• FruHall

Argument för och emot abort.

Håller på med ett skolarbete om abort och behöver då olika argument och synpunkter för eller emot abort. Skriv vad ni tycker =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 21:38
    vore även bra om någon kunde utgå från olika etiska principer när ni skriver era argument =)

• Svar på tråden Argument för och emot abort.
  • Fru Kwasthilda

Jag förmodar att frågeställningen rör rätten fri abort - för och emot - och inte abort per se??

• Selfish Geene
    puss skrev 2011-02-04 19:11:42 följande:
    men spela roll om barnet blivit till genom våldtäkt då ra? får man mörda dom barnen tycker du?
    jajamensan! ;)
    Det är enligt "Anonym(k)" även ok att mörda små oskyldiga barn om man först betalar mellan 5000 och10.000 spänn.

Bristande logik eller bristande moral?  
  • puss

jag fattar verkligen inte hur man kan vara för abort ENBART om man blivit våldtagen?
    det är ju så superkorkat att det inte ens går att vara så dum.

up yours
  • Fru Kwasthilda

Embryo=Foster=Barn? Knappast!

• puss
    Selfish Geene skrev 2011-02-04 19:16:10 följande:
    jajamensan! ;)
    Det är enligt "Anonym(k)" även ok att mörda små oskyldiga barn om man först betalar mellan 5000 och10.000 spänn.

Bristande logik eller bristande moral?  
    bristande verkligighetsförankring.
    up yours
  • VirrigaVerna

Argument mot abort: Man anser att det är ett fullvärdigt liv i och med befruktningen.
    Det är fel att döda.
    Embryo=barn

Argument för abort: Kvinnans väl och ve går före embryots rätt till liv
    Illegala aborter skadar och dödar kvinnor.
    Embryot är inget barn men har potential att utvecklas till ett barn.
    Kvinnans rätt till självbestämmande och rätt till den egna kroppen.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • rimbaud65

Det vanligaste argumentet för att göra abort är att kvinnor skall ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Argumentet är trots frekvensen med vilket det använts faktiskt helt felaktigt, så gäller det att vaska fram hållbara argument mot aborter bör det vara den mest effektiva vägen att gå.

Det är alltså felaktigt eftersom fostret inte är en del av kroppens kropp. Kvinnan har rätt och skall ha rätt att bestämma över sin egen kropp fast inte obegränsat över någon annans kropp. Fostret är nämligen "någons annan kropp". Fostrets celler är till exempel genetiskt distinkta i förhållande till kvinnan, i många fall har fostret en annan blodtyp än kvinnan och eftersom ingen kropp kan leva med flera olika blodgrupper är det uppenbart att fostret faktiskt har sin egen kropp. Det kan också belysas med att fostret självklart kan dö i livmodern men kvinnan kan också dö men fostret kan ändå (möjligtvis, förhoppningsvis) förlösas. Det finns även talande juridisk praxis angående kvinnor som är gravida, till exempel får inte gravida kvinnor som sitter på death row i USA avrättas eftersom fostret inte skall kunna straffas för brott modern har begått. Jag tror det är mer än gångbart att helt enkelt ifrågasätta grundpremissen om att kvinnan har en kropp och självbestämmandet över den.

Andra argument kan vara att ifrågasätta mängden aborter. I Sverige är det ungefär 35000 - 40000 aborter varje år vilket gör det rimligt att utgå ifrån att inte samtliga aborter görs mot bakgrund av extrema skäl (våldtäkt, etc) utan har med mycket stor sannolikhet att göra med planering eller bekvämlighet. "Jag tycker det är fel tillfälle nu. Jag har nyss kommit in på en utbildning och vill gå den." Det argumentet kan anses vara moraliskt oförsvarbart eftersom tillgängligheten av preventivmedel är så stor och att kvinnan kan se til att hon skyddar sig mot oönskade graviditeter. 

Den tredje vägen är att kritiskt granska den abortlagstiftning vi har och till exempel fråga sig. Kan det verkligen vara rimligt att acceptera aborter så sent som i 24 veckan?

se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/  

• rimbaud65

Det vanligaste argumentet för att göra abort är att kvinnor skall ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Argumentet är trots frekvensen med vilket det använts faktiskt helt felaktigt, så gäller det att vaska fram hållbara argument mot aborter bör det vara den mest effektiva vägen att gå. 

Det är alltså felaktigt eftersom fostret inte är en del av kvinnans kropp. Kvinnan har rätt och skall ha rätt att bestämma över sin egen kropp fast inte obegränsat över någon annans kropp. Fostret är nämligen "någons annan kropp". Fostrets celler är till exempel genetiskt distinkta i förhållande till kvinnan, i många fall har fostret en annan blodtyp än kvinnan och eftersom ingen kropp kan leva med flera olika blodgrupper är det uppenbart att fostret faktiskt har sin egen kropp. Det kan också belysas med att fostret självklart kan dö i livmodern men kvinnan kan också dö men fostret kan ändå (möjligtvis, förhoppningsvis) förlösas. Det finns även talande juridisk praxis angående kvinnor som är gravida, till exempel får inte gravida kvinnor som sitter på death row i USA avrättas eftersom fostret inte skall kunna straffas för brott modern har begått. Jag tror det är mer än gångbart att helt enkelt ifrågasätta grundpremissen om att kvinnan har en kropp och självbestämmandet över den.

Andra argument kan vara att ifrågasätta mängden aborter. I Sverige är det ungefär 35000 - 40000 aborter varje år vilket gör det rimligt att utgå ifrån att inte samtliga aborter görs mot bakgrund av extrema skäl (våldtäkt, etc) utan har med mycket stor sannolikhet att göra med planering eller bekvämlighet. "Jag tycker det är fel tillfälle nu. Jag har nyss kommit in på en utbildning och vill gå den." Det argumentet kan anses vara moraliskt oförsvarbart eftersom tillgängligheten av preventivmedel är så stor och att kvinnan kan se til att hon skyddar sig mot oönskade graviditeter. 

Den tredje vägen är att kritiskt granska den abortlagstiftning vi har och till exempel fråga sig. Kan det verkligen vara rimligt att acceptera aborter så sent som i 24 veckan? 

se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/  

• Pentagram

Jag är för abort. Jag anser att kvinnans rätt till kroppslig integritet är starkare än fostrets rätt till liv. Hur befruktningen gått till är irrelevant.

Svar på tråden Argument för och emot abort.