• Anonym (Dotter)

Rättvis fördelning av julklappar/pengar?

Är uppväxt i en familj där min syster alltid har fått mer än mig - både i kärlek och pengar, Speciellt av min mamma.
    Min syster har ingen familj - men det har jag.
    Nu sa min mamma häromdagen att jag + min familj kommer få julklappar för X antal kronor...  ( tex 1000 kr/4 dvs 250 kr var.)
    Men min syster får då samma summa själv... dvs 1000 kr själv.

Tycker ni att det är rättvist? Skulle vara intressant att höra hur ni tänker ang detta...

• Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?
  • Anonym (Familj?)
    Putte11 skrev 2010-12-07 10:19:53 följande:
    Jag tycker iaf på allvar att det är girigt att diskutera storleken på de gåvor man får.

Jag "går back" en massa tusen på att ge framförallt mina syskonbarn en massa julklappar och födelsedagspresenter och jag håller inte med om att det är något hemskt med det, för - det ÄR kul!
    Det är så kul att man som mamma kan räkna med att dottern också bara kommer att tycka att det är kul, alltså?
  • Anna Paulita
    Anonym skrev 2010-12-07 09:46:01 följande:
    Men allvarligt? Ska man bädda in ts i bomull för att hon känner att hon vill att hennes familj ska få mer i julklapp än hennes syster? Världen är inte rättvis, föräldrarna har säkert en anledning till varför de fördelar julklappar som de gör. Alternativet kanske är att ts ber dem ge henne en julklapp av samma värde som systern och att de struntar i att ge barnbarn och ts make något? Varför inte hitta lösningar istället för att rättfärdiga att man har rätt att bli besviken på julklappar? Det är trist om julklapparna är det enda viktiga på julen tycker jag.
    Inte alls, men att världen inte är rättvis och att detta inte är rättvist mot TS är knappast något hon inte är medveten om. Kommentarer som sådana känns mest som något man slänger ur sig när man vill skriva någon på näsan men egentligen inte har något riktigt bra att skriva.
  • Putte11
    Anonym (Familj?) skrev 2010-12-07 10:24:04 följande:
    Det är så kul att man som mamma kan räkna med att dottern också bara kommer att tycka att det är kul, alltså?
    Jag tror inte dottern sitter och jämför era totala julklappsinköp. Däremot sitter hon säkert och jämför t ex med eventuella kusiner etc., men om det är olika julklappsmängder där, så får man faktiskt förklara att man inte kan få exakt lika mycket. I övrigt gäller att om du inte har råd eller vill köpa så mycket julklappar som du gör till övriga familjer, så kan du ju faktiskt skära ner lite och köpa billigare julklappar till dem? Lika lite som jag vill klandra TS mamma skulle jag klandra dig i det fallet.
  • Anonym (Familj?)
    Putte11 skrev 2010-12-07 10:36:11 följande:
    Jag tror inte dottern sitter och jämför era totala julklappsinköp. Däremot sitter hon säkert och jämför t ex med eventuella kusiner etc., men om det är olika julklappsmängder där, så får man faktiskt förklara att man inte kan få exakt lika mycket. I övrigt gäller att om du inte har råd eller vill köpa så mycket julklappar som du gör till övriga familjer, så kan du ju faktiskt skära ner lite och köpa billigare julklappar till dem? Lika lite som jag vill klandra TS mamma skulle jag klandra dig i det fallet.
    Jomen visst! Jag tänker bara att OM (det var bara en fråga från början) det är så att båda döttrarna ger mamma för tusen förstår jag att mamman vill ge tillbaka för lika mycket. Dels för att det inte (alltid ) är kul att ge familj 1 för så mycket mer än man får, men också för att familj 2 (systern) inte ska behöva få för mindre än hon gett.

Det är ju lätt att tycka att det i så fall är systern som "gör fel" och borde ge för mindre, men man kan ju förstå henne med. Om TS ger en sak för tusen vill kanske hon stå där med en elvissp, typ.

Vad jag egentligen menar är att det är så svårt med julklappar och rättvisa, skitsvårt faktiskt. Man kan se det från så många olika håll och vad som är "rättvist" är nästan omöjligt att avgöra ibland.

Kanske var det därför mamman pratade med TS, för att förklara varför hon får mindre än systern. Att mamman tänkt "familjevis"?

