• Anonym (Dotter)

Rättvis fördelning av julklappar/pengar?

Är uppväxt i en familj där min syster alltid har fått mer än mig - både i kärlek och pengar, Speciellt av min mamma.
    Min syster har ingen familj - men det har jag.
    Nu sa min mamma häromdagen att jag + min familj kommer få julklappar för X antal kronor...  ( tex 1000 kr/4 dvs 250 kr var.)
    Men min syster får då samma summa själv... dvs 1000 kr själv.

Tycker ni att det är rättvist? Skulle vara intressant att höra hur ni tänker ang detta...

• Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?
  • Tirem

Det beror på hur man ser det...

Hon väljer att ge sina barn 1000 kr var i Julklappspengar!
    Det är upp till varje barn att välja hur man fördelar dem

Hon väljer att ge den ena dottern 1000 kr och den andra 4000.

Vad är rättvist och vad är inte?!

• h8him

Skulle det kännas bättre om du fick för samma summa sim dub sysrer och din familj inte fick någonting? Varför ska du och din familj få för en större summa än dn syster?

• tantgredelin01

Det är kanske inte rättvist, men livet är ju inte alltid det. Din mammas pengar kan du ju inte ha några krav på, hon köper väl det hon vill köpa, till den hon vill köpa det åt.

En gåva är en gåva, och det kan man aldrig ha några krav på som mottagare.....

Men som sagt - som svar på din fråga: Nej, det är inte särskilt rättvist faktiskt. 

• Fyrbarnsmorsa

Hade det varit jag hade jag isåfall gett döttrarna 1000 kr var och sagt till dig att du får välja själv hur du vill fördela dina pengar.

• vivianne

Visst får man ge hur mycket eller lite till vem man vill men sådär hade jag personligen aldrig gjort!

Dina barn är ju inte en del av dig utan helt nya familjemedlemmar.

Vad din syster fått/inte fått när ni växte upp tycker jag inte är så viktigt. Är hon däremot ofrivilligt barnlös kanske din mamma överkompenserar så att hon inte ska känna sig utanför när du kommer med dina härliga ungar som får all uppmärksamhet... (ren spekulation såklart)

• Anonym (?)

Knepigt resonemang av din mor. Hur kan fyra personer bli 1?

Rättvist skulle väl vara att du och din syster fick för lika mycket.

Din familj ar ju tre egna personer med ett eget värde och bör ju få presenter efter vilka de är?

Här får jag och min syster för ungefär samma och våra respektive får något symboliskt ex en triss. Barnen får för ungefär lika summor oavsett om det var mina eller syrrans barn eller om det bara var en av oss som hade barn.

• Anonym (Dotter)

Min syster har inga barn och vill inte ha.. Hon har en pojkvän och jag vet inte om mamma köper något till honom.

Jag kan känna att jag har saker så jag klarar mig, min man vill inte ha julklappar alls men mina/våra barn är ju ändå hennes barnbarn... Hela min famil består ju av egna individer om man så säger.

Min mamma får ju göra som hon vill med sina pengar, det är bara intressant att höras andras åsikter ang detta. För jag är uppväxt i skuggan av min syster och har alltid fått mindre än henne. Men det är ju hennes val..Min mammas val alltså..

• Jesper f

Hade det vart jag, hade jag gett dig och din syster samma summa, exempelvis en 1000:- var, och sen köpt något symboliskt till övriga. Det skulle jag anse vara det mest rättvisa. Det där med att dra in män, barn, gud och hans moster, DET är specifikt en orsak till orättvisor. Att du skaffat barn, men inte din syster, är inget som din mor i överhuvudtaget behöver ta hänsyn till, anser jag. Rättvisan i det här fallet står mellan dig och din syster. Jag tolkar det snarare som du tycker att nu är det dags att få mer, för det som du upplever att du inte fick i din barndom?

• Anonym

Ja jag skulle också uppleva det som orättvist- hade jag varit din mamma hade jag gett dig och din syster samma summa/presenter av motsvarande värde och sedan gett barnbarnen något litet var.allternativt gjort som min farmor och farfar alltid gjort gett en summa till varje familjemedlem och sedan låtit varje ffamilj avgöra hur de vill göra med pengarna, i min famlij resulterar det i att min barnlösa bror får tex 500 kr, jag och min man och våra 3 barn får 2500kr ,min kusin med man 1000kr och hans syster med man  och 2 barn får alltså 2000 kr- ja vår famlij får fn mest men varje individ får lika mycket!
    Om vi så väljer att lägga hela summan på något som gynnar hela familjen tex som att lägga dem på en nytvättmaskin (räcker ju inte men ni förstår vad jag menar) eller dela ut dem mellan familjemedlemmarna ja det är något varje familj får bestämma själva.

JAG upplevde inte farmor och farfar som orättvisa när det var min kusin som fick mest (mina barn är små hennes tonåringar) och jag tror inte att hon upplever det orättvist idag!

• Anonym (Lisa)

Det beror ju på vem som är mottagare? Är det du och din syster = rättvist. Är det pengar till barnbarnen = orättvist.

Jag är i din situation, fast tvärtom. Min syster har ett gäng ungar, och det har inte jag. Alla jular ger vi presenter till barnen i famlijen = min systers barn vältrar sig i julklappar.

Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?