Zvartaliljan skrev 2010-12-07 10:12:29 följande:
min mamma hade så gott som nolltolerans o här sitter jag idag med en övervikt och totalt sockerbehov för så fort jag flyttade hemifrån så blev jag besatt av sötsaker och framförallt godis som jag inte fick äta innan om jag inte smög med det hemma...vilket jag ofta gjorde...som 10-åring tog jag veckopengen o köpte godis o så åt jag upp det fort som attans innan jag kom hem så mamma inte skulle se...så jag njöt inte ens av det egentligen, smakade ju knappt på det då jag åt det så snabbt, så det var snarare grejen att äta något förbjudet än att jag egentligen ville ha det.
Min stora tjej får lördagsgodis, de lördagarna hon kommer ihåg det och ber om det, vilket blir typ 1-2 lördagar i månaden. Hon äter då 5-10 godisbitar/chips sen är hon nöjd. Andra dagar kan hon få majskrokar om hon är sugen på något när vi är iväg eller så.
Lillen får också majskrokar.
Jag vill bara få fram att nolltolerans mot sötsaker KAN (måste inte) leda till det motsatta...men man behöver inte ösa i barnen sötsaker för det...
Tänkte precis skriva ett liknande inlägg! Håller helt med... Mina föräldrar var försiktiga med godis länge och vi fick endast lördagsgodis osv. Jag var såklart avundsjuk på mina vänner som hade godis hemma dagligen när jag fick välja en liten påse på lördagarna... När jag flyttade hemifrån blev jag totalt socker- och fettberoende och överviktig! Så tror faktiskt inte att det är något som gör saken bättre att inte låta barnen smaka, man blir inte beroende av det för att man får lite godis ibland... Snarare tvärtom!
Kan tillägga att dem som alltid hade godis hemma har en mer avslappnad syn till det och inte alls är lika sugen på godis och äter bara någon då och då för dom vräkte inte när dom hade det hemma men det gjorde ju jag på lördagen i stället och åt för att hinna få det lilla jag fick. Men säger inte att man ska överösa barnen med godis. Tycker det är bra med lördagsgodis men däremot kommer mina barn få äta godis på kalas och ibland hemma....