju känna sig lurad, men är det så att han vill ha sex så får han också ta risken att det kan bli barn!
    Trist situation för alla!
    Hoppas bara att barnet slipper hamna i en förljugen relation med mygel och problem. Korkad kvinna! varför göra en man som inte vill bli pappa till pappa - det är ju som bäddat för problem för de nästkommande 20 åren minst!

• Liniz77

Att föra sin partner bakom ljuset på det viset gör att hon bär skulden. Han litade på vad hon sa o det ska man kunna i en relation om hon varit ärlig hade det förmodligen inte blivit ngt barn då hade han skyddat sig. Känns lite fulspelat faktiskt... Inget barn skall behöver bli till under sådana omständigheter. Nej, usch dålig karma det där!

• Embla

Största skulden till vad då? Att det blir barn?

Att det ska vara så svårt att förstå att:

1: Det behövs två för att det ska bli barn
    2:Har man sex kan det bli barn, inget preventivmedel/metod är 100% säkert.

Naturligtvis var det väldigt fel av kvinnan att ljuga. Väldigt fel. MEN mannen är (förhoppningsvis) en vuxen, normalbegåvad  människa som vet att det kan bli barn trots skydd. Vill man därför inte bli förälder, låter man bli att ha sex. Jag förstår om han känner sig sviken och lurad, men han har lika mycket ansvar för barnet som kvinnan.

Varför är det så många som tycker att det är deras rättighet att ha sex, men som sedan vägrar ta konsekvenserna av denna handling? En man borde tänka till en extra gång eftersom han juridiskt sett inte har någon som helst bestämmanderätt över barnet så länge det är ofött. En kvinna har trots allt fler alternativ.

• Desiree1988

Mannen bär lika mycket ansvar för situationen som uppkommit MEN kvinnan bär skulden, mannen ska inte behöva tvivla på kvinnan!

• Loriyana

BÅDA. Man bör inte ha sex överhuvudtaget om man inte är beredd på att ett barn kan bli resultatet av det. Däremot så tycker jag det är jäkligt fult av henne att ljuga. MEN en man måste vara medveten om att han riskerar att göra kvinnan med barn om han har sex med henne. Vill han absolut inte ha barn så borde han använda kondom, steralisera sig eller utöva andra former av sex som inte innebär risk för barn (petting eller oralsex tex)

• The Morticia
    Embla skrev 2010-11-29 18:41:23 följande:
    Största skulden till vad då? Att det blir barn?

Att det ska vara så svårt att förstå att:

1: Det behövs två för att det ska bli barn
    2:Har man sex kan det bli barn, inget preventivmedel/metod är 100% säkert.

Naturligtvis var det väldigt fel av kvinnan att ljuga. Väldigt fel. MEN mannen är (förhoppningsvis) en vuxen, normalbegåvad  människa som vet att det kan bli barn trots skydd. Vill man därför inte bli förälder, låter man bli att ha sex. Jag förstår om han känner sig sviken och lurad, men han har lika mycket ansvar för barnet som kvinnan.

Varför är det så många som tycker att det är deras rättighet att ha sex, men som sedan vägrar ta konsekvenserna av denna handling? En man borde tänka till en extra gång eftersom han juridiskt sett inte har någon som helst bestämmanderätt över barnet så länge det är ofött. En kvinna har trots allt fler alternativ.
    Ja, jag kan inte heller hjälpa att tycka det är omåttligt naivt att bra blint lita på någon på det viset. Vill man absolut inte ha barn så gör man ju allt för att det inte ska bli något - rimligen.
  • Desiree1988
    The Morticia skrev 2010-11-29 21:58:07 följande:
    Ja, jag kan inte heller hjälpa att tycka det är omåttligt naivt att bra blint lita på någon på det viset. Vill man absolut inte ha barn så gör man ju allt för att det inte ska bli något - rimligen.
    Men tycker du inte att det skulle kännas lite tråkigt om du åt p-piller och sa det till din man och han ändå har kondom "utifall att du ljuger"?

Jag skulle inte acceptera det i alla fall, vårt förhållande bygger på tillit och om min man inte litat på att jag tog det preventivmedel jag säger mig ta och därför skyddar sig själv också, då hade jag inte velat dela mitt liv med honom längre.
  • Mamma S

Även om det såklart var fel av kvinnan att ljuga, så tycker jag ändå att mannen borde ha sett till att använda kondom om han absolut inte ville ha barn. Klart det är bådas ansvar, men samtidigt kan mannen bara ta ansvar för sin egen del och det gjorde han inte i detta exemplet. Så jag röstade på honom.

• Thaleya

Vore jag man och singel skulle jag inte lita blint på att kvinnan skyddar sig eftersom många kvinnor är riktiga rötägg och luras, och sen så har mannen inget att säga till om när det gäller abort. - Så jaa jag hade garanterat sett till att skydda mig rejält isåfall.

Men har man en seriös relation så bör man ändå kunna lita på sin partner till hundra procent, så då hade jag litat blint på min fru - och det var ju denna situation som kom upp i TS.

Jag som singeltjej och tjej i relation skulle lita blint på att en man inte hade gjort hål i en kondom om han låg med mig. - fick jag reda på att han gjort hål så skulle jag bli fly jävla förbannad.'

Tycker inte att det är naivt av mig alls, jag ligger aldrig med män jag inte känner väl, inte som singel heller. Så att lita på vänenr tycker jag inte är korkat alls, sen även om abort vore jobbigt så har jag iaf valet att välja det som sista utväg, vilket männen inte har.

Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)