• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Levi
    pyttemjuk skrev 2010-12-07 21:03:17 följande:
    Jag har faktiskt läst om att det gjorts en vetenskaplog studie över just majskrokar. Det visade sig att de föräldrar som ger sina barn majskrokar är lyckligare, snyggare, och smartare än föräldrar som låter bliFlört
    Jag läste nog den också. Riktigt hög evidensgrad var det!
  • Esping

Varför? För att köpa sig några minuters lugn och ro, till exempel för att hinna äta själv eller gå på toaletten.

• Josefine Hedlund
    skoladan skrev 2010-12-07 22:03:09 följande:
    När jag hade småbarn fanns det inte ens majskrokar! Hur klarade vi oss?
    Ni klarade er säkert alldeles utmärkt! Det betyder ju däremot inte att majskrokar är dåligt för det..
    När våra barn får barn kommer det säkert finnas nya saker som man ger bebisar då.. Saker förändras
    Nellie 091119 Mitt allt
  • Hannaliv
    Josefine Hedlund skrev 2010-12-07 22:08:54 följande:
    Ni klarade er säkert alldeles utmärkt! Det betyder ju däremot inte att majskrokar är dåligt för det..
    När våra barn får barn kommer det säkert finnas nya saker som man ger bebisar då.. Saker förändras
    precis! för oss har det varit en räddning många gånger när man vill att lillen ska sitta still några minuter när man ska äta eller som när vi var på dop när han var 9 mån och bara ville ner på golvet. Då satt han iaf ett par minuter till tack vare majskrokarna så tack till den som uppfann dem!
  • bubblish

Majskrokar är säkert inte farligt, men jag tycker det är dyrt och ger fläckar på kläderna som kan vara svåra att få bort. Vi ger vår lille gurkstavar istället.

• lilla apa

Det är väl inget fel att ge sitt barn majskrokar om man vill det. De innehåller ju ingenting så de är ju knappast skadliga. Sen att min man får grejer levererade till jobbet packade i samma majskrokar är ju en annan  sak.. ;)  Funkar visst både som bebissnacks och stötdämpning för datordelar.

• Thaleya

Jag har aldrig hört talas om majskrokar förut så jag googlade nu. Och på bilderna så var det nästan bara barn som åt på varje bild. Och då kan jag dra mig till minnet att jag sett barn som ätit sånahär majskrokar många gånger men jag har trott att det varit ostkrokar. Och jag har många gånger undrat varför mammor ger sina barn ostkrokar dagarna i ända.

men dessa majskrokar, är de bara till utfyllnad i magen för barnet? eller är de faktiskt nyttiga?

• I have a kid
    sofiasdalen skrev 2010-12-07 23:05:50 följande:
    Majskrokar är säkert inte farligt, men jag tycker det är dyrt och ger fläckar på kläderna som kan vara svåra att få bort. Vi ger vår lille gurkstavar istället.
    Förutom att Gurkstavar  INTE smälter i munnen så är det ju bra
     Majskrokarna kan dom ju inte sätta i halsen!
  • I have a kid
    Thaleya skrev 2010-12-08 01:15:52 följande:
    Jag har aldrig hört talas om majskrokar förut så jag googlade nu. Och på bilderna så var det nästan bara barn som åt på varje bild. Och då kan jag dra mig till minnet att jag sett barn som ätit sånahär majskrokar många gånger men jag har trott att det varit ostkrokar. Och jag har många gånger undrat varför mammor ger sina barn ostkrokar dagarna i ända.

men dessa majskrokar, är de bara till utfyllnad i magen för barnet? eller är de faktiskt nyttiga?
    Är inte  nått som är riktat till barn, men många föräldrar ger det till sina barn, Enklare att hålla i en kex osv
     tkr jag personligen.

Majskrokarna och Vaniljkrokarna innehåller endast 2% fett vilket gör dem till ett nyttigt alternativ för många. I Finland är produkten med i Viktväktarnas butiksguide (Ostajan opas).

Eftersom majs är naturligt fritt från laktos och gluten, passar majskrokar och vaniljkrokar även för personer som är överkänsliga mot dessa ämnen.
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?