• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Leonike skrev 2010-12-06 09:13:05 följande:
    Banan tycker jag inte direkt är någon riktig "mat", mitt barn får majskrokar ibland när vi sitter och äter, H*n har full koll på att vi äter och blir jätte sur om inte h*n själv får något, en leksak duger inte. Jag vill inte ge smörgås heller för jag tror inte mitt barn riktigt kan hantera det än, vill vänta någon månad med det, därför är majskrokar väldigt bra, man ser riktigt hur bebis tränar på att få in den i munnen, och sen när den är lite mindre flytta den från hand till hand för att kunna äta upp. Det är ju inte så att vi ger majskrokar hela tiden, utan max en eller två krokar om dagen.

Jag fattar inte varför man ska få dåligt samvete för det, tycker majskrokar är en bra grej, lätt att hålla i handen, lätt att äta, verkar vara gott. Sen skiter jag om "alla andra" ger majskrokar eller inte, det funkar för oss, så varför inte?
    Fast banan är bättre än majskrokar, det är nyttigt. Det finns babysmörgåsar man kan göra, har dock inte testat det ändå.

• Anonym
    Insatt skrev 2010-12-06 09:13:10 följande:
    Jag tycker att de känns som glorifierade ostbågar! Jag tycker dock inte att du ska bry dig om vad andra gör, så länge ens barn inte är hungrigt ska de skita i om du låter det smaska på nått eller ej.
    Jo jag håller verkligen med. Men det är så jobbigt för jag måste alltid förklara varför jag inte vill ge majskrokar.. Eller varför jag inte använder våtservetter i tid och otid etc etc.
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:15:23 följande:
    Skulle smörgås vara nyttigare? hahahahaha. yeah right :)
    Det beror väl på vad du menar med smörgås, men om du menar en bit vitt bröd med smör och ost på. Nej, det är inte nyttigt. Hört talas om "the white death"? :) Blir som lim i magen.
    Jag menar kanske inte vitt bröd.. Men ja, majskrokar är bara luft och kalorier..
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 09:16:39 följande:
    Jag har ofta med mig majskrokar i skötväskan så om vi hamnar i en "fika-situation" så har jag alltid med mig nåt han kan tugga på även i oplanerade situationer. Jag äter själv inte bröd eller fikabröd så att få smaka av mig är inget alternativ.
    Nu är han ju äldre och har fler val som smörgås, frukt m.m. men det var saker han inte klarade av att äta själv när han var mindre.
    Det är ju olika i olika situationer vad man väljer att ge.
    Och jag har med mig en banan om vi hamnar i en fikasituation och min tjej vill äta.. Men då är det ju mer mellisdags. Min tjej äter inte mellan måltiderna.
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:20:29 följande:
    Men bananer är också ganska feta om man ska tänka så :)
    Om man ska tänka sådär hela tiden så ska dom inte få äta något...för ingenting är nyttigt egentligen.
    Fast frukt är bra mycket nyttigare än majskrokar. Handlar inte om fettet väl egentligen utan att jag är mot småätande. Har själv stora problem med småätande och vill inte föra över det till mina barn.
  • Anonym
    HemmaHosSofi skrev 2010-12-06 09:24:46 följande:
    Kan nog inte hålla med om att en smörgås är riktig mat..
    Dessutom är det inte riktigt samma sak att få in en bit smörgås och en bit majskrok som smälter på 2 röda i munnen.

Det är endast majs i majskrokar vilket jag inte anser vara något onyttigt. Perfekt att ge när det kliar lite extra i tandköttet, träna motoriken m.m.
    Ja, alla gör vi olika, jag vill inte uppmuntra småätande.
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:24:29 följande:
    Haha, nej!? Jag har väl gett min dotter lite då och då, men hon äter lika mycket lunch för det. Det är ungefär som att säga att mellanmål ska dom inte äta för att då äter om ingen lunch. Banan är mer mättande än två majskrokar :)
    Bra att du använder dem så.. Jag vet många som ger majskrok för barnet är otåligt innan middagen är färdig t.ex.
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 09:28:58 följande:

Det är klart att folk förstår att majskrokar inte är mat (jag hoppas de förstår i alla fall).
    En del väljer att inte ge nånting alls mellan måltiderna, en del väljer att låta barnen vara med fika-situationer även om råkar infalla mer tid.
    En del väjer smörgås, en del frukt, andra majskrokar.
    Jag tycker inte det finns nåt rätt och fel i det. (även om nyttigheten med ALLA dessa saker kan diskuteras).
    Olika familjer olika val.

Då ser jag låångt mer allvarligt på dem som väljer att ge fruktdryck (typ festis eller tom saft) till sina barn i tid och otid.

Ja, saft kommer jag inte ge till mitt barn heller.

• Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 09:30:35 följande:
    Hade det vart lika illa om jag gett min son några majskorn att äta innan middagen hann bli klar?
    Ja det tycker jag, för det är mat man ska äta, inte en massa utfyllnad.
  • Anonym
    Leonike skrev 2010-12-06 09:39:21 följande:
    Det står det inte i ts, jag svarade på ts och rubriken är varför ger man majskrokar och jag svarade på varför man vi ger majskrokar ibland, och om det är att uppmuntra småätande tycker jag det är lika mycket at uppmuntra småätande att ge banan och smörgås.

TS, jag tycker att det är fel att andra tjatar på dig att ge majskrokar, det bestämmer man själv, men jag tycker du gör samma sak nu som försöker få andra att få dåligt samvete för att de ger majskrokar. Personligen har jag aldrig brytt mig om vad andra säger, det är sånt himla tjat och tävlan mellan småbarnsmammor har jag märkt men jag har ställt mig helt utanför det och bryr mig inte. Pröva det istället.
    Va, gör jag samma sak? Jag bara frågar? Det måste jag väl få göra? Jag kan väl inte hjälpa om du får dåligt samvete av det?

Jag försöker bita ifrån när folk tjatar på en, så det börjar bli lite mindre tjat om vissa saker, men majskrokarna är det ett himla tjat om fortfarande för nu börjar vår dotter bli så pass stor så hon "borde" få majskrokar (enligt en vän).

Svar på tråden Varför ger man majskrokar?