• FruHall

Argument för och emot abort.

Håller på med ett skolarbete om abort och behöver då olika argument och synpunkter för eller emot abort. Skriv vad ni tycker =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 21:38
    vore även bra om någon kunde utgå från olika etiska principer när ni skriver era argument =)

• Svar på tråden Argument för och emot abort.
  • Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-20 19:58:00 följande:
    Kanske inte psykiskt Förvånad
    tycker du inte att det är viktigt att man är mentalt mogen innan man skaffar barn?

(och tror du verkligen att det finns 8-åringar som är fysiskt mogna att bära, föda och ta hand om ett barn?) 
  • Anonym (K)
    Selfish Geene skrev 2011-01-20 20:12:58 följande:
    tycker du inte att det är viktigt att man är mentalt mogen innan man skaffar barn?

(och tror du verkligen att det finns 8-åringar som är fysiskt mogna att bära, föda och ta hand om ett barn?) 
    Man blir nog de.. jag var inte ett dugg mogen för att skaffa barn o aldrig velat haft men är jag var 19 blev jag gravid o tog mitt ansvar för mina handlingar  o var inte ett dugg redo för barn.. Men när jag fick mitt underbara barn så var det han som lärde mig att vara mamma.

Nej, de flesta 8-åriga (som har fått mens o har ägglossning o hela köret) skulle nog inte tänka på barn i förstahand, o jag tror inte många som är så "små" har sex
  • Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-21 07:49:42 följande:
    Man blir nog de.. jag var inte ett dugg mogen för att skaffa barn o aldrig velat haft men är jag var 19 blev jag gravid o tog mitt ansvar för mina handlingar  o var inte ett dugg redo för barn.. Men när jag fick mitt underbara barn så var det han som lärde mig att vara mamma.

Nej, de flesta 8-åriga (som har fått mens o har ägglossning o hela köret) skulle nog inte tänka på barn i förstahand, o jag tror inte många som är så "små" har sex
    Många som har den fysiska mognaden att avla barn kommer inte att "växa med uppgiften" och mogna tillräckligt mycket för att vara lämplig som förälder, trots att de har sexuella behov.

Att vara fysiskt mogen för sex, innebär inte heller att personen är psykiskt mogen att ha sexuella relationer, det verkar du hålla med om (8-åringar är inte psykiskt mogna att ha sex även om de kommit i puberteten).
    Det rimmar dåligt med att du anser det "logiskt" att den som är fysiskt mogen att ha sex också är psykiskt redo att bli förälder.

Det enda som är logiskt i uttalandet att "den som är mogen att ha sex också är mogen att få barn" är att det kommer från en person som är 16 år gammal.

• Anonym (K)

Nu tar vi extrema fall lixom. Du förstår nog vad jag menar. Jag menade mest såna som har sex o ser abort som preventivmedel o säger: nej fan jag är inte redo för att ha barn. O nu menar jag inte 8 råiga utan 16 o uppåt (ungefär) .

En del tonåringar är mer mogna än andra..

• Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-21 08:07:03 följande:
    Nu tar vi extrema fall lixom. Du förstår nog vad jag menar. Jag menade mest såna som har sex o ser abort som preventivmedel o säger: nej fan jag är inte redo för att ha barn. O nu menar jag inte 8 råiga utan 16 o uppåt (ungefär) .

En del tonåringar är mer mogna än andra..
    Jag använder extrema exempel för att poängtera det ologiska i att generalisera på sättet 16-åringen gjorde, vissa mognar när de får barn, andra gör det inte.
    Vissa kommer att älska sin nya situation, trots att den inte var självvald, andra kommer att vantrivas som föräldrar om de tvingas föda ett barn mot sin vilja.

Eftersom du är den som bäst känner dig själv är det rimligt att du också är den som beslutar över sådant som rör din kropp och person, särskilt när det handlar om beslut som kommer att påverka resten av ditt liv.

• Anonym (K)

Va menar du med att man mognar när man får barn?

Jag tycker att man ska ta ansvar för sina handlingar utan att mörda ett oskyldigt litet barn, som om det vore dets fel att det kom till världen.

• Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2011-01-21 08:22:17 följande:

Jag tycker att man ska ta ansvar för sina handlingar utan att mörda ett oskyldigt litet barn, som om det vore dets fel att det kom till världen.
    Och nu menar jag ett friskt barn som en frisk mamma bär och inte blev våldtagen osv :P
  • Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-21 08:22:17 följande:

du verkar tycka att det är ok att "mörda ett oskyldigt litet barn" om fadern är en våldtäktsman?
  • Anonym (K)
    Selfish Geene skrev 2011-01-21 08:24:16 följande:
    du verkar tycka att det är ok att "mörda ett oskyldigt litet barn" om fadern är en våldtäktsman?

Det är aldrig okej med mord anser jag men jag tycker att det borde vara tillåtet om man vill göra abort efter en våldtäkt om man blir gravid.

Om man vill göra abort för att man knullat runt o inte brytt sig om att skydda sig mot grav, så tycker jag att de borde kosta mycket pengar. typ 5000 - 10 000 kr iaf.

• Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-21 08:30:57 följande:

Det är aldrig okej med mord anser jag men jag tycker att det borde vara tillåtet om man vill göra abort efter en våldtäkt om man blir gravid.

Är abort "mord på ett oskyldigt litet barn" om kvinnan blivit gravid av misstag, men inte om hon blivit gravid till följd av en våldtäkt?

Vad är det för skillnad på barnet som har en kåt 16-åring till pappa och barnet som har en våldtäktsman till far? 
Svar på tråden Argument för och emot abort.