• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Anonym skrev 2010-12-06 09:31:56 följande:
    Ja det tycker jag, för det är mat man ska äta, inte en massa utfyllnad.
    Och majs är inte mat då eller?  Finns betydligt sämre saker att ge sitt barn än en eller annan majskrok. Mitt barn får gurk- och morotsstavar om hon är jättehungrig och maten dröjer. Majskorn skulle jag också kunna ge. Funkar bra för oss och jag ser det som en del av måltiden. Inte "utfyllnad".
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 09:41:45 följande:
    Och majs är inte mat då eller?  Finns betydligt sämre saker att ge sitt barn än en eller annan majskrok. Mitt barn får gurk- och morotsstavar om hon är jättehungrig och maten dröjer. Majskorn skulle jag också kunna ge. Funkar bra för oss och jag ser det som en del av måltiden. Inte "utfyllnad".
    Majs är mat, men majskrokar känns som ett alternativ till ostbågar liksom. Likheterna är slående.
  • Anonym
    Rosa30 skrev 2010-12-06 09:42:01 följande:
    Om du inte hamnat i sitationer där du tycker det är praktiskt med majskrokar så är det ju bara att låta bli att köpa dem. Men det är ju verkligen en räddning att ha en burk majskrokar i skötväskan ifall vissa situationer uppstår.
    T.ex. Bussen försenad, bebis vill ha mat men ni är inte hemma förrän om en dryg kvart.
    Alt1: Försök desperat underhålla hungrig bebis med annat, lyckas inte-Låt bebis skrika på fullsatt buss i en kvart. Tortyr för bebis, dig själv och resten av bussen.
    Alt2: Ha en burk med majskrokar och ge under bussfärden. Nöjd bebis, inget skrik

Angående småätande: Bebisar äter ju med 2-3 timmars mellanrum, så småäta är ju precis vad en bebis ska göra. För ämnesomsättningen är det sundare att äta lite men ofta istället för mycket men sällan (tvärtom när det gäller tänderna dock).
    Jag har alltid med mig frukt om vi skulle bli försenade. 
    Ja, en bebis äter ganska ofta, men då behöver de ju inte äta ännu oftare. 
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 09:46:11 följande:
    inte mer än till utseendet. majskrokar är bara ren, pressad majs.
    majskrokar är underbara att ge till barn vid passande tillfällen. kommer en väninna över och det blir kaffe och bullar så är det mkt bättre att ge majskrokar än bullar till barnet. så tränar barnet motoriken.
    Varför ge något över huvud taget? Det är det jag inte förstår..
  • Anonym
    Leonike skrev 2010-12-06 09:47:50 följande:
    Haha nej jag får inte dåligt samvete, det är ett diskussionsforum och jag diskuterar. Jag är helt trygg i att mitt barn käkar en majskrok eller två. Men det är lite löjligt att bli helt emot något bara för alla tjatar på en om det.

Jaha, men jag tycker du fortfarande ska ignorera det alternativt säga att ni gör på annatvis istället, be vännen sluta tjat, låta alla göra sitt val liksom.
    Jag var emot det även innan folk började tjata på mig för jag har aldrig förstått grejen med dem.
  • Anonym
    harpya skrev 2010-12-06 09:51:10 följande:
    Kom igen. Det är uppenbart av dina inlägg att du redan har en väldigt stark åsikt i frågan, så du snarare ifrågasätter än ställer en rak fråga. Om du inte vill ge ditt barn majskrokar ska du givetvis inte göra det heller och inte bli ifrågasatt för det. Men du ifrågasätter i nästan varje inlägg du gör varför andra ger majskrokar och inte leksak eller banan istället, som Charlomina påpekade. Bra inlägg förresten, låt oss alla undvika denna löjliga tävlan om vem som är årets praktmorsa. De flesta av oss gör så gott vi kan.
    Handlar inte om att vara någon praktmorsa. Jag undrade uppriktigt varför man ger, nu har jag fått en del svar men det övertygar inte mig om att majskrokar är bra ändå.
  • Anonym
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:53:37 följande:
    Vid fika? Skulle vilja se dig ha ditt barn sittandes bredvid medans du sitter och tuggar i dig bulle efter bulle och dricka kaffe, medans barnet inte får någonting. Det är inte så kul.
    Mitt barn har inte något behov av att få något när jag fikar faktiskt.. Och ofta fikar jag i så fall när det är dags för mellis och då får hon ju något ändå.
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 09:55:05 följande:
    vilket barn skulle bara sitta där och vara nöjd, är min fundering? redan vid 5-6 månader börjar barnen intressera sig för vad andra äter, och vill smaka själv.
    Mitt barn är 6 månader och hon äter med god aptit, men kan också sitta och leka med leksaker under tiden jag fikar, OM nu fikan infaller vid något tillfälle när det inte är matdags för henne.
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 09:57:18 följande:
    ah, det är det det beror på. barnet är bara 6 månader. vänta några månader till, så vet du vad jag pratar om...
    om några månader kommer inte ditt barn vara nöjd med att pilla med en leksak vid matbordet heller.
    Nej, men då får man väl låta bli att fika när det inte är lunch/mellisdags. Så himla svårt är inte det. 
  • Anonym
    Dimitra skrev 2010-12-06 09:57:59 följande:
    Om jag gett mitt barn en frukt istället för majskrokar vid nämnt exempel skulle hon matvägrat när vi kommit hem och då föredrar jag faktiskt att uppehålla med krokar och invänta riktiga måltiden.
    Fast frukt får hon ju om det är mellis eller så och då klarar hon sig till middagen sen. Jag ger ju inget mellan mellis och middag, helt onödigt, men alla är vi olika.
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?