• FruHall

Argument för och emot abort.

Håller på med ett skolarbete om abort och behöver då olika argument och synpunkter för eller emot abort. Skriv vad ni tycker =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 21:38
    vore även bra om någon kunde utgå från olika etiska principer när ni skriver era argument =)

• Svar på tråden Argument för och emot abort.
  • Anonym (K)
    Selfish Geene skrev 2011-01-21 08:42:30 följande:
    Är abort "mord på ett oskyldigt litet barn" om kvinnan blivit gravid av misstag, men inte om hon blivit gravid till följd av en våldtäkt?

Vad är det för skillnad på barnet som har en kåt 16-åring till pappa och barnet som har en våldtäktsman till far? 
    Tänkte mest på att den stackarn som har blivit våldtagen o blir gravid kanske inte vill ha mannens barn, just för att hon kanske blir påmind om den idioten som skadade henne så..
  • Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-23 00:36:25 följande:
    Tänkte mest på att den stackarn som har blivit våldtagen o blir gravid kanske inte vill ha mannens barn, just för att hon kanske blir påmind om den idioten som skadade henne så..
    *Om abort är "mord på ett oskyldigt litet barn" (som du hävdar i #16) så förändras inte det om pappan är tex våldtäktsman.

*Du motiverar vidare att abort är fel för att "det inte är barnet fel att det avlades".
    Förändras det om modern blivit våldtagen? (är det barnets fel då, eftersom du då verkar anse att det är acceptabelt att "mörda det oskyldiga lilla barnet"?) 

I #19 skriver du att abort (i andra fall än de moraliskt acceptabla, tex våldtäkt eller sjukdom) kan accepteras om modern betalar 5000-10.000 kronor för ingreppet.

Kan du utveckla det resonemanget? 
  • Anonym (K)

Haha du förstår exakt vad jag menar. Spela inte dum :P

• Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-23 10:07:39 följande:
    Haha du förstår exakt vad jag menar. Spela inte dum :P
    Jag ser inkonsekvensen och bristerna i ditt resonemang, gör inte du?
  • Anonym (K)

det var vad JAG tyckte på ett ungefär. jag tror knappast nån kommer o sätter betyg på min "resonemang" haha. Jag tror folk förstår vad jag menar :P ja, de flesta iaf :P

• Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-23 10:27:13 följande:

det var vad JAG tyckte på ett ungefär. jag tror knappast nån kommer o sätter betyg på min "resonemang" haha. Jag tror folk förstår vad jag menar :P ja, de flesta iaf :P

Tycker du inte att det är problematiskt att ditt etiska ställningstagande i går ihop?

Ur ett filosofiskt perspektiv får ditt resonemang IG och "de oskyldiga små barnen" som du påstår dig värna om drabbas ju av att du inte kan försvara din ståndpunkt.

Det enda som står mellan dig och en ny abortlagstiftning som skulle rädda alla "de små oskyldiga barnen" är att  en lagändring kan motiveras sakligt och utan logiska luckor (det borde betyda mycket för de som värnar om "de oskyldiga små barnens" liv tycker jag...)

Jag tycker att det rimmar dåligt att först hävda att "oskyldiga små barn mördas", dagligen, i din egen kommun och sedan bara rycka på axlarna och säga "jaja, det är vad jag tycker iaf *smiley*" 

• Anonym (K)

Nej men då har du inte fattat.  Så här tycker jag:

-Kvinnor som bär på en sjuk bebis borde få göra abort.

-Kvinnor som fick sjukdom eller pga sjukdom inte kan vara gravid eller inte skulle klara av en graviditet får göra abort. 

-Kvinnor som har blivit våldtagna o inte vill ha kvar barnet får göra abort .

-Kvinnor som har blivit gravida o inget av de tre ovanstående stämmer ska kvinnan få betala 5000-10000 om hon ska göra abort.

Så tycker jag att det borde vara, jag läste lite på va en abort kostar o de stod olika priser beroende på vem man besöker och hur gammal man är men det högsta var 350 så då menar jag att de först tre nämnda ska betala lika mkt som det kostar nu.

• Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-23 16:33:05 följande:

-Kvinnor som fick sjukdom eller pga sjukdom inte kan vara gravid eller inte skulle klara av en graviditet får göra abort. 

-Kvinnor som har blivit gravida o inget av de tre ovanstående stämmer ska kvinnan få betala 5000-10000 om hon ska göra abort.

Så tycker jag att det borde vara, jag läste lite på va en abort kostar o de stod olika priser beroende på vem man besöker och hur gammal man är men det högsta var 350 så då menar jag att de först tre nämnda ska betala lika mkt som det kostar nu.

VI kan för en stund bortse ifrån "abort är mord"-argumentet (eftersom det gör resten av dina argument ohållbara, om man inte samtidigt hävdar att det är acceptabelt att mörda sjuka barn, att vuxna kvinnor har större rätt att leva än barn och att det är ok att mörda barn till våldtäktsmän)

Ditt sista argument (kvinnor ska få göra abort om de först betalar 5000-10.000 kronor) handlar kanske om att kvinnor som blivit ofrivilligt gravida utan att ha blivit våldtagna kan få göra abort om de bekostar den själva!?

Det är iof inget ohållbart argument, många länder har inte fri sjukvård. 
    I USA betalar varje medborgare för sin egen sjukförsäkring och om försäkringsbolaget anser att man själv orsakat sitt vårdbehov betalar de helt enkelt inte ut några pengar och patienten får bekosta vården själv (eller avstå vård om h*n inte har råd)

Att ändra sjukvårdsförsäkringen så att den inte omfattar självförvållat vårdbehov är ingen omöjlighet, men det skulle innebära att en mängd människor skulle få bekosta sin egen sjukvård, tex cancerbehandling av rökare, bypass-op av överviktiga patiente, typ-2 diabetikerns insulin, hundägaren som blir biten av sin hund, ryttaren som kastats av sin häst, cyklisten som cyklat utan hjälm etc..

Har du tänkt på vilka konsekvenser ett sådant system skulle få i praktiken?

• Lady Sylvanas
    Anonym (K) skrev 2011-01-23 16:33:05 följande:

Varför?
  • Anonym (K)

Jag tycker fortfarande att abort är mord. Man tar livet av ett oskyldigt barn, håller inte du med om det?

Men om man t.ex. skulle mörda sitt barn när den var utanför magen så skulle man få straff för det, typ fängelse? Så är det i nästan hela världen, att om man dödar så åker man i fängelset, är det inte så?

Men man kan tex betala sig ur fängelset o därför tycker jag att det ska kosta att göra abort.. Just för att det är mord..

Svar på tråden Argument för och emot abort.