• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Anonym skrev 2010-12-06 17:49:40 följande:
    Ja det kanske kommer en tid då vi känner att behovet av att ge majskrokar.. Men just nu finns inte det behovet och varför skapa ett behov när det inte finns ett behov?
    Varför surar du över det svaret, det var ju ett vidsynt svar. Du behöver varken amma, laga egen barnmat, ha barnet på dagis, potträna eller något annat allt sådant bestämmer man själv Bra va?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 17:59:59 följande:
    Varför surar du över det svaret, det var ju ett vidsynt svar. Du behöver varken amma, laga egen barnmat, ha barnet på dagis, potträna eller något annat allt sådant bestämmer man själv Bra va?
    Jag surar inte, jag var uppriktig att "ja det kan komma en tid då vi känner behovet men just nu gör vi inte det"... Snacka om att missuppfatta ett svar!
  • Anonym
    Emeli skrev 2010-12-06 18:28:02 följande:
    Ursäkta min okunnighet, men vad ÄR majskrokar? Visserligen har jag tre numera (halv)vuxna barn, men har aldrig stött på begreppet. Det är väl inte ostbågar du menar att man ska ge sitt lilla barn?
    Nej, det ser ut som ostbågar, men de är gjorda av majs istället.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 16:11:23 följande:
    Fast babysmörgås ger man ju mest som mellanmål t.ex..

Jag bara undrar hur vi som är vuxna nu klarade oss när vi växte upp utan majskrokar.. Vi fick väl rätt bra finmotorik ändå? 
    Japp...  och vi ammades var fjärde timme vare sig vi var hungriga eller ej...  Vi sov på mage...  Skrika var bra för lungorna...  ja...  vill du ha fler exempel?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 18:33:48 följande:
    Japp...  och vi ammades var fjärde timme vare sig vi var hungriga eller ej...  Vi sov på mage...  Skrika var bra för lungorna...  ja...  vill du ha fler exempel?
    Jag ammades inte heller och överlevde :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 18:35:13 följande:
    Jag ammades inte heller och överlevde :)
    Ja, se på f*n...  Undrens tid är icke förbi.. . :)
  • Anonym
    Mollzor skrev 2010-12-06 18:43:15 följande:
    ostbågar är också gjorda av majs.

så majskrokar är precis som ostbågar, fast större, och utan kryddor. så de smakar ingenting. 
    hehe, så klart :) Mitt misstag :)
  • Anonym

Tandsköterskan varnade för majskrokar på 2 års kollen med min dotter för de klibbar fast i tänderna och sitter där och gör skada

• Anonym
    vinterblomma skrev 2010-12-06 19:42:19 följande:
    Över 200 inlägg om MAJSKROKAR??? Vad har jag nu missat.... Skrattande
    Hahaha :D
  • Anonym
    vinterblomma skrev 2010-12-06 19:42:19 följande:
    Över 200 inlägg om MAJSKROKAR??? Vad har jag nu missat.... Skrattande
    Du har inte missat mycket, vissa tycker inte att majskrokar är bra andra tycker dom är super-duper Skrattande
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 08:43:56 följande:
    Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?
    För att det är gott? 
  • Anonym
    JosephineB skrev 2010-12-06 21:38:35 följande:
    Vilken jäkla tramstråd. En förälder ger väl majskrok till sitt barn för att den känner för det.
    Varför ens göra en sån här tråd TS om du ändå ska dumförklara alla svar du får.
    Kanonbra att du inte ger majskrokar, men vem bryr sig?
    Jag ville faktiskt ärligt veta VARFÖR man ger majskrokar eftersom jag inte riktigt förstått det. Nu förstår jag varför vissa ger det, därför är jag inte heller speciellt aktiv i tråden längre.
  • Anonym

1 stor påse majskrokar 90 gram innehåller ca 300 kalorier
    1 Banan ca 100 gram innehåller  mellan 100-200 kalorier, kcalinnehållet stiger ju mognare bananen är.

Om barnet får 1 majskrok (väger kanske 1 gram)  när föräldrarna fikar, eller en hel mogenbanan, vad verkar bäst?

