• The Morticia

Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)

Ponera att det finns ett par som har en seriös relation. Ponera att kvinnan hävdar att hon använder p-piller och om hon ändå skulle råka bli gravid så skulle hon göra abort. Mannen litar på att hon talar sanning och använder inte kondom när de har sex.

Så tar det slut mellan dem och det visar sig att kvinnan ljög om sina p-piller. Hon tog inga och nu är hon gravid och vill inte göra abort. Hon hade avsiktligt lurat honom för att bli gravid.

Vem bär den största skulden?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)
  • The Morticia
    Desiree1988 skrev 2010-11-29 22:06:04 följande:
    Men tycker du inte att det skulle kännas lite tråkigt om du åt p-piller och sa det till din man och han ändå har kondom "utifall att du ljuger"?

Jag skulle inte acceptera det i alla fall, vårt förhållande bygger på tillit och om min man inte litat på att jag tog det preventivmedel jag säger mig ta och därför skyddar sig själv också, då hade jag inte velat dela mitt liv med honom längre.
    Det är lite svårt och luddigt det där och handlar om nyanser.

Om vi nu ska utgå ifrån mig själv som exempel så anses jag nog av de flesta vara en person med hög trovärdighet med tanke på livsstil, yrke, åsikter osv. Det hade sårat mig om min man misstrodde mig. Men sedan finns det faktiskt tjejer som inte är speciellt trovärdiga alls och att då ändå stoppa ballen i en sådan utan skydd känns rätt naivt. Det är ju dock en tolkningsfråga (eller som i mitt fall en; bekräftad fördom).

Dock hade jag inte haft några som helst problem om min gubbe använde kondom med motiveringen att han ville ha det utifall inte p-pillerna skulle funka då de inte är 100% säkra.
  • Tezz i

Kvinnan ljög och gjorde därmet fel. Men pappan kunde faktiskt använt kondom om han verkligen inte ville bli med bran. Så det är bådas fel, båda har ansvar.

• pluvdo

Hon bär den största skulden, men han bär den även till viss del eftersom man aldrig kan förlita sig på att någon annan skall sköta skyddet ifall man själv inte vill ha barn.

• MrM

Att ljuga om en sådan sak är en handling som jag föraktar men samtidigt kommer ingenting att lösas av att lägga skuld på någon. Det enda som leder framåt i det läget är ju att göra det bästa möjliga av situationen och att försöka lära sig något av det hela. Tyvärr tror jag att lärdomen som de flesta drar är att man inte kan lita på någon annan, vilket är olyckligt.

Mvh

• FannyGioia
    jådåsåatt skrev 2010-11-29 14:33:31 följande:
    Kvinnan är den som gjort fel. Däremot har båda ett lika stort ansvar för barnet och det finns inget som ursäktar om pappan inte är en närvarande förälder.
    Jag säger som du.
  • LivL
    Pentagram skrev 2010-11-29 14:19:06 följande:
    Jag tillägger att jag förväntar mig att fadern tar sitt föräldraansvar oavsett om modern ljugit för honom. BARNET har inte begått något fel.
    Man kan inte tvinga på någon ett barn. Om barnet mår dåligt under uppväxten pga avsaknaden av pappa så är det mammans fel. Hon kan gott förklara att hon skaffat barnet mot "pappans" vilja. Fast det mår barnet knappast bättre av.
  • Pentagram
    LivL skrev 2010-11-30 12:54:11 följande:
    Man kan inte tvinga på någon ett barn. Om barnet mår dåligt under uppväxten pga avsaknaden av pappa så är det mammans fel. Hon kan gott förklara att hon skaffat barnet mot "pappans" vilja. Fast det mår barnet knappast bättre av.
    Det är naturen som tvingar på folk barn...som ett resultat av att de har sex. Samhället ser till att föräldrarna åtminstone tar ett ekonomiskt ansvar för sina barn.

Att säga "Jag blev pappa mot min vilja" är lika meningsfullt som att säga "Jag ramlade till marken mot min vilja när jag hoppade från taket". Det är bara att gilla läget.
  • yodi

det är aldrig snällt att luras, så kvinnan har gjort kopiöst fel
    men samtidigt så kan jag tycka att det är lite fel av killen att lägga allt ansvar på kvinnan vad det gäller p medel och abort.

vill han verkligen inte bli pappa så skadar det aldrig att båda använder sig av något p medel

• yodi

man är väl olika men om min sambo kom till mig och sa att han litade på att jag åt p-piller men att han ändå ville ha kondom för att han verkligen inte ville bli pappa (eller i vårat fall fler barn)

så hade jag sett det som något positivt, ingen p medel metod är helt säker, och jag kör hellre med dubbla p medel än jag gör en abort.

Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)