• Anonym (Dotter)

Rättvis fördelning av julklappar/pengar?

Är uppväxt i en familj där min syster alltid har fått mer än mig - både i kärlek och pengar, Speciellt av min mamma.
    Min syster har ingen familj - men det har jag.
    Nu sa min mamma häromdagen att jag + min familj kommer få julklappar för X antal kronor...  ( tex 1000 kr/4 dvs 250 kr var.)
    Men min syster får då samma summa själv... dvs 1000 kr själv.

Tycker ni att det är rättvist? Skulle vara intressant att höra hur ni tänker ang detta...

• Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?
  • Anonym (Dotter)
    straw2008 skrev 2010-12-07 09:05:43 följande:
    TS jag förstår dig, har alltid haft det exakt likadant!

O till alla er som skriver att "jag skulle inte bry mig" "sluta räkna kronor" "världen är orättvis" osv så kan jag bara säga att om man är den som ALLTID fått minst så är inte det resonemanget så kul, speciellt inte om det är föräldrarna som särbehandlar.

Antar att ni som skriver detta faktiskt alltid är den som fått mest.
    Håller med.. speciellt sista meningen!
  • sextiotalist
    Anonym (Dotter) skrev 2010-12-07 11:57:02 följande:
    Håller med.. speciellt sista meningen!
    Nej. under min uppväxt så var mina kusiner, på båda hållen, under många år favoriserade, så vi har varit de barnen som fått minst, men vi fixade det, inga sura miner.
    Det roliga i det hela är att mina kusiner har fått höra att vi fått mest, av sina föräldrar, mina föräldrar har aldrig pratat om det, inte diskuterat detta, utan det är vad vi har sett när vi firat jul med speciellt farmor och farfar. De åren vi firade ihop med våra kusiner och farmor och farfar, så var hade de högar av julklappar, jag och mina syskon fick ett varsitt.
    Men ändå, jag struntade i det då (och även sedan).

När vi firar ihop med min syster, så böljar det av paket runt deras barn, deras farmor ger massor och dessutom massor av pengar, det året vårt barn fick en dyrare, så gick ena kusiner och grät och tyckte det var orättvist (fast han fått dubbelt så mycket än vårt barn), är vårt barn ledsen, bitter eller avundsjuk. Nej.
    Vi har lärt vår son att man värderas inte i presenter eller julklappar. Vi köper det vi tycker är bra och kanske nödvändigt. Med andra ord så har vårt barns självkänsla inte hängt på antalet presenter (hade inte svärmor varit, så hade det troligen varit ännu magrare)

Mina kusiner och vi har jättebra kontakt, trots den orättvisa behandlingen under uppväxten.

Så vi har ofta varit de kusinerna som dragit det kortaste strået (inte ens vårt farsarv fick vi, för det hade min farmor gett bort till min faster, inget som vi kunde göra något åt)
  • Anonym (Dotter)

Läs gärna igenom tråden INNAN ni svarar...  Det handlar om så mkt mer än pengar!

• HarperSeven

Vad är mest rättvist?

1) 1000 kr till systern och 1000 kr till ts, ts man och deras två barn

2) 400 kr til systern och 1600 kr till ts, ts man och deras två barn

Jag skulle personligen ha svårt med alternativ nummer två. Då har jag också en barnlös syster. Själv är jag gift och har ett barn. Jag unnar min syster att få julklappar för samma summa som jag och min familj får tillsammans.

• Anonym (Dotter)

Ang vad jag köper till min mamma så köper jag det som önskar sig och inte bara "krafs" som ungarna har gjort på dagis...
    Jag köper kanske för 1000-1500 kr och min syster kanske för 200 kr...

Men åter igen.. det är inte pengarna det handlar om "egentligen"... Det är så mkt mer!

• Anonym (Dotter)
    pussgurkan86 skrev 2010-12-07 11:21:25 följande:
    ja jag tycker det är rättvist, du har ju familj och du kan väl inte begära att dina föräldrar ska lägga ut 1000 kr till alla dina familjemedlemmar??

du får 1000 kr och din syster får 1000 kr.
    Jag begär eller önskar inte att jag/vi ska få 4000 kr. Jag har tom sagt att jag o maken inte vill ha något...
     Åter igen.. det handlar om så mkt mer än bara pengar.

Vad min mamma vill göra med sina pengar är upp till henne och hennes samvete. Jag vet bara att jag aldrig någonsin kommer att behandla mina barn som min mamma har gjort med oss syskon..
  • Anonym (Dotter)
    Putte11 skrev 2010-12-07 11:28:11 följande:
    Först och främst - helt ok att spekulera på!

Jag är helt medveten om att det är jätteklurigt och jag kan nog verka väl krass, men jag tycker verkligen inte man ska vare sig kräva (eller ens uttrycka en önskan) om gåvor man får och jag tycker verkligen att man faktiskt i alla lägen måste anpassa sig efter sina förutsättningar. Hade jag haft barn och någon hade sagt till mig att de tyvärr inte har råd att ge lika mycket som jag kan ge till deras barn, så hade jag gjort allt jag kunnat för att stötta dem i sitt beslut att inte äventyra sin ekonomi genom att ge så mycket.
    En liten fråga bara...

Man ska inte lägga värdering i gåvor - sant..
    Men lek med denna tanken att du fick en cd i julklapp och ditt syskon fick en stereo... Hur skulle du tänka då?
  • Anonym
    iolanthe skrev 2010-12-07 08:42:30 följande:
    Jag tycker alla i en familj ska ha rätt att behandlas lika av sina föräldrar/far- och morföräldrar. Och ja, det innebär att jag tycker att alla barnbarn ska få ungefär lika dyra julklappar oberoende av om dom är ensambarn eller har 10 syskon.

Är det lika okej att man gör såhär med födelsedagspresenter också. När kusin A som är ensambarn får han en present för 1000 kr för att han är ensambarn, medan kusin B som har födelsedag följande vecka får en present för 250 kr med motiveringen att han har 3 syskon?

Jag struntar i huruvida min syster får fler och dyrare presenter än mig, jag är vuxen och kan köpa mina egna grejer. Men jag skulle bli fruktansvärt besviken om detta konstiga resonemang skulle drabba mina barn.
    Eller hur. Det är faktiskt skitknäppt. Alla barnbarn ska såklart få presenter för ungefär lika mycket beroende på ålder etc oavsett om de har syskon eller inte. Naturligtvis innebär det att en familj med fler barn får mer som familjeenhet men det är ju varken konstigt eller orättvist.
  • sextiotalist
    Anonym (Dotter) skrev 2010-12-07 12:14:18 följande:
    En liten fråga bara...

Man ska inte lägga värdering i gåvor - sant..
    Men lek med denna tanken att du fick en cd i julklapp och ditt syskon fick en stereo... Hur skulle du tänka då?
    Att jag hade möjlighet att köpa stereo själv och mitt syskon inte. Skämt åsido, nu kanske det inte varit så stora skillnader, men det har varit skillnader vissa år.
    Nu har det inte varit ensidigt som i TS fall och jag tror problematiken är av ett helt annat slag, än en gång, jag tycker det största felet TS mamma gjorde, det var att basunera ut detta. Det är egentligen ganska ointressant vad presenten kostar egentligen, utan det är ju trots allt tanken (OK floskler jag vet Flört).

Egentlgen tror jag TS inte ens hade reflekterat över vad hennes syster hade fått, såvida det inte, som nu, slängs mitt framför näsan på henne. Om jag förstått rätt, så är TS helg nöjd att hennes barn får julklappar från mormor och morfar, men varför skall (ursäkta uttrycket) kärringen basunera ut det på det sättet?
  • Lenora
    sextiotalist skrev 2010-12-07 12:26:43 följande:
    Egentlgen tror jag TS inte ens hade reflekterat över vad hennes syster hade fått, såvida det inte, som nu, slängs mitt framför näsan på henne. Om jag förstått rätt, så är TS helg nöjd att hennes barn får julklappar från mormor och morfar, men varför skall (ursäkta uttrycket) kärringen basunera ut det på det sättet?
    Det är precis det jag reagerar på också.
Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?