• FruHall

Argument för och emot abort.

Håller på med ett skolarbete om abort och behöver då olika argument och synpunkter för eller emot abort. Skriv vad ni tycker =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 21:38
    vore även bra om någon kunde utgå från olika etiska principer när ni skriver era argument =)

• Svar på tråden Argument för och emot abort.
  • Apocalypso

För abort borsett från det självklara om kvinnas kropp, men inget barn ska födas oönskat.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    rimbaud65 skrev 2011-04-13 03:09:03 följande:
    Det vanligaste argumentet för att göra abort är att kvinnor skall ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Argumentet är trots frekvensen med vilket det använts faktiskt helt felaktigt, så gäller det att vaska fram hållbara argument mot aborter bör det vara den mest effektiva vägen att gå. 

Det är alltså felaktigt eftersom fostret inte är en del av kvinnans kropp. Kvinnan har rätt och skall ha rätt att bestämma över sin egen kropp fast inte obegränsat över någon annans kropp. Fostret är nämligen "någons annan kropp". Fostrets celler är till exempel genetiskt distinkta i förhållande till kvinnan, i många fall har fostret en annan blodtyp än kvinnan och eftersom ingen kropp kan leva med flera olika blodgrupper är det uppenbart att fostret faktiskt har sin egen kropp.
    Det är bara felaktigt om man tillskriver fostret ett eget människovärde, det är långt från en självklarhet att så är fallet. Därför måste man med ditt resonemang först ha ett hållbart argument för detta människovärde, eftersom kritiken med stor säkerhet kommer att riktas mot denna punkt. Har man inget försvar annat än "det har en annan genetisk uppsättning" (det har cancer också) så kommer man ligga riktigt illa till. Jag har själv krossat dessa argument flera gånger på just det sättet. I en formaliserad debatt kommer man få rejäla "minuspoäng" om man inte kan skydda sina grundläggande antaganden.

Jag håller med om att det är ett argument som mycket väl kan användas (det var ändå mitt främsta argument för att vara abortmotståndare en gång i tiden) men man måste ha klart för sig att motståndaren kommer (och ska) att ge sig på grundförhållandet och kan man inte försvara det så faller hela argumentet.
    Andra argument kan vara att ifrågasätta mängden aborter. I Sverige är det ungefär 35000 - 40000 aborter varje år vilket gör det rimligt att utgå ifrån att inte samtliga aborter görs mot bakgrund av extrema skäl (våldtäkt, etc) utan har med mycket stor sannolikhet att göra med planering eller bekvämlighet. "Jag tycker det är fel tillfälle nu. Jag har nyss kommit in på en utbildning och vill gå den." Det argumentet kan anses vara moraliskt oförsvarbart eftersom tillgängligheten av preventivmedel är så stor och att kvinnan kan se til att hon skyddar sig mot oönskade graviditeter. 
    Återigen ett vanligt men mycket problematiskt argument. Det grundar sig i att det finns rätt och fel anledningar att göra abort och återigen måste man först visa att detta är fallet. Man riskerar också att hamna i en sexualmoralism när man ger sig in här.
    Den tredje vägen är att kritiskt granska den abortlagstiftning vi har och till exempel fråga sig. Kan det verkligen vara rimligt att acceptera aborter så sent som i 24 veckan?
    För det första görs inte aborter på livskraftiga foster i vecka 24 utan enligt praxis senast vecka 22 (efter det kan man abortera foster som inte kommer att överleva).

För det andra räcker det givetvis inte med att fråga sig om det är rimligt, man måste visa varför det inte är rimligt. Det misstag man absolut inte får göra då är att säga något i stil med "det ser ut som ett barn", man får försöka hitta någon annan förklaring till varför ett foster i vecka 18 skiljer sig från ett i vecka 12 (inget av dem kan överleva utanför livmodern).
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • MadHatter

Mot abort men för fri abort.

Dvs jag tycker inte att det är bra att det görs aborter men jag är för den lagstiftning vi har idag där kvinnan har rätt att välja.

• Aynrand

för abort! Det borde vara en del av de mänskliga rättigheterna.
    Såg en dokumentär som heter "freakonomics" där de gjorde en granskning av kriminaliteten iUSA. Det visade sig att den hade minskat på ett kraftigt sätt. Media och andra aktörer letade efter anlednignar till det och det gamla vanliga kom fram ur analysen; bättre polisarbete, tuffare straffsatser mm mm. Olika politiker slogs om att äga den fråga...you all get the picture...
    dock vid närmare undersökning kom man fram till att alla nämnda anledningar kunde bara står för en bråkdel av minskningen och vid en djupare analys kom man fram att:
    cirka 15 till 20 år tidigare hade abort blivit laglig i många delstater. Detta innebar att de "oönskade barnen" aldrig föddes vilket i sin tur var huvudanledningen till minskningen av kriminaliteten i stora delar av USA.
    Kriminaliteten visade sig sjunka snabbare bland de delstater som hade legaliserat abort på bred front jämfört med de delstater som bara hade tolererat abort.
    Intressant tanke eller hur?
    Alltså kan samhällsförbättringar gå via kvinnans rätt att bestämma över sin kropp och framtid....

• Sötnöten

Jag skrev ett skolarbete en gång som skulle handla om ett etiskt dilemma. Jag skrev då om en flicka som blev våldtagen och blev gravid. Problemet var att hon tillhörde jehovas vittnen (kunde varit vilken annan religion som helst, som "förbjuder" abort) och därmed stötte på en massa problem. Sen "ställde" jag upp alla som i första hand skulle påverkas av hennes beslut, och sedan de som i andra hand skulle påverkas, och till sist den grupp "övriga" som skulle påverkas av hennes beslut.

Var bara ett tips på etiskt dilemma om abort! Jag fick MVG på det för att jag just hade kommit på ett så "bra" dilemma, å sen givetvis för att det var bra gjort! :)

• Selfish Geene
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-13 09:52:11 följande:
    Det är bara felaktigt om man tillskriver fostret ett eget människovärde, det är långt från en självklarhet att så är fallet. Därför måste man med ditt resonemang först ha ett hållbart argument för detta människovärde, eftersom kritiken med stor säkerhet kommer att riktas mot denna punkt. Har man inget försvar annat än "det har en annan genetisk uppsättning" (det har cancer också) så kommer man ligga riktigt illa till. Jag har själv krossat dessa argument flera gånger på just det sättet. I en formaliserad debatt kommer man få rejäla "minuspoäng" om man inte kan skydda sina grundläggande antaganden.

Jag håller med om att det är ett argument som mycket väl kan användas (det var ändå mitt främsta argument för att vara abortmotståndare en gång i tiden) men man måste ha klart för sig att motståndaren kommer (och ska) att ge sig på grundförhållandet och kan man inte försvara det så faller hela argumentet.
    Andra argument kan vara att ifrågasätta mängden aborter. I Sverige är det ungefär 35000 - 40000 aborter varje år vilket gör det rimligt att utgå ifrån att inte samtliga aborter görs mot bakgrund av extrema skäl (våldtäkt, etc) utan har med mycket stor sannolikhet att göra med planering eller bekvämlighet. "Jag tycker det är fel tillfälle nu. Jag har nyss kommit in på en utbildning och vill gå den." Det argumentet kan anses vara moraliskt oförsvarbart eftersom tillgängligheten av preventivmedel är så stor och att kvinnan kan se til att hon skyddar sig mot oönskade graviditeter. 
    Återigen ett vanligt men mycket problematiskt argument. Det grundar sig i att det finns rätt och fel anledningar att göra abort och återigen måste man först visa att detta är fallet. Man riskerar också att hamna i en sexualmoralism när man ger sig in här.För det första görs inte aborter på livskraftiga foster i vecka 24 utan enligt praxis senast vecka 22 (efter det kan man abortera foster som inte kommer att överleva).

För det andra räcker det givetvis inte med att fråga sig om det är rimligt, man måste visa varför det inte är rimligt. Det misstag man absolut inte får göra då är att säga något i stil med "det ser ut som ett barn", man får försöka hitta någon annan förklaring till varför ett foster i vecka 18 skiljer sig från ett i vecka 12 (inget av dem kan överleva utanför livmodern).
  • retroflickan

För abort. Eller, för och för, tycker det är något hemskt för alla som måste gå igenom det - de vänner jag har haft som har gjort abort har mått riktigt dåligt av det allihop. Tycker att man i alla fall kan belysa det faktum att människor som gör abort i allmänhet inte rycker på axlarna och tänker "nä, inget barn idag" utan faktiskt mår kasst utav det. 

En sak som ingen (ännu) verkar ha tagit upp är det faktum att det inte alltid är extrema fall som gäller. Det är inte alltid så att alla oönskade graviditeter sker genom antingen våldtäkt eller att kvinnan och hennes partner varit slarviga och inte skyddat sig. Det finns också de oönskade graviditeter som uppkommer fast att man faktiskt skyddat sig. Jag menar inte bara att kondomen spricker utan också det faktum att p-piller i sig inte är fullkomligt säkert, en på hundra blir gravid ändå. Finns säkrare preventivmedel men det finns egentligen inget preventivmedel som är totalt säkert om man nu ändå ska gå och ha sex.  Ska man behöva betala en massa tusen då också, när man ändå försökt att skydda sig? 

• Lilia
    rimbaud65 skrev 2011-04-13 02:59:48 följande:
    Det vanligaste argumentet för att göra abort är att kvinnor skall ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Argumentet är trots frekvensen med vilket det använts faktiskt helt felaktigt, så gäller det att vaska fram hållbara argument mot aborter bör det vara den mest effektiva vägen att gå.

Det är alltså felaktigt eftersom fostret inte är en del av kroppens kropp. Kvinnan har rätt och skall ha rätt att bestämma över sin egen kropp fast inte obegränsat över någon annans kropp. Fostret är nämligen "någons annan kropp". Fostrets celler är till exempel genetiskt distinkta i förhållande till kvinnan, i många fall har fostret en annan blodtyp än kvinnan och eftersom ingen kropp kan leva med flera olika blodgrupper är det uppenbart att fostret faktiskt har sin egen kropp. Det kan också belysas med att fostret självklart kan dö i livmodern men kvinnan kan också dö men fostret kan ändå (möjligtvis, förhoppningsvis) förlösas. Det finns även talande juridisk praxis angående kvinnor som är gravida, till exempel får inte gravida kvinnor som sitter på death row i USA avrättas eftersom fostret inte skall kunna straffas för brott modern har begått. Jag tror det är mer än gångbart att helt enkelt ifrågasätta grundpremissen om att kvinnan har en kropp och självbestämmandet över den.

Den tredje vägen är att kritiskt granska den abortlagstiftning vi har och till exempel fråga sig. Kan det verkligen vara rimligt att acceptera aborter så sent som i 24 veckan?

se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/  
    Man kan bli gravid fast man har skyddat sig.
  • HoneyCandySugar
    Jennie med ie skrev 2011-02-04 22:48:11 följande:
    Argument mot:
    att man (jag) anser att livet startar vid befruktningen och det är fel att bestämma att ett annat påbörjat liv inte ska få chansen att fortsätta.
  • HoneyCandySugar
    Aynrand skrev 2011-04-13 16:03:40 följande:
    för abort! Det borde vara en del av de mänskliga rättigheterna.
    Såg en dokumentär som heter "freakonomics" där de gjorde en granskning av kriminaliteten iUSA. Det visade sig att den hade minskat på ett kraftigt sätt. Media och andra aktörer letade efter anlednignar till det och det gamla vanliga kom fram ur analysen; bättre polisarbete, tuffare straffsatser mm mm. Olika politiker slogs om att äga den fråga...you all get the picture...
    dock vid närmare undersökning kom man fram till att alla nämnda anledningar kunde bara står för en bråkdel av minskningen och vid en djupare analys kom man fram att:
    cirka 15 till 20 år tidigare hade abort blivit laglig i många delstater. Detta innebar att de "oönskade barnen" aldrig föddes vilket i sin tur var huvudanledningen till minskningen av kriminaliteten i stora delar av USA.
    Kriminaliteten visade sig sjunka snabbare bland de delstater som hade legaliserat abort på bred front jämfört med de delstater som bara hade tolererat abort.
    Intressant tanke eller hur?
    Alltså kan samhällsförbättringar gå via kvinnans rätt att bestämma över sin kropp och framtid....
    Så din lösning är alltså att mörda barnen så att vi slipper kriminaliteten? Jaha, men då kan ju alla barn med svår uppväxt och/eller psykiska störningar avlivas...

Många tycker att abort är bra för att jorden skulle vara så överbefolkad annars... Jo, visst skulle den det... Men är det rätt att avliva små barn för det?

Jag har själv sökt i vad abort innebär... Och tro mig... Det är HISKELIGA bilder och skrifter jag fått se!

Är du inte mogen för att ha barn, är du inte mogen för att ha sex heller. Sex gör barn, hur många kondomer och p-piller du än använder!

Jag tycker inte synd om de som blivit gravida igenom en icke påtvingad handling. Vill du inte ha barnet... (STACKARS BARN!), så lämna det till adoption... Det är LÅNGA köer på att adoptera, och infertiliteten stiger... :/

Själv skulle jag inte göra abort om jag blev våldtagen heller... Det är inte barnets fel att det fått en fruktansvärd pappa.

Skulle det visa sig att mitt barn var sjukt, skulle jag ändå försöka ge det liv! Jag kan inte vara helt säker på att det aldrig kommer att kunna leva.

OM abort skulle förbjudas i alla andra fall än våldtäkt, (då det inte skulle gå att genomföra), och svår sjukdom hos moder eller barn... Skulle aborttalen sjunka DRASTISKT! Jag tror då, på fullaste allvar, att folk skulle vara lite mer försiktiga! Här i sverige kan vi ju till och med döda våra barn när de är cirka 18 cm långa! Det är ju SJUKT!
Svar på tråden Argument för och emot abort.