Putte11 skrev 2010-12-07 10:36:11 följande:
Jag tror inte dottern sitter och jämför era totala julklappsinköp. Däremot sitter hon säkert och jämför t ex med eventuella kusiner etc., men om det är olika julklappsmängder där, så får man faktiskt förklara att man inte kan få exakt lika mycket. I övrigt gäller att om du inte har råd eller vill köpa så mycket julklappar som du gör till övriga familjer, så kan du ju faktiskt skära ner lite och köpa billigare julklappar till dem? Lika lite som jag vill klandra TS mamma skulle jag klandra dig i det fallet.
Jomen visst! Jag tänker bara att OM (det var bara en fråga från början) det är så att båda döttrarna ger mamma för tusen förstår jag att mamman vill ge tillbaka för lika mycket. Dels för att det inte (alltid

) är kul att ge familj 1 för så mycket mer än man får, men också för att familj 2 (systern) inte ska behöva få för mindre än hon gett.
Det är ju lätt att tycka att det i så fall är systern som "gör fel" och borde ge för mindre, men man kan ju förstå henne med. Om TS ger en sak för tusen vill kanske hon stå där med en elvissp, typ.
Vad jag egentligen menar är att det är så svårt med julklappar och rättvisa, skitsvårt faktiskt. Man kan se det från så många olika håll och vad som är "rättvist" är nästan omöjligt att avgöra ibland.
Kanske var det därför mamman pratade med TS, för att förklara varför hon får mindre än systern. Att mamman tänkt "familjevis"?
Ber om ursäkt om inlägget verkar spekulativt. Jag ville bara visa hur många olika sätt man kan se det hela på.