• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • mithrandil
    Okändgäst skrev 2010-12-07 10:02:19 följande:
    Majskrok har vi gett när vi tex sitter och fikar och barnet också vill ha nått att tugga på eller smörgåsrån.
    Vi ger majskrokar (eller gav och kommer att ge) utav samma orsak.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SötaSarah
    Zvartaliljan skrev 2010-12-07 10:12:29 följande:
    min mamma hade så gott som nolltolerans o här sitter jag idag med en övervikt och totalt sockerbehov för så fort jag flyttade hemifrån så blev jag besatt av sötsaker och framförallt godis som jag inte fick äta innan om jag inte smög med det hemma...vilket jag ofta gjorde...som 10-åring tog jag veckopengen o köpte godis o så åt jag upp det fort som attans innan jag kom hem så mamma inte skulle se...så jag njöt inte ens av det egentligen, smakade ju knappt på det då jag åt det så snabbt, så det var snarare grejen att äta något förbjudet än att jag egentligen ville ha det.

Min stora tjej får lördagsgodis, de lördagarna hon kommer ihåg det och ber om det, vilket blir typ 1-2 lördagar i månaden. Hon äter då 5-10 godisbitar/chips sen är hon nöjd. Andra dagar kan hon få majskrokar om hon är sugen på något när vi är iväg eller så.
    Lillen får också majskrokar.

Jag vill bara få fram att nolltolerans mot sötsaker KAN (måste inte) leda till det motsatta...men man behöver inte ösa i barnen sötsaker för det...
    Tänkte precis skriva ett liknande inlägg! Håller helt med... Mina föräldrar var försiktiga med godis länge och vi fick endast lördagsgodis osv. Jag var såklart avundsjuk på mina vänner som hade godis hemma dagligen när jag fick välja en liten påse på lördagarna... När jag flyttade hemifrån blev jag totalt socker- och fettberoende och överviktig! Så tror faktiskt inte att det är något som gör saken bättre att inte låta barnen smaka, man blir inte beroende av det för att man får lite godis ibland... Snarare tvärtom!

Kan tillägga att dem som alltid hade godis hemma har en mer avslappnad syn till det och inte alls är lika sugen på godis och äter bara någon då och då för dom vräkte inte när dom hade det hemma men det gjorde ju jag på lördagen i stället och åt för att hinna få det lilla jag fick. Men säger inte att man ska överösa barnen med godis. Tycker det är bra med lördagsgodis men däremot kommer mina barn få äta godis på kalas och ibland hemma....
  • EmmAhh

Vi har nyligen börjat ge majskrokar. Min son får INTE det en gång i kvarten och INTE ens varje dag. Än så länge har han fått det på våra flygresor samt nån enstaka gång utöver det. Jag ser majkrokar som ett typ av mellis - eller lättare sagt en del av ett mellis, så jag ger det inte helt utan vidare mellan måltider eller helt istället för nåt annat mellis. På flygresorna blev det mer som småätande men det var för att behålla en snäll och lugn kille, är ju inga jätteutrymmen till att aktivera honom där, Hemma har det varit en del av mellis eller precis innan eller efter en måltid, Te.x om han äter sin mat precis innan vi andra ska äta så får han en majskrok medan vi äter, eller tvärtom att vi äter först och han får en majskrok innan han ska äta. Har man jättehungriga barn så tycker jag det kan vara ett bra alternativ att ge i väntan på att maten ska bli klar så håller man kanske barnet lugnt tills maten blivit klar/svalnat.

Sedan som andra skrivit ser jag majskrokar som en bra träning att stoppa mat i munnen.

• 7Illyl1

Jag gav majskrokar under en period - mest för att avleda (eller 'muta').
    Det funkade jättebra i mataffären, exempelvis. Jag kunde handla och betala i lugn och ro.

Men jag gör det inte nu när han är större och mer medveten - det är bara i undantagsfall som han får lite frukt mellan de fasta måltiderna. Tror vi slutade med majskrokar när han var runt året ungefär, och han har inte protesterat.

• Phlippan87

jag ahr aldrig gett dottern en majskrok och kommer nog låta bli även i fortsättningen. här är det riskakor elelr smörgåsrån som gäller, känns nyttigare av någon anledning och framför allt anser jag själv att det är mycket godare.
    dottern får det när vi fikar, t.ex på familjecentralen eller här hemma, väldigt sällan som muta elelr distraktion utan ska vi ha något att äta på så ska hon också få

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110616 | phlippans.blogg.se
  • Fylgja
    Zvartaliljan skrev 2010-12-07 10:12:29 följande:
    min mamma hade så gott som nolltolerans o här sitter jag idag med en övervikt och totalt sockerbehov för så fort jag flyttade hemifrån så blev jag besatt av sötsaker och framförallt godis som jag inte fick äta innan om jag inte smög med det hemma...vilket jag ofta gjorde...som 10-åring tog jag veckopengen o köpte godis o så åt jag upp det fort som attans innan jag kom hem så mamma inte skulle se...så jag njöt inte ens av det egentligen, smakade ju knappt på det då jag åt det så snabbt, så det var snarare grejen att äta något förbjudet än att jag egentligen ville ha det.

Min stora tjej får lördagsgodis, de lördagarna hon kommer ihåg det och ber om det, vilket blir typ 1-2 lördagar i månaden. Hon äter då 5-10 godisbitar/chips sen är hon nöjd. Andra dagar kan hon få majskrokar om hon är sugen på något när vi är iväg eller så.
    Lillen får också majskrokar.

Jag vill bara få fram att nolltolerans mot sötsaker KAN (måste inte) leda till det motsatta...men man behöver inte ösa i barnen sötsaker för det...
    Ungefär så reagerar några barn i vår bekantskapskrets. Hos dem råder nolltolerans men så fort de är på kalas där godis och läsk finns någorlunda tillgängligt så tar de så mycket de kan komma åt när deras mamma vänder ryggen till. De andra barnen som är mer vana tar några godisbitar och ett glas saft och är nöjda medan de här barnen stoppar fickorna fulla och bälgar i sig saft så fort de kan.

Jag förstår om man vill vara restriktiv med att ge socker till sina barn, men när barnen beter sig så här har man nog ändå misslyckats att förklara varför man inte vill att de ska äta socker.  Resultatet blir ju också att de andra barnen kommenterar att de "roffande" barnen uppför sig märkligt.
  • Alvöra
    Haha.. hur kan denna tråd Fortfarande vara på "hetaste debatterna" :) Kul..
  • Josefine Hedlund
    Anonym skrev 2010-12-06 08:43:56 följande:
    Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?
    Hmmm jag förstår inte TS riktigt. Vad är du ute efter?
    Du verkar redan bestämt att inte ge ditt barn majskrokar. Det är ju jättebra! Men vad spelar det dej för roll varför andra ger sina barn? Är väl inget du eg har att göra med?
    Missförstå mig rätt, varför starta en tråd om nåt man redan bestämt sig för?
    ne
  • Cocarola

Bra träning för att lära sig äta själv, öva öga-hand-kordination, munmotorik - bra både för ätande och talutveckling. Visst kan man ge annat att öva på, men få saker är lika lämpliga att ge till riktigt små barn. Majskroken har inga tillsatser, smälter lätt och riskerar därför inte att fastna i halsen, lagom stor att hålla, och har inga vassa kanter som majskrokens föregångare smörgåsrånet!

Svar på tråden Varför ger man majskrokar?