iolanthe skrev 2010-12-07 08:42:30 följande:
Jag tycker alla i en familj ska ha rätt att behandlas lika av sina föräldrar/far- och morföräldrar. Och ja, det innebär att jag tycker att alla barnbarn ska få ungefär lika dyra julklappar oberoende av om dom är ensambarn eller har 10 syskon.
Är det lika okej att man gör såhär med födelsedagspresenter också. När kusin A som är ensambarn får han en present för 1000 kr för att han är ensambarn, medan kusin B som har födelsedag följande vecka får en present för 250 kr med motiveringen att han har 3 syskon?
Jag struntar i huruvida min syster får fler och dyrare presenter än mig, jag är vuxen och kan köpa mina egna grejer. Men jag skulle bli fruktansvärt besviken om detta konstiga resonemang skulle drabba mina barn.
Jag anser inte att man har några rättigheter att kräva eller förvänta sig något alls. Inte ens att far/morföräldrar har skyldighet att behandla alla på ett speciellt sätt.
Att alla julklappar skall vara lika dyra är också löjligt resonerat. Min mamma och min svärmor har resonerat som följande, de barn som behöver något mest får det. När vi hade det som tuffast så var det dom som stöttade med de dyrare julklapparna, när någon annat år hade det tufft så var någon annat barnbarn som fick lite extra.
De barnbarnen som hade väldigt förspänt, fick lite mindre (några kusiner till mitt barn är den enda barnbarnen till en mycket tät familj och där trillar det ner dyra saker).
Däremot anser jag att det är väldigt dålig still att basunera ut för hur mycket man köper till de olika barnen. Totalt ointressant,
det hade jag blivit supersur för.
Om mina svärföräldrar hade haft dom kraven på sig, då hade de blivit ruinerade inför varje jul, då de har barnbarn där det skiljer 15 år mellan den yngsta och den äldsta och att de dessutom har 12 barnbarn att ta hänsyn till, sedan är de omgifta så totalt finns det nog nästan 20 barnbarn totalt, alltså 20 barnbarn hos svärfar och hans fru (och de har inte stora pensioner) och 20 barnbarn på andra sidan där pensionerna är små.