• Swweetiie

Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?

Hej!

Tråd på tråd, på tråd går i tonen att männen ska skylla sig själv om de inte varit tillräckligt smarta att använda kondom vid sex/1 night stands/förhållanden och ett barn blir till. De ska minsann betala underhåll för de vet hur barn blir till osv.

Men jag började fundera, det är faktiskt inte bara ett "manligt problem" som alla vill få det att verka som.
    Jag kan (tyvärr) tala om att jag vet flera (!) kvinnor som helt enkelt hoppar över preventiv medel bara för att de inte orkar bry sig eller skyller på något som dålig hy av p-piller, kondom är osexigt m.m.

Är det verkligen okej med abort då ett barn blivit till för att kvinnan varit slarvig?
    Ska inte hon då också ta ansvar i o med att föda, försörja och uppfostra barnet (likväl mannen i fråga)?

Och jag hoppas att om man vet hur ett barn blir till så vet man säkerligen att barn behöver mat, vatten blöjor, kärlek och även att bebisar inte kommer smärtfritt efter 40 veckor, precis lika väl som att män vet hur bebisarna blir till.

Vill poängtera att nu pratar jag inte om de fall då våldtäkt eller likanande förekommit.

Vad anser du?

• Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
  • Sarah f
    Rochefort 10 skrev 2010-12-13 09:35:31 följande:
    Det som stör mig är att mångas inställning skiljer sig så mellan mannens och kvinnans ansvar.
    När en kvinna blir gravid av misstag är det oftast synd om henne, varvid mannen oftast får höra att han får skylla sig själv. Beslutar dessutom kvinnan att behålla barnet utan mannens samtycket blir han dessutom ålagd ännu mer skuld.
    Där har kvinnan en enorm makt som hon missbrukar både gentemot mannen och det kommande barnet, som antingen får en icke-närvarande fader, eller en som har påtvingats sitt faderskap.
    Alla känner till förutsättningarna, eller hur? Män vet om att de kan göra kvinnor på smällen OCH att de då inte kan göra mycket åt vad kvinnan vill med graviditeten.  Det kan inte komma som en nyhet att vi har olika förutsättningar. Inställningen är ju grundad på inbyggda skillnader mellan män och kvinnor.
  • Rochefort 10
    Sarah f skrev 2010-12-13 11:59:22 följande:
    Alla känner till förutsättningarna, eller hur? Män vet om att de kan göra kvinnor på smällen OCH att de då inte kan göra mycket åt vad kvinnan vill med graviditeten.  Det kan inte komma som en nyhet att vi har olika förutsättningar. Inställningen är ju grundad på inbyggda skillnader mellan män och kvinnor.
    Ja, naturligtvis känner jag till att förutsättningarna skiljer sig mellan de nåda könen. Och att kvinnan har en extra utväg är också i grunden bra. Rätten till sin kropp och fri abort är något att värna om.

Däremot förstår jag inte inställningen att det är synd om kvinnan men mannen får skylla sig själv.
    Det är synd om BÅDA då en oönskad graviditet uppstår.
  • VirrigaVerna

Ja det är ok.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Tygtiiger
    Rochefort 10 skrev 2010-12-13 12:23:36 följande:
    Ja, naturligtvis känner jag till att förutsättningarna skiljer sig mellan de nåda könen. Och att kvinnan har en extra utväg är också i grunden bra. Rätten till sin kropp och fri abort är något att värna om.

Däremot förstår jag inte inställningen att det är synd om kvinnan men mannen får skylla sig själv.
    Det är synd om BÅDA då en oönskad graviditet uppstår.
    Jag tycker nog det är precis lika vanligt att det är synd om den stackars mannen som blev lurad av den jävla slampan till kvinna som nu inte ens vill göra abort och tvingar honom att bli pappa.

Det är minst lika vanligt som att det är synd om kvinnan när mannen inte vill ha barnet efter oskyddat sex. (Egentligen tycker jag att det är vanligare att kvinnor stämplas som slampor som minsann borde "ta sitt ansvar" och föda barnet, som om det hade varit bra för barnet... men jag ska ge dig "the benefit of the doubt" i frågan.)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Maggis

Om vi nu har fri abort så är det väl givet att det är ok? 
    Jag tycker inte att anledningen till aborten ska avgöra huruvida det ska vara ok eller ej; på något sätt så är det antingen eller. För hur graderar man det annars? Är det mer ok att abortera om man inte har ekonomin, är singel och inte kan/vill ta hand om ett barn, upptäcker att barnet har Downs, blir våldtagen och gravid, gör det för att pappan till barnet inte vill bli pappa?

