Anonym (Dotter) skrev 2010-12-07 11:57:02 följande:
Håller med.. speciellt sista meningen!
Nej. under min uppväxt så var mina kusiner, på båda hållen, under många år favoriserade, så vi har varit de barnen som fått minst, men vi fixade det, inga sura miner.
Det roliga i det hela är att mina kusiner har fått höra att vi fått mest, av sina föräldrar, mina föräldrar har aldrig pratat om det, inte diskuterat detta, utan det är vad vi har sett när vi firat jul med speciellt farmor och farfar. De åren vi firade ihop med våra kusiner och farmor och farfar, så var hade de högar av julklappar, jag och mina syskon fick ett varsitt.
Men ändå, jag struntade i det då (och även sedan).
När vi firar ihop med min syster, så böljar det av paket runt deras barn, deras farmor ger massor och dessutom massor av pengar, det året vårt barn fick en dyrare, så gick ena kusiner och grät och tyckte det var orättvist (fast han fått dubbelt så mycket än vårt barn), är vårt barn ledsen, bitter eller avundsjuk. Nej.
Vi har lärt vår son att man värderas inte i presenter eller julklappar. Vi köper det vi tycker är bra och kanske nödvändigt. Med andra ord så har vårt barns självkänsla inte hängt på antalet presenter (hade inte svärmor varit, så hade det troligen varit ännu magrare)
Mina kusiner och vi har jättebra kontakt, trots den orättvisa behandlingen under uppväxten.
Så vi har ofta varit de kusinerna som dragit det kortaste strået (inte ens vårt farsarv fick vi, för det hade min farmor gett bort till min faster, inget som vi kunde göra något åt)