Och smörgåsar innehåller mkt mer kalorier.

Men att sedan stoppa en krok i handen eller ngt annat "gott" så fort ungen skriker är inte bra.

• Anonym
    Majskrokar
    Näringsvärde per 100 g:
    Energi 1650 kJ (390 kcal)
    Protein 8 g
    Kolhydrater 84 g, varav sockerarter 2 g
    Fett 2 g

Ostbågar
    Näringsvärde per 100 g:

Energi: 2100kJ (500kcal)
    Protein: 10g
    Kolhydrat: 55g, varav sockerarter 2,6 g
    Fett: 31g

Slutsats, Ostbågar är MYCKET fetare än Majskrokar och innehåller fler kcal
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 21:47:42 följande:
    1 Banan ca 100 gram innehåller  mellan 100-200 kalorier, kcalinnehållet stiger ju mognare bananen är.

Om barnet får 1 majskrok (väger kanske 1 gram)  när föräldrarna fikar, eller en hel mogenbanan, vad verkar bäst?

Fast att något innehåller mycket kalorier är ju inte ett problem för bebisar och småbarn, de behöver ganska mycket fett och näring för att växa och utvecklas. Om de är runda och goa så är det bara bra för dem i den åldern vi pratar om här. Bananer är för övrigt knappast ett hälsofarligt alternativ till större barn heller eftersom det innehåller mineraler och vitaminer. Ostbågar som någon nämnde är självfallet ett ohälsosamt alternativ för både stora och små (men gott).
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 21:47:42 följande:

Men att sedan stoppa en krok i handen eller ngt annat "gott" så fort ungen skriker är inte bra.
    Är du seriös som mäter kalorier för små barn? De små mångderna de får i sig har inget med kalorier att göra.

Bananen är nyttigare oavsett hur du brider på det...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 21:52:27 följande:
    Majskrokar
    Näringsvärde per 100 g:
    Energi 1650 kJ (390 kcal)
    Protein 8 g
    Kolhydrater 84 g, varav sockerarter 2 g
    Fett 2 g

Ostbågar
    Näringsvärde per 100 g:
    Energi: 2100kJ (500kcal)
    Protein: 10g
    Kolhydrat: 55g, varav sockerarter 2,6 g
    Fett: 31g

Slutsats, Ostbågar är MYCKET fetare än Majskrokar och innehåller fler kcal
    Vad är det för fel på fil, frukt eller smörgås?
  • Anonym

Jag bryr mig inte alls om småätande. Däremot så tycker jag majskrokar är idioti för att det är helt fucked up om man ska se till näringsmässigt. Majs? Jaha, det där som är så billigt att framställa och som finns i princip allt...

Däremot kan jag se det positiva i att barnet får lära sig äta själv.

• Anonym
    sarah 07 10 skrev 2010-12-06 22:41:43 följande:
    Herregud! jag e en av de hemska mammorna som faktiskt inte låter min lilleman sitta och skrika tills maten är färdig utan ger han majskrokar / smörgåsrån!

Anledning1: för hans skull, ser ingen anledning att en bebis ska behöva bli så ledsen för att mamma eller  pappa ska hålla på principen!

Anledning 2: så jag ska slippa bli galen under matlagningen Flört

ledsen att jag avvek från frågan men har läst en bit in i tråden och tycker diskussionen är förstorad!
    det e majskrokar vi pratar! en bra lösning om man har en kinkig unge och massa att göra! 

inget som skadar någon!

som många sagt innan: finns inget rätt eller fel

skriver bara vad jag tycker, som alla andra!

Varöf väntar men med att fixa mat till bebisen är hungrig och skriker av hunger?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 22:36:04 följande:
    Är du seriös som mäter kalorier för små barn? De små mångderna de får i sig har inget med kalorier att göra.

Bananen är nyttigare oavsett hur du brider på det...
    Det var TS som skrev  i tidigare inlägg att det var en massa kalorier i majskrokar. Visade bara en jämnförelse, och det är inte bra varken för en vuxen eller ett barn att äta för mkt bananer då dessa innehåller mkt med socker. Och med för mkt menar jag max en gång om dagen.
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?