Kort sagt så anser jag inte att aborter ska rankas på det viset. Att människor sedan rankar det rent emotionellt på egen hand och har egna referensramar för hur de tänker och agerar är en annan sak. Men det ska inte styra lagarna.

Och vad blir det för konsekvenser om man som straff för slarvigt leverne ska tvingas föda och behålla ett barn man inte vill ha? Är det rätt mot barnet? Eller mamman?

//Maggis
  • hervor

Det är en svår fråga. Men som sagt - att färre kvinnor skulle tillåtas avbryta en ofrivillig graviditet, är ju inget som gynnar männen, tvärtom. Vi skulle få ännu fler ovilliga fäder - och dessutom ovilliga mödrar.

Om det inte vore så att det drabbade barnet, skulle jag emellertid inte ha något emot att män slapp betala underhåll. Dvs kvinnan har rätt att genomgå graviditeten och behålla barnet om hon vill det, men sker det mot mannens uttryckliga vilja, bör hon vara beredd på att försörja och uppfostra barnet själv.

• Rochefort 10
    Tygtiiger skrev 2010-12-13 16:54:06 följande:
    men jag ska ge dig "the benefit of the doubt" i frågan.)
    Nä, gör inte det. Jag (borde jag väl kanske ha informerat om) baserar min uppfattning enkom av vad jag har läst i diskussionstrådar på Familjeliv. Trodde aldrig jag skulle sjunka så lågt
    Hur det förfaller sig i verkliga livet har jag faktiskt ingen aning om, folk tenderar ju att vara lite extra grova ibland i sina åsikter när det diskuteras på nätet.

Den enda oplanerade graviditet jag känner till som uppstått på grund av rent slarv är min egen men inför den var reaktionerna bara positiva (så vitt jag vet).

Men jag kvarstår ändå vid min åsikt att i de trådar (som jag har läst) där en kvinna skriver om sin oönskade graviditet erhåller mest sympatier, varvid en man ofta får svaret att han får skylla sig själv. Man minns väl oftast de svar som stämmer överens med ens egna uppfattningar, antar jag.
  • Sarah f

Jag trodde i min enfald att abort var till för just sådana olyckliga tillfällen?

• Rochefort 10
    Sarah f skrev 2010-12-14 12:27:47 följande:
    Jag trodde i min enfald att abort var till för just sådana olyckliga tillfällen?
    Jag har aldrig påstått att min graviditet var ett olyckligt tillfälle. Att den inte var planerad är inte synonymt med ovälkommen.
  • Sarah f
    Rochefort 10 skrev 2010-12-14 12:51:47 följande:
    Jag har aldrig påstått att min graviditet var ett olyckligt tillfälle. Att den inte var planerad är inte synonymt med ovälkommen.
    Men då gällde det inte dig, vem påstår det?. Olyckligt tillfälle är när man slarvar och inte vill ha barnet.
  • Leoella

Fri abort är vad jag tycker vi ska ha. Och det har vi också.

Innerbörden är att aborten måste få göras av vilket skäl som helst. Därför är mitt svar: SJÄLVKLART är det okej att göra abort för att man "slarvat" med preventivmedel!!

• Leoella
    Maggis skrev 2010-12-13 17:11:19 följande:
    Om vi nu har fri abort så är det väl givet att det är ok? 
    Jag tycker inte att anledningen till aborten ska avgöra huruvida det ska vara ok eller ej; på något sätt så är det antingen eller. För hur graderar man det annars? Är det mer ok att abortera om man inte har ekonomin, är singel och inte kan/vill ta hand om ett barn, upptäcker att barnet har Downs, blir våldtagen och gravid, gör det för att pappan till barnet inte vill bli pappa?

Kort sagt så anser jag inte att aborter ska rankas på det viset. Att människor sedan rankar det rent emotionellt på egen hand och har egna referensramar för hur de tänker och agerar är en annan sak. Men det ska inte styra lagarna.

Och vad blir det för konsekvenser om man som straff för slarvigt leverne ska tvingas föda och behålla ett barn man inte vill ha? Är det rätt mot barnet? Eller mamman?
  • AnnaPuddel

abort är en privat händelse och förutsättningarna skiljer sig alltid. man kan inte dra alla "slarviga" över en kant.

• Aaliyah

Ja, det är ok. Fri abort innebär att vissa kvinnor kommer att göra abort av skäl som inte alla ställer upp på.

Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?