Ber om ursäkt om inlägget verkar spekulativt. Jag ville bara visa hur många olika sätt man kan se det hela på.
  • iolanthe
    Putte11 skrev 2010-12-07 10:36:11 följande:
    Självklart kan man inte få för lika mycket som alla sina släktingar, det är ju väldigt olika från familj till familj. Men åtminstone jag skulle inte vilja förklara för mina barn varför mormor och morfar köper mycket dyrare presenter till deras kusiner. Tack och lov kommer jag aldrig att få det problemet heller då mina föräldrar aldrig skulle få för sig att göra så.
  • sextiotalist
    iolanthe skrev 2010-12-07 09:08:30 följande:
    Men då jämnar det ju ut sig i längden i alla fall, det är ju skillnad om det handlar om att det alltid är samma familj som får mer. Jag är inte uppväxt i en familj där någon av oss syskon behövt ekonomisk hjälp, men självklart tycker jag att man som föräldrar hjälper sina vuxna barn i såna fall. Men som sagt, jag tycker ändå att det på nåt sätt borde jämna ut sig i längden.

Och helt ärligt, har man 20 barnbarn att handla åt tror jag inte det är nåt som begär julklappar. Men det betyder ju inte att det är rätt att ge dyra julklappar åt 2 barn och strunta i dom andra 18.
    Fast så har det nog varit ibland, mitt barn har fått en del dyra julklappar och något år varit den enda. Inget som vi har bett om eller valt. Nu firar vi inte jul med dom, så det är inget som basuneras ut.
    Men det har helt enkelt varit av den enkla anledningen att hon har ansett att just där behöver en insats.
  • pussgurkan86

ja jag tycker det är rättvist, du har ju familj och du kan väl inte begära att dina föräldrar ska lägga ut 1000 kr till alla dina familjemedlemmar??

du får 1000 kr och din syster får 1000 kr.

• Putte11
    Anonym (Familj?) skrev 2010-12-07 10:42:52 följande:
    Jomen visst! Jag tänker bara att OM (det var bara en fråga från början) det är så att båda döttrarna ger mamma för tusen förstår jag att mamman vill ge tillbaka för lika mycket. Dels för att det inte (alltid ) är kul att ge familj 1 för så mycket mer än man får, men också för att familj 2 (systern) inte ska behöva få för mindre än hon gett.

Det är ju lätt att tycka att det i så fall är systern som "gör fel" och borde ge för mindre, men man kan ju förstå henne med. Om TS ger en sak för tusen vill kanske hon stå där med en elvissp, typ.

Vad jag egentligen menar är att det är så svårt med julklappar och rättvisa, skitsvårt faktiskt. Man kan se det från så många olika håll och vad som är "rättvist" är nästan omöjligt att avgöra ibland.

Kanske var det därför mamman pratade med TS, för att förklara varför hon får mindre än systern. Att mamman tänkt "familjevis"?

Ber om ursäkt om inlägget verkar spekulativt. Jag ville bara visa hur många olika sätt man kan se det hela på.
    Först och främst - helt ok att spekulera på!

Jag är helt medveten om att det är jätteklurigt och jag kan nog verka väl krass, men jag tycker verkligen inte man ska vare sig kräva (eller ens uttrycka en önskan) om gåvor man får och jag tycker verkligen att man faktiskt i alla lägen måste anpassa sig efter sina förutsättningar. Hade jag haft barn och någon hade sagt till mig att de tyvärr inte har råd att ge lika mycket som jag kan ge till deras barn, så hade jag gjort allt jag kunnat för att stötta dem i sitt beslut att inte äventyra sin ekonomi genom att ge så mycket.
  • Putte11
    iolanthe skrev 2010-12-07 10:47:16 följande:
    Självklart kan man inte få för lika mycket som alla sina släktingar, det är ju väldigt olika från familj till familj. Men åtminstone jag skulle inte vilja förklara för mina barn varför mormor och morfar köper mycket dyrare presenter till deras kusiner. Tack och lov kommer jag aldrig att få det problemet heller då mina föräldrar aldrig skulle få för sig att göra så.
    Fast här handlade det ju inte om att olika kusiner fick olika mycket, då det ju vad jag förstod inte fanns några kusiner till TS barn? Jag håller med om att problematiken blir större om det är mellan barnbarnen och om det är jätteskillnad, men här handlade det ju mer om att TS får stå tillbaka lite för att även barnen ska få julklappar och jag kan inte se någon jättefara i det.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym skrev 2010-12-07 07:58:01 följande:
    Fast ungefär så gör jag. Ett barn får en t-shirt, det andra en garderob, om de behöver, en annan gång får det andra barnet en massa osv, tycker det är sunt. Man får det man behöver vid tillfället, den andra får något kul med, men mindre, om den inte behöver.
    Vid födelsedagar får båda något, men den som fyller om mer.
    Jag tycker du ska omvärdera o släppa detta. Som sagt, bli vuxen.

Är nog mer vuxen än vad du tror..
     Om det bara hade varit så "ibland" så hade jag inte tagit upp det överhuvudtaget, men det har varit så under hela uppväxten och även nu i vuxen ålder.

Du vet inte hur det ligger till så du har heller ingen rätt att döma mig .. Walk a mile in my shoe...

Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?