• Swweetiie

Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?

Hej!

Tråd på tråd, på tråd går i tonen att männen ska skylla sig själv om de inte varit tillräckligt smarta att använda kondom vid sex/1 night stands/förhållanden och ett barn blir till. De ska minsann betala underhåll för de vet hur barn blir till osv.

Men jag började fundera, det är faktiskt inte bara ett "manligt problem" som alla vill få det att verka som.
    Jag kan (tyvärr) tala om att jag vet flera (!) kvinnor som helt enkelt hoppar över preventiv medel bara för att de inte orkar bry sig eller skyller på något som dålig hy av p-piller, kondom är osexigt m.m.

Är det verkligen okej med abort då ett barn blivit till för att kvinnan varit slarvig?
    Ska inte hon då också ta ansvar i o med att föda, försörja och uppfostra barnet (likväl mannen i fråga)?

Och jag hoppas att om man vet hur ett barn blir till så vet man säkerligen att barn behöver mat, vatten blöjor, kärlek och även att bebisar inte kommer smärtfritt efter 40 veckor, precis lika väl som att män vet hur bebisarna blir till.

Vill poängtera att nu pratar jag inte om de fall då våldtäkt eller likanande förekommit.

Vad anser du?

• Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
  • Anonym (suck)
    Anonym skrev 2010-12-07 17:12:14 följande:
    Så du menar att du allvarligt jämför en kvinnas/mammas roll med försörjning/föda/uppfoistra med mannens underhåll som är endast 1273 kr/mån??
    Vad är det som säger att det måste vara mannen som står för underhållet? Även om kvinnan föder barnet, så kan hon ju faktiskt lämna över rollen på att uppfostra och försörja på mannen och då blir det hon som är underhållsskyldig på 1273 kr/mån. Förhoppningsvis har jämställdheten kommit längre i så i Sverige än att man automatiskt hela tiden ska förutsätta att det är kvinnan som "ensam" ska ta hand om ett barn ifall föräldrarna nu väljer att inte leva ihop.
  • MissSummer

Jahaaa, är det bara kvinnan som slarvat, jag trodde nämligen att man var två om att göra ett barn. Hmm...

• Anonym
    Raskask skrev 2010-12-07 17:39:11 följande:
    Män är inte gravida. Det är det som är poängen i lagstiftningen. Så länge graviditeten är på ett stadium där embryot/fostret inte har någon chans att utvecklas till en självständig individ är det den gravida som bestämmer.

När fostret blivit ett barn, och är fött så har kvinnan och mannen samma skyldigheter, eftersom det då är barnets rättigheter som betyder något..
    Javisst!
    Men då har det ju ingenting att göra med insikten att människor (könsneutralt) är slarviga, som du skrev i förra inlägget.

Kvinnan är ensam om graviditeten, men det är två personer om befruktningen och föräldraskapet.
  • Raskask
    Anonym skrev 2010-12-07 17:48:19 följande:
    Javisst!
    Men då har det ju ingenting att göra med insikten att människor (könsneutralt) är slarviga, som du skrev i förra inlägget.

Kvinnan är ensam om graviditeten, men det är två personer om befruktningen och föräldraskapet.
    Abort handlar om graviditeten eftersom den försegår i en annan individs kropp. Det är orättvist, och surt, och allmänt bakåtsträvande, men den realiteten går liksom inte att komma ifrån.
  • Swweetiie
    MissSummer skrev 2010-12-07 17:46:42 följande:
    Jahaaa, är det bara kvinnan som slarvat, jag trodde nämligen att man var två om att göra ett barn. Hmm...
    Nej, så är det ju givetvis inte "It takes 2 to tango".

Eftersom det alltid diskuteras att männen får i princip skylla sig själv så blev min frågeställning tvärtemot.
    För det så innebär det inte att männen är ansvarslösa. Det är en självklarhet för mig och många andra att båda är lika medvetna hur barn blir till och därför ligger samma stora ansvar vid preventiv medel som när ett barn föds.
  • Anonym
    Raskask skrev 2010-12-07 17:51:59 följande:
    Abort handlar om graviditeten eftersom den försegår i en annan individs kropp. Det är orättvist, och surt, och allmänt bakåtsträvande, men den realiteten går liksom inte att komma ifrån.
    Det är det som är det luriga, och som gör det så svårt att få till vettiga diskussioner i ämnet, att argumenten hela tiden växlar mellan att handla om graviditet och föräldraskap... Flört

Jag själv tror att den överväldigande delen aborter görs för att slippa föräldraskapet, och inte graviditeten i sig.
    Men det går inte att diskutera abortfrågan ens på ett hypotetiskt plan, för när det närmar sig frågan om lika förutsättningar till föräldraskap mellan mamman och pappan, så växlar det alltid över till att handla om hur jävlig själva graviditeten är.
  • Raskask
    Anonym skrev 2010-12-07 17:59:29 följande:
    Det är det som är det luriga, och som gör det så svårt att få till vettiga diskussioner i ämnet, att argumenten hela tiden växlar mellan att handla om graviditet och föräldraskap... Flört

Jag själv tror att den överväldigande delen aborter görs för att slippa föräldraskapet, och inte graviditeten i sig.
    Men det går inte att diskutera abortfrågan ens på ett hypotetiskt plan, för när det närmar sig frågan om lika förutsättningar till föräldraskap mellan mamman och pappan, så växlar det alltid över till att handla om hur jävlig själva graviditeten är.
    Att undvika föräldraskap lär vara den vanligaste orsaken till abort ja, naturligtvis. Alla undersökningar visar ju också att om mannen inte vill bli förälder är det en väldigt viktigt skäl till abort, det vanligaste skälet, till och med vanligare än att kvinnan inte vill bli förälder.

Men hur menar du med att man ska koppla ihop möjligheten till abort med föräldraskapet istället för graviditet? Och på vilket sätt skulle det bli bättre för män som inte vill bli föräldrar om en hel massa kvinnor också tvingas bli föräldrar? De flesta män som är de blivande fäderna i dessa ofrivilliga graviditeter vill ju inte ha några barn heller? Det bör ju då rimligtvis bli en herrans massa fler ofrivilliga föräldrar- män och kvinnor.
  • Anonym

Jag anser att abort är okej oavsett om kvinnan har varit slarvig eller inte... 

Det är för det första inte så jäkla kul att genomgå (har gjort det själv), visst kanske inte alla tycker lika, men de flesta jag pratat med, och även läst om här inne har tyckt att aborten varit jobbig, rent psykiskt men även psykiskt.. så om hon är slarvig en gång och gör abort, tror jag att det är många som inte är det fler gånger....

Tror de flesta är medvetna om att man blir gravid om man har oskyddat sex, men det är i kvinnans kropp barnet ska befinna sig i 9 månader... Tror att ingen mår bra av att vara gravid om man inte vill det... 

Sen kan man ju prata om de där med pappans underhåll som jag tycker kan ändras lite så han verkligen inte måste, känner nämligen en kille som fick ett samtal som fått barn och att det kunde vara hans, då anser inte jag att han ska betala underhåll... Nu var det inte hans barn som tur för hans skull då han inte vill ha barn :) Men det var inte frågan här :) 

• iser

Nej kvinnan har inte rätt till abort då. Jag tycker att vi ska införa en myndighet som kör ett lögndetektortest på kvinnor som vill utföra abort. Slarvade du? ja bizzzzzzzzzzzzzzzzzzz Slarvade du medvetet? Ja bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz  (gärna med elchocker också) Och så vidare. Och endast endast om det är mannens slarv som orsakde kvinnans grav så ska hon få gör abort.

• hernameispekka
    MissSummer skrev 2010-12-07 17:46:42 följande:
    För det första... Detta^

För det andra. Varför slarva över huvud taget? Är man gammal nog att ha sex borde man (Förhoppningsvis!!) vara gammal nog att ta ansvar över en så simpel grej som att skydda sig!
Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?