• Swweetiie

Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?

Hej!

Tråd på tråd, på tråd går i tonen att männen ska skylla sig själv om de inte varit tillräckligt smarta att använda kondom vid sex/1 night stands/förhållanden och ett barn blir till. De ska minsann betala underhåll för de vet hur barn blir till osv.

Men jag började fundera, det är faktiskt inte bara ett "manligt problem" som alla vill få det att verka som.
    Jag kan (tyvärr) tala om att jag vet flera (!) kvinnor som helt enkelt hoppar över preventiv medel bara för att de inte orkar bry sig eller skyller på något som dålig hy av p-piller, kondom är osexigt m.m.

Är det verkligen okej med abort då ett barn blivit till för att kvinnan varit slarvig?
    Ska inte hon då också ta ansvar i o med att föda, försörja och uppfostra barnet (likväl mannen i fråga)?

Och jag hoppas att om man vet hur ett barn blir till så vet man säkerligen att barn behöver mat, vatten blöjor, kärlek och även att bebisar inte kommer smärtfritt efter 40 veckor, precis lika väl som att män vet hur bebisarna blir till.

Vill poängtera att nu pratar jag inte om de fall då våldtäkt eller likanande förekommit.

Vad anser du?

• Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
  • AronNora2
    iser skrev 2010-12-10 01:31:27 följande:
    Nej kvinnan har inte rätt till abort då. Jag tycker att vi ska införa en myndighet som kör ett lögndetektortest på kvinnor som vill utföra abort. Slarvade du? ja bizzzzzzzzzzzzzzzzzzz Slarvade du medvetet? Ja bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz  (gärna med elchocker också) Och så vidare. Och endast endast om det är mannens slarv som orsakde kvinnans grav så ska hon få gör abort.
  • Moth

Kvinnan har väl rätt att utsätta sig hur som helst. Jag menar om hon utsatte sig för risken att bli gravid på lösa grunder så kan hon väl fortsätta utsätta sig om hon så vill. Anser jag
    att hon varit intelligent, mogen, ansvarsfull och med själv-respekt från början till slut, förmodligen inte men det är hennes problem. Förvånad

• Lokatten Jo

Jag tycker att det är självklart att kvinnan har rätt till abort även om det beror på slarv.

Sen kan man ju diskutera attityder hos vissa som anser att det är killens skyldighet att skydda sig. Vilket är både rätt och fel. Det är självklart BÅDAS skyldighet att skydda sig själv om man inte vill ha barn just då. Har bekanta som suckat och varit sura över att killen inte använde skydd, "tänk om jag blir med barn nu"...  Well, om man nu inte använder någon form av preventivmedel och man verkligen inte vill bli gravid, samtidigt som man sen märker att den här snubben inte har planer på att kränga på en kondom.. Ja, då kanske man inte bör ha sex med den killen. Det handlar om eget ansvar för sin kropp (och sin livssituation om man nu inte vill ha barn). Abort är ju inget och ska inte vara ett preventivmedel.

Men som sagt.. Det fråntar inte kvinnans rätt till abort. Man kan ha sin egen personliga åsikt kring det, men man kan inte inom vården sitta och fråga ut om det var pga slarv eller inte. Det har självklart ingen med att göra. 

Sen oavsett vem som varit slarvig eller om båda varit det.. När barnet är fött har man samma skyldigheter gentemot barnet. Det är och ska vara samma oavsett om nu någon slarvade.

• Anonym (Jag)

Jag tycker att fri abort är en självklarhet, oavsett hur graviditeten uppstått. Däremot kommer jag aldrig att förstå kvinnor som slarvar eller skiter i preventivmedel, mest för deras egen skull. Varför göra massa aborter när man kan slippa, liksom...?

• In your face
    Lokatten Jo skrev 2010-12-10 03:14:55 följande:
    Jag tycker att det är självklart att kvinnan har rätt till abort även om det beror på slarv.

Sen kan man ju diskutera attityder hos vissa som anser att det är killens skyldighet att skydda sig. Vilket är både rätt och fel. Det är självklart BÅDAS skyldighet att skydda sig själv om man inte vill ha barn just då. Har bekanta som suckat och varit sura över att killen inte använde skydd, "tänk om jag blir med barn nu"...  Well, om man nu inte använder någon form av preventivmedel och man verkligen inte vill bli gravid, samtidigt som man sen märker att den här snubben inte har planer på att kränga på en kondom.. Ja, då kanske man inte bör ha sex med den killen. Det handlar om eget ansvar för sin kropp (och sin livssituation om man nu inte vill ha barn). Abort är ju inget och ska inte vara ett preventivmedel.

Men som sagt.. Det fråntar inte kvinnans rätt till abort. Man kan ha sin egen personliga åsikt kring det, men man kan inte inom vården sitta och fråga ut om det var pga slarv eller inte. Det har självklart ingen med att göra. 

Sen oavsett vem som varit slarvig eller om båda varit det.. När barnet är fött har man samma skyldigheter gentemot barnet. Det är och ska vara samma oavsett om nu någon slarvade.
    Precis. Vill JAG inte bli gravid ser JAG till att skydda mig (sedan kan det hända ändå, men risken är ju betydligt mindre).
    Dagens FL-citat: SD har fått en Hovmästar roll
  • Selfish Geene
    hernameispekka skrev 2010-12-10 01:33:01 följande:
    För det andra. Varför slarva över huvud taget? Är man gammal nog att ha sex borde man (Förhoppningsvis!!) vara gammal nog att ta ansvar över en så simpel grej som att skydda sig!
    Jag tycker att ingen ska bråka med någon!

(att lägga till listan över meningslösa självklarheter som inte tillför debatten ett jävla dugg. Varsågoda!) 
  • Moderator

.
    Observera!
    Tråden flyttas ut ur Känsliga Rummet!
    Det går inte längre att skriva anonymt!
    /Moderator

• Krake

Abort är kvinnans fria val t o m vecka 18. Hur hon blev med barn är oväsentligt.

Moster, inte monster.
  • MadHatter
    Krake skrev 2010-12-11 12:42:50 följande:
    Abort är kvinnans fria val t o m vecka 18. Hur hon blev med barn är oväsentligt.
    Precis.
    Abort är en möjlighet för en gravid person. Att eventuellt göra en abort är ett individuellt val som enbart den som bär fostret kan göra. Själva grundbulten för "fri abort".

Fram till den 18 veckan har kvinnan rätt att göra abort av vilken anledning som helst.  Så måste det vara för att det ska kunna vara fri abort och att varje enskild människa verkligen har rätt till sin egen kropp. (Sedan kan man ju diskutera veckogränserna för abort men det är ju en helt annan fråga)

Det är alltså den gravida kvinnan i TS exempel som själv får avgöra om det är moraliskt korrekt att abortera ett foster som blivit till pga av slarv.

Föds ett barn är det båda föräldrarnas ansvar att ta hand om barnet. Inte som straff eller för att någon får skylla sig själv utan för att det helt enkelt får anses som barnets bästa.
  • MadHatter

Kan ju tillägga att efter vecka 28 (tror jag rätta mig gärna om jag har fel) är det ett barn och inte längre ett foster. Då handlar ju frågan inte längre om kvinnans kropp och kvinnans rätttigheter till sin egen kropp. Från v. 28 eller då barnet föds handlar det sitället om barnets rättigheter. Och barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?