• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • emmizenma
    gertie skrev 2010-12-08 09:13:42 följande:
    Du bevisar härmed att min tes var korrket.
    eh?
    jag är varken lat eller lär mitt barn att småäta bara för att hon får majskrokar då&då.
    Visst hon får det ibland för att pyssla lite med medans vi andra äter eller om vi fikar med bulle o.s.v varför skulle jag då ge en 7 månaders bulle eller kex?!
  • smurfen08
    Josefine Hedlund skrev 2010-12-09 14:43:35 följande:
    Alltså shit idag var jag nog världens sämsta mamma. Min lilla tjej ramlade idag på öf. Och när hon hade blivit tröstad och lugnad gav jag henne ett kex för att locka med henne ut till sångstunden igen. Så nu både småäter hon OCH kan inte tröstas utan mat. Fan!
  • Kimmylee

Jag måste säga att jag är ganska överraskad över hur många "gestapo"-mammor det verkar finnas här på FL, som är superhårda med allting och aaaaldrig skulle ge sina barn godis, onyttigheter eller göra det minsta lilla som inte är "by the book". Jag har alltid tyckt att jag är ganska ordentlig och inte ger mina barn en massa onyttigheter i tid och otid, men efter en tid på FL känner mig helt plötsligt väldigt liberal som nu när barnen snart är 3,5 år kan konstatera att jag nästan brutit mot allt jag sa innan jag fick barn att jag inte skulle göra eller skulle göra vad gäller mina barn... Fast de verkar pigga, krya och glada ändå, eller kanske tack vare det 

• Josefine Hedlund

Det som är tråkigt med FL är följande (jag gillar FL annars jättemkt)
    1. Folk som skriver ner en totalt om man startar en tråd för att lätta sitt samvete/be om råd/ fråga nåt osv
    2. Folk som själva startar en tråd för att fråga och sen inte klarar av råden och/eller typ redan har en uppfatning och tar tillfälet i akt att klanka ner på andra.

Det är då ALLA moraltanter kommer fram! OM man nu är en sån super orsa kanske man inte behöver skriva på FL eller?

Jaja bara min åsikt (menar inte nödvändigtvis denna tråd, har sett värre)

Ha en fin kväll. Fira med lite gott snacks till dig och din lilla..=)

Nellie 091119 Mitt allt
  • Dr Mupp

Det är perfekt att muta småttingar med istället för bullar, kakor och annat slisk vid kalas. Sen råkar även mina stora gillar dem så en påse går åt snabbt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kimmylee

Aha, om större barn också gillar krokisar kanske jag ska introducera majskrokar som lördagsgodis till mina tvillingtjejer Skrattande. De börjar bli lite less på russinask...

• Cocarola

Majskrokar är värsta icke-onyttiga Kindereggen för bäbisar: mat, underhållning, överraskning (när de ändrar form och blir härligt klibb), ät-träning och motorisk övning!

Jag upptäckte majskrokar för sent. Mina barn fick smörgåsrån och rev upp sina små kinder med de vassa kanterna = såg ut som de blivit klappade av Edward Scissorhands.

• Trynträ
    Capt Janeway skrev 2010-12-07 19:34:01 följande:
    De småäter inte, om vi inte stoppar till de mat stup i kvarten.
    De är helt nöjda med att dreggla över en gummi-leksak.
    Det tror jag när jag ser det.
  • Trynträ
    sofiasdalen skrev 2010-12-07 23:05:50 följande:
    Majskrokar är säkert inte farligt, men jag tycker det är dyrt och ger fläckar på kläderna som kan vara svåra att få bort. Vi ger vår lille gurkstavar istället.
    Fast för att käka såna måste man ju ha tänder. Kan ju ta flera år innan barnen får det. Min dotter på 14 månader har bara två framtänder uppe och två nere. Har inte vågat ge henne gurka och andra hårda grönsaker än.
  • Trynträ
    Hertha skrev 2010-12-09 08:36:51 följande:
    Jag vet inte hur det är i hela Afrika men i Mozambique får många Kassava. Problemet är att favoriten innehåller cyanid om den inte tillagas ordentligt. Så en hel del barn blir rätt sjuka.

Jag önskar att någon hade berättat för yngsta sonen att det är dumt att småäta, jag har försökt få honom att sluta med det sedan 1 månaders ålder men jag antar att det måste varit de där majskrokarna kring 6 månader som fått honom till att bli en snackälskare. Äldsta sonen som bara fick smörgåsrån har alltid ätit som de bör .
    I vissa länder käkar de ju såna där läbbiga sagolarver som snacks också. Yummie!
  • Newsflash
    Trynträ skrev 2010-12-09 20:30:56 följande:
    Fast för att käka såna måste man ju ha tänder. Kan ju ta flera år innan barnen får det. Min dotter på 14 månader har bara två framtänder uppe och två nere. Har inte vågat ge henne gurka och andra hårda grönsaker än.
    Nja, de tuggar ganska bra med gommarna. Min dotter har också bara fyra tänder (15 månader) och hon käkar äpplen, knäckebröd, gurka mm. Det viktigaste är nog att de inte springer omkring med hård mat i munnen om man är rätt för att de ska sätta i halsen.
  • Pyssola

Min 3½ månaders fick sin första majskrok igår. Han höll i den själv och verkligen älskade den, både bet och sög för fullt. När den var slut fortsatte han att smaska på sina händer i all sin iver en bra stund efteråt...

• ladydi

Vad kan man ge istället för majskrokar om det är kolhydraterna man vill undvika? Vilka är alltså de sk nyttigare alternativen?

• Trynträ
    ladydi skrev 2010-12-17 17:13:02 följande:
    Vad kan man ge istället för majskrokar om det är kolhydraterna man vill undvika? Vilka är alltså de sk nyttigare alternativen?
    Varför är det så farligt med kolhydrater? Kroppen behöver ju det också.
  • Syster Luring
    Trynträ skrev 2010-12-09 20:30:56 följande:
    Inte jag heller, inte i hela världen att jag skulle ge honom något annat än att han kan pressa det mot gommen- (15 månader och också 4 tänder, två upp och två nere). Jag har alldeles för hemsk upplevelse av ett kvävningstillbud för att ens tänka tanken. Äpple liksom? Nä, fy. Tyst
    ♕ Stolt mor till prins August -95 & prins Edvin -09 ♕
  • Sweetness

Åh jag önskar att jag kunde "muta" min 6 månaders dotter med majskrokar men hon tycker inte om dem. Har aldrig hört talas om något annat barn som inte gillat majskrokar.
    Hon rynkar på näsan och ser ut som hon ska kräkas när hon får in dem i munnen...

Vi får i stället mata henne med nån fruktpure när vi äter. Får hon ingenting blir hon galen.
    Försöker sticka åt henne en krok lite då och då i förhoppning om att hon ska börja gilla dem i alla fall....

Moa 2010-06-07 mirola80.blogspot.com
  • maskrosboll

Jag ger majskrokar till exempel när jag satt min dotter i barnstolen och hon väntar på maten och blir väldigt otålig, om maten till exempel behöver svalna lite. Ofta har jag lite kokta ärtor eller liknande i kylen som hon kan plocka med medan hon väntar, men fiss inte det så kan hon få ett par majskrokar. Ger jag henne macka då (som såklart är mer riktig mat som folk gärna har påpekat här i tråden) så blir hon mätt på macka istället för mat. Majskrokarna är ju mer luft så då tycker jag att de passar bra.

Ibland använder vi majskrokar som "muta" om vi ska åka långt i bilen och det börjar bli ohållbart kanske 10 minuter innan vi är framme vid ett bra rastställe.

Jag tycker att de är bra för att de inte smular så mycket, de smälter lätt i munnen och de får inga vassa kanter.

Min treåring äter de ibland som snacks till en film till exempel en fredagskväll.

Jag tycker faktiskt att de är ganska harmlösa, har svårt att förstå hur man kan reta sig så på dem.

Svar på tråden Varför ger man majskrokar?