• Swweetiie

Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?

Hej!

Tråd på tråd, på tråd går i tonen att männen ska skylla sig själv om de inte varit tillräckligt smarta att använda kondom vid sex/1 night stands/förhållanden och ett barn blir till. De ska minsann betala underhåll för de vet hur barn blir till osv.

Men jag började fundera, det är faktiskt inte bara ett "manligt problem" som alla vill få det att verka som.
    Jag kan (tyvärr) tala om att jag vet flera (!) kvinnor som helt enkelt hoppar över preventiv medel bara för att de inte orkar bry sig eller skyller på något som dålig hy av p-piller, kondom är osexigt m.m.

Är det verkligen okej med abort då ett barn blivit till för att kvinnan varit slarvig?
    Ska inte hon då också ta ansvar i o med att föda, försörja och uppfostra barnet (likväl mannen i fråga)?

Och jag hoppas att om man vet hur ett barn blir till så vet man säkerligen att barn behöver mat, vatten blöjor, kärlek och även att bebisar inte kommer smärtfritt efter 40 veckor, precis lika väl som att män vet hur bebisarna blir till.

Vill poängtera att nu pratar jag inte om de fall då våldtäkt eller likanande förekommit.

Vad anser du?

• Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
  • Krake
    MadHatter skrev 2010-12-11 13:55:05 följande:
    Precis.
    Abort är en möjlighet för en gravid person. Att eventuellt göra en abort är ett individuellt val som enbart den som bär fostret kan göra. Själva grundbulten för "fri abort".

Fram till den 18 veckan har kvinnan rätt att göra abort av vilken anledning som helst.  Så måste det vara för att det ska kunna vara fri abort och att varje enskild människa verkligen har rätt till sin egen kropp. (Sedan kan man ju diskutera veckogränserna för abort men det är ju en helt annan fråga)

Det är alltså den gravida kvinnan i TS exempel som själv får avgöra om det är moraliskt korrekt att abortera ett foster som blivit till pga av slarv.

Föds ett barn är det båda föräldrarnas ansvar att ta hand om barnet. Inte som straff eller för att någon får skylla sig själv utan för att det helt enkelt får anses som barnets bästa.
    Jajjemensan.

Blir alltid lika förbryllad över denna idén att kvinnor ska föda barn som nan sorts straff. Hur langt har man tänkt om man argumenterar sa?
    Moster, inte monster.
  • Sarah f
    Raskask skrev 2010-12-07 17:20:08 följande:
    Eh, ja. Det är väl en av huvudanledningarna till att vi har just fri abort, utan krav på moraliskt högstående anledningar till att göra abort. Insikten om att människor faktiskt är slarviga nu och då. Att det är just kvinnor som har abortmöjligheten beror naturligtvis på att det är deras kroppar som är gravida. Hade män varit gravida hade naturligtvis män och inte kvinnor haft möjlighet att göra abort.
  • puss

såklart är det ok

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Sarah f
    Selfish Geene skrev 2010-12-10 20:29:02 följande:
    Jag tycker att ingen ska bråka med någon!

(att lägga till listan över meningslösa självklarheter som inte tillför debatten ett jävla dugg. Varsågoda!) 
    Jag tror jag älskar dig , selfish!
  • Apocalypso

Självklart ska man ha rätt till fri abort oavsett anledning, det ska varken du eller någon annan lägga sig i!  Demon

• maskros81

såklart  det e ok ,ovavsett under vilka förutsättningar hon blev gravid

• Tygtiiger

Jag tycker att man ska basera sina åsikter kring abort på vad som händer med fostret. Antingen är det ok att döda ett foster eller inte, det kan liksom inte vara beroende av hurdan den tilltänkta modern är. Personligen anser jag att kvinnans rätt till självbestämmande över sin alldeles egna kropp klår fostrets rätt till liv till åtminstone v 17 när det finns ens en teoretisk möjlighet att fostret kan uppleva något.

Och då spelar det faktiskt inte någon roll om kvinnan har slarvat på fyllan, eller ändrat sig, eller inte vill ha barn i december, eller får stryk av mannen, eller är sjuk, eller blivit våldtagen i en park eller vad tusan som helst. JAG skulle inte göra abort av samtliga ovanstående skäl men det är faktiskt inte min personliga moral som ska bestämma hur andra ska leva.

Krupke, we've got problems of our own!
  • AnnaPuddel

användningen av preventivmedel har ofta ett förhållande till hur mycket man värderar sig själv och sin kropp.

Man ska inte skälla ut folk som redan mår piss.

Stöttning och hjälp till bättre självförtroende skulle sänka antalet oönskade graviditeter överallt.

utbildning och kvinnor som älskar sig själva liksom.

• Rochefort 10

Är abort ok även när en kvinna har varit slarvig?
    Jag vet inte inte. Känner väl att det är både omoget och omoraliskt att göra abort pga slarv. Å andra sidan får man också se till de blivande föräldrarnas livssituation. Jag tycker att det är precis lika omoget och omoraliskt att bringa barn till världen som man av olika anledningar inte har så bra förutsättningar att ta hand om.
    Sedan vore det utlimata förstås om beslutet kunde vara gemensamt mellan kvinnan och mannen.

I de fall en överenskommelse inte kan nås, måste det förstås handla om kvinnans val då det är hennes kropp. På något annat sätt vill jag inte ha det.

Det som stör mig är att mångas inställning skiljer sig så mellan mannens och kvinnans ansvar.
    När en kvinna blir gravid av misstag är det oftast synd om henne, varvid mannen oftast får höra att han får skylla sig själv. Beslutar dessutom kvinnan att behålla barnet utan mannens samtycket blir han dessutom ålagd ännu mer skuld.
    Där har kvinnan en enorm makt som hon missbrukar både gentemot mannen och det kommande barnet, som antingen får en icke-närvarande fader, eller en som har påtvingats sitt faderskap.

• Esther M

Kvinnan har rätt till abort oavsett anledning, eftersom det är hennes kropp. Män får skydda sig själva, precis som kvinnor gör. Kvinnor har en extra utväg eftersom de bestämmer över sin kropp.

